Most Pelješac połączył kontynentalną część Chorwacji z półwyspem o tej samej nazwie, na lądzie oddzielonym od reszty kraju przez terytorium Bośni i Hercegowiny.
Terytorium Chorwacji na wschodnim wybrzeżu Bałkanów przecięte jest wąskim, kilkukilometrowym pasem terenu należącego do Bośni i Hercegowiny. W ten sposób region Dalmacji z popularnym turystycznie Dubrownikiem nie miał połączenia z główną częścią kraju. Ten region jest natomiast połączony z półwyspem Pelješac. Teraz jest on także skomunikowany mostem z kontynentalną częścią Chorwacji, dzięki czemu omija tereny Bośni i Hercegowiny.
Most Pelješac budowany jest przez Chińczyków. Zakończenie budowy wywołało ekscytację w Chorwacji, choć z przeprawy można będzie skorzystać dopiero za rok. Oficjalne otwarcie nastąpi w czerwcu 2022 – do tego czasu ukończona ma zostać reszta prac składających się na inwestycję, w tym m.in. drogi dojazdowe. Na możliwość przejazdu między dwiema częściami kraju bez konieczności pokonywania granic z Bośnia i Hercegowiną, czekano tu od dwóch dekad.
– Most Pelješac jest fascynującym i strategicznym osiągnięciem narodu chorwackiego i rządu. Obiekt będzie służył przyszłym pokoleniom – mówił premier Chorwacji Andrej Plenković.
Przyłączenie ostatniego, 165-ego elementu mostu, było atrakcją dla okolicznych mieszkańców, którzy obserwowali operację z brzegów i pokładów łodzi.
Pomysł na połączenie półwyspu Pelješac z kontynentalną częścią kraju pojawił się w 2005 roku. Początkowo spotkał się z protestami ze strony Bośni i Hercegowiny, dlatego też pierwsze prace budowlane rozpoczęły się dopiero cztery lata później. Te jednak zostały przerwane kryzysem ekonomicznym, który sprawił problemy z finansowaniem inwestycji. Chciano ją nawet zarzucić na rzecz budowy autostrady przecinającej teren Bośni i Hercegowiny. Most jednak powstał, również dzięki pozytywnej opinii Unii Europejskiej.
Ovaj most ne povezuje samo Hrvatsku već i EU, ne dijeli nas od BiH već naprotiv - spaja. Kroz moderni suverenizam i puno snažniju poziciju u međunarodnoj zajednici ostvaren je svehrvatski projekt koji će ostati trajna stečevina svih nas. pic.twitter.com/HNknfYi33o
— Vlada Republike Hrvatske (@VladaRH) July 28, 2021
Chorwacki premier Andrej Plenković podkreślał podczas ceremonii, że most jest rozwiązaniem zadowalającym wszystkie strony – Most nie tylko łączy obie części Chorwacji, ale także Unię Europejską. Ponadto Pelješac nie dzieli Chorwacji oraz Bośni i Hercegowiny, ale wręcz przeciwnie, umacnia oba kraje we wzajemnych stosunkach. Statki mogą swobodnie przepływać pod naszą konstrukcją do portu w Neum – podkreślił premier Chorwacji.
Rozciągający się na długość 2440 metrów most ma wysokość 55 metrów, co sprawia, że nie stwarza problemów dla żeglugi w kierunku bośniackiego portu Neum. Konstrukcja ma 23,6 metra szerokości. Towarzyszyć jej będą drogi dojazdowe, pośród których są m.in. dwa tunele i dwa mniejsze mosty na samym półwyspie.
Most został wykonany przez China Road and Bridge Corporation, która buduje także południową drogę dojazdową do mostu. Cały projekt kosztuje 55 milionów euro, a 357 milionów wyłożyła Unia Europejska.
Rosja zarobiła na zbożu z okupowanych ukraińskich terytoriów ok. 1 mld USD
BCT bije swój nowy rekord w przeładunku na pojedynczym statku
Centrum Biurowe KOGA: Port dla Twojego biznesu
PKP S.A. prowadzi rozmowy ze Szwecją w sprawie uruchomienia morskiego korytarza transportowego
Pył węglowy z Portu Gdańsk wciąż uciążliwy. Trwają rozmowy władz miasta z zarządem
XI Dni Nowego Portu z Portem Gdańsk