Japońska firma Mitsui O.S.K. Lines (MOL) otrzymała od Nippon Kaiji Kyokai zatwierdzenie projektu statku do przewozu skroplonego gazu ziemnego i wyposażonego w napęd wiatrowy Wind Challenger. Projekt tego gazowca został opracowany wspólnie przez MOL i południowokoreańską stocznię Hanwha Ocean. Jest to potwierdzenie budowy pierwszego statku do przewozu LNG, który będzie posiadał układ napędowy wspomagany wiatrem.
Zaprojektowany gazowiec, który uzyskał zatwierdzenie (Approval in Principle, AiP) ma wpływać do terminali LNG na całym świecie i posiadać pojemność zbiornika ładunkowego wynoszącą 174 000 m3 i jest wyposażony w dwa żagle Wind Challenger. Obecnie trwają szczegółowe prace projektowe nad nowym gazowcem LNG zamówionym przez MOL od Hanwha Ocean, którego celem jest faktyczna instalacja.
MOL, Hanwha Ocean i ClassNK przeprowadziły ocenę ryzyka, która miała na celu kompleksowo ocenić takie czynniki, jak umieszczenie żagli, ich wpływ na widoczność, procedury działania w sytuacjach awaryjnych i inne środki bezpieczeństwa. Dzięki temu udało się uzyskać AiP. Dodatkowo, ocena wpływu instalacji żagli na zbiornik ładunkowy, przeprowadzona przez Gaztransport et Technigaz SA (GTT), będącego projektantem zbiornika ładunkowego statku, miała odegrać tu istotną rolę, potwierdzając, że pbezpieczeństwo strukturalne zbiornika jest wystarczająco zapewnione, nawet biorąc pod uwagę naprężenia nakładane przez żagle.
MOL wyznaczył sobie średnio- i długoterminowy cel osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2050 roku przy wspólnym wysiłku całego przedsiębiorstwa w ramach "Wizji środowiskowej Grupy MOL 2.2". Jedna z kluczowych strategii osiągnięcia tego celu obejmuje wprowadzenie czystej energii i dalszych, energooszczędnych technologii. W związku z tym firma planuje wprowadzić na linie żeglugowe blisko 25 statków wyposażonych w Wind Challenger do 2030 roku i 80 kolejnych do 2035 roku.
Wind Challenger to urządzenie opracowane przez MOL i Oshima Shipbuilding, które przekształca energię wiatru w siłę napędową za pomocą specjalnych systemów ożaglowania. Japońska firma mocno angażuje się w rozwój napędów wiatrowych w myśl dekarbonizacji żeglugi i obniżania emisji CO2. Instalowane żagle pozwalają zaoszczędzić tysiące litrów paliwa w trakcie rejsu, co obok pozytywnego efektu dla środowiska zapewnia też zmniejszenie kosztów żeglugi. Wraz z Electric Power Development (J-Power) zajmie się instalacją systemu napędowego Wind Challenger na masowcu Kurotakisan Maru III, a instalacja żagla jest zaplanowana na II poł. 2025 roku. Jest to drugi masowiec MOL po Shofu Maru (IMO: 9919395), który otrzymuje napęd wiatrowy.
MOL oczekuje, że wprowadzenie Wind Challenger zmniejszy emisję gazów cieplarnianych o około 5% podczas rejsu Japonia-Australia i około 8% podczas rejsu Japonia-Ameryka Północna-Zachodnie Wybrzeże, w porównaniu z konwencjonalnym statkiem tego samego typu, wykorzystującego tylko napęd konwencjonalny. W zamierzeniu ma to przyczynić się do zmniejszenia emisji CO2 podczas realizowanego transportu surowców. Wpisuje się także w swoisty "renesans wiatru", jako że do XIX wieku był to główny napęd statków, zastąpiony potem przez węgiel i paliwa konwencjonalne. Dopiero dekarbonizacja żeglugi, a wraz z nią poszukiwanie nisko- i zeroemisyjnych źródeł napędu sprawiło, że wiatr wraca do łask za sprawą innowacyjnych rozwiązań napędowych.
Stocznia Remontowa Nauta ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa oraz członka zarządu spółki
Ocean Network Express opublikował wyniki finansowe za I kwartał tego roku
W rosyjskiej stoczni zwodowano kolejny, mały okręt rakietowy, Stupinec
Hanwha Ocean uzyskuje zgodę na wykonywanie napraw okrętów US Navy
Speed: Już od 7 lat inspirujemy młodzież do pracy w branży morskiej
Kongsberg Maritime podpisuje kontrakt z Tärntank na kolejny chemikaliowiec z napędem wiatrowym