W Japonii jest sprawdzane w praktyce rozwiązanie, które ma zrewolucjonizować branżę portową, wpływając na jej dekarbonizację. Do innowacji w związku z wprowadzaniem ekologicznych napędów na statkach dolicza się także wyposażanie w nie maszyn wykorzystywanych w portach.
Kobe-Osaka International Port Corporation ogłosił 6 lutego, że otrzymał zlecenie na realizację projektu zaawansowanych maszyn do obsługi ładunków kontenerowych od Biura Rozwoju Regionalnego (Kinki) Ministerstwa Gruntów, Infrastruktury i Transportu i Turystyki, we współpracy z Biurem Portu i Portu Rządu Miasta Kobe. Zademonstruje działanie napędzanej wodorem maszyny do przeładunku towarów, która jako pierwsza na świecie przekształci generator silnika wysokoprężnego suwnicy bramowej (RTG) w generator silnika wodorowego w znajdującym się w Kobe Międzynarodowym Terminalu Kontenerowym obsługiwanym przez Mitsui O.S.K. Lines, znajdującym się w Porcie Hanshin. Działanie we współpracy z japońskim rządem ma wpłynąć na zapewnienie sprawnego i bezpiecznego wprowadzenia energii wodorowej, organizując na miejscu demonstracje działania portu w trybie bezemisyjnym.
Fot. Mitsui O.S.K. Lines
MOL podkreślił, że oczekiwania wobec wodoru jako czystego źródła energii rosną na całym świecie w miarę zbliżania się do społeczeństwa pozbawionego emisyjności CO2. W japońskich portach i na obszarach przybrzeżnych jest kontynuowany rozwój portów neutralnych pod względem emisji CO2, aby usprawnić funkcje portów przy utrzymaniu polityki dekarbonizacji i poprawić środowisko pod kątem przyjęcia wodoru i innych bezemisyjnych paliw alternatywnych. Aktualnie trwają też prace nad opracowaniem technologii maszyn przeładunkowych wykorzystujących m.in. wodór jako źródło energii.
Ten projekt demonstracyjny jest pierwszym na świecie polegającym na przekształceniu generatora silnika wysokoprężnego RTG w generator silnika wodorowego.
Firmy uczestniczące w tym przedsięwzięciu będą aktywnie angażować się w konwersję kolejnych maszyn do przeładunku towarów, aby mogły wykonywać zadania zgodnie z przeznaczeniem będąc napędzanymi wodorem. W przyszłości do użytku będą prawdopodobnie wchodzić także inne "zielone paliwa", jak choćby metanol i amoniak.
Fot. Mitsui O.S.K. Lines
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”