Japoński armator Mitsui O.S.K. Lines (MOL) zamierza posiadać we flocie statki o zerowej emisji netto w najbliższych latach zgodnie z wizją środowiskową osiągnięcia zerowych emisji netto gazów cieplarnianych do 2050 roku.
Zgodnie z ogłoszoną dzisiaj wizją, firma postawiła sobie za cel zmniejszenie intensywności emisji gazów cieplarnianych o około 45 proc. do 2035 roku w porównaniu z poziomami z 2019 r.
– Zamierzamy wdrożyć statki oceaniczne o zerowej emisji netto pod koniec lat 2020 i dostarczyć pierwszy statek przybrzeżny z czystą baterią w 2022 roku. Ponadto wyznaczyliśmy sobie cel zmniejszenia intensywności emisji gazów cieplarnianych o około 45 procent do 2035 roku, przyspieszając różne inicjatywy i zwiększając liczbę naszych statków oceanicznych o zerowej emisji netto do około 110 – powiedział MOL.
W 2022 roku MOL planuje dostarczyć pierwszy czysty tankowiec, który będzie zasilany bateriami litowo-jonowymi o dużej pojemności. Tankowiec ma być używany jako statek do bunkrowania w Zatoce Tokijskiej.
110 zeroemisyjnych statków do 2035 roku
Czołowy armator rozważa również opracowanie hybrydowego transportera samochodów czystych, wyposażonego w system wodorowych ogniw paliwowych i akumulatory o dużej pojemności.
– W międzyczasie dopilnujemy, aby osiągnąć nasz cel, wprowadzając natychmiast dostępne paliwa, takie jak LNG i biodiesel, bez czekania na dostępność paliw nowej generacji, takich jak amoniak – dodał armator.
Zgodnie z celami wizji firma planuje mieć około 90 statków napędzanych LNG w 2030 roku i około 110 statków zerowych netto wykorzystujących paliwa alternatywne w 2035 roku.
Jak ujawniono wcześniej, realizacja wizji będzie związana z planem zarządzania firmy, w ramach którego MOL przeznaczył około 200 miliardów jenów (1,81 miliarda dolarów) na inwestycje w pola niskoemisyjne i dekarbonizacyjne w ciągu trzech lat od 2021 do 2023 roku.
Paliwa przyszłości
Projekty, które wesprą tę misję, obejmują promocję statków napędzanych LNG, wyposażanie statków w napęd wiatrowy, a także przyjęcie biodiesla, amoniaku, wodoru i syntetycznego metanu jako paliw morskich przyszłości.
Firma inwestuje również w zwiększenie wydajności operacyjnej poprzez analizę sztucznej inteligencji w celu zmniejszenia zużycia paliwa przez statki.
– Wizja odzwierciedla również wpływ, jaki wywarł na nas incydent w Wakashio w 2020 roku. Incydent, w którym statek osiadł na mieliźnie na Mauritiusie i rozlał olej, sprawił, że szczere przeanalizowanie naszej odpowiedzialności społecznej jako firmy stało się niezbędne. Oprócz poprawy poziomu bezpieczeństwa jesteśmy teraz jeszcze bardziej zaangażowani w spełnianie oczekiwań szerokiego grona interesariuszy – powiedział Takeshi Hashimoto, prezes MOL.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy