Ministerstwo klimatu zakłada, że projekt prawa wodorowego - regulacji dla rynku wodoru powinien po wakacjach trafić do Sejmu. Jednocześnie MKiŚ przygotowuje m.in program promocji elektrolizerów wart 600 mln euro - poinformowali w czwartek przedstawiciele resortu.
Jak poinformowała na konferencji prasowej ministra klimatu Paulina Hennig-Kloska, resort zakończył konsultacje publiczne projektu pakietu regulacji dla wodoru. Konsultacje spotkały się z dużym zainteresowaniem, co oznacza, że proponowane regulacje są oczekiwane przez rynek - dodała. Projekt trafi teraz na komitet stały Rady Ministrów, chcielibyśmy, aby po wakacjach, po przyjęciu przez rząd znalazł się już w Sejmie - podkreśliła Hennig-Kloska.
Jak zaznaczyła, brak regulacji spowalnia rozwój branży wodorowej i wprowadzanie nowych technologii, tymczasem wodór nie tylko zastąpi gaz jako nośnik energii, ale też będzie niezbędny do uzyskania neutralności klimatycznej i postępu dekarbonizacji w niektórych obszarach.
Według ministry, projekt prawa wodorowego ma charakter typowo regulacyjny, m.in. wprowadza pojęcia konieczne do rozwoju i funkcjonowania rynku wodoru w Polsce, np. definicje poszczególnych rodzajów wodoru: niskoemisyjnego, odnawialnego i RFNBO (odnawialny pochodzenia niebiologicznego). Projekt reguluje także, jaka działalność na rynku wodoru będzie objęta koncesją.
Hennig-Kloska dodała, że w założeniu to operator systemu przesyłowego gazu Gaz-System będzie budował system przesyłu i magazynowania wodoru, będzie też jego operatorem. W jej opinii pierwszy wielkoskalowy magazyn wodoru na potrzeby polskiego przemysłu może powstać na Pomorzu, w zespole magazynów kawernowych w Kosakowie. To właśnie na Pomorzu, będziemy mieli duże nadwyżki energii, wodór pomoże ją magazynować - oceniła ministra.
Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował z kolei, że MKiŚ wspólnie z BGP pracuje nad programem promocji elektrolizerów, czyli produkcji zielonego wodoru i że na ten cel przeznaczone ma zostać ok. 600 mln euro. Przypomniał, że NFOŚiGW prowadzi nabór wniosków na innowacyjne wykorzystanie wodoru w transporcie, na co przeznaczone jest ok. 2,7 mld zł. Chodzi m.in. o zastosowanie wodoru w żegludze czy na kolei.
Bolesta poinformował również, że Polska zabiega w unijnych radach ds. środowiska i ds. energii o modyfikacje zasad przydzielania wsparcia z Europejskiego Banku Wodoru. Jak zauważył, w 1. aukcji zorganizowanej przez EBW wygrały oparte o fotowoltaikę projekty instalacji produkcyjnych wodoru odnawialnego z Hiszpanii i Portugali, polski projekt natomiast przepadł.
"Zabiegamy o stworzeniu w aukcjach Banku koszyków narodowych, bo nigdy nie będziemy w stanie konkurować z Portugalią czy Hiszpanią nasłonecznieniem. Staramy się o wyrównanie konkurencji i mamy w tym poparcie kilku państw m.in. Czech, Słowacji czy Francji" - podkreślił Bolesta.
wkr/ malk/
fot. Depositphotos
Mateusz Kowalewski, wydawca GospodarkaMorska.pl, zaprasza na PowerConnect EXPO 2025
Polski Pawilon na targach WindEnergy w Hamburgu
SolarDuck i RWE instalują pływającą farmę słoneczną "Merganser" w miejscu testowym na Morzu Północnym
Gas Storage Poland już oficjalnie w rękach Gaz-System
Equinor i Polenergia z umowami na transport i instalację fundamentów oraz morskich stacji dla projektów Bałtyk 2 i 3
Kolejny rocznik ekspertów ukończył Akademię Wodorową ORLEN