• <
APART_HOTEL_1100x200_gif_2024

Minister obrony Estonii: wyjaśnienia Chin ws. uszkodzenia Balticconnector są wątpliwe

Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Minister obrony Estonii: wyjaśnienia Chin ws. uszkodzenia Balticconnector są wątpliwe

Partnerzy portalu

Fot. Vesselfinder.com/Wolfgang Berthe

Minister obrony Estonii Hanno Pevkur powiedział we wtorek, że sceptycznie podchodzi do wyjaśnień strony chińskiej, jakoby kontenerowiec NewNew Polar Bear, pływający pod banderą Hongkongu, przez przypadek uszkodził gazociąg Balticconnector jesienią ub.r.

"Trudno mi zrozumieć, jak kapitan mógł nie zauważyć, że kotwica jego statku została przeciągnięta po dnie na dłuższym odcinku" - podkreślił estoński polityk.

"Biorąc pod uwagę realia, trudno się też spodziewać, aby stanowisko Chin w tej sprawie uległo zmianie ani że Chiny miałyby zrekompensować szkodę” – oświadczył szef resortu w programie telewizji ERR.

W poniedziałek hongkoński dziennik "The South China Morning Post" podał, powołując się na dokumenty władz w Pekinie, że uszkodzenie gazociągu Balticconnector przez frachtowiec NewNew Polar Bear było wypadkiem, do którego doszło w warunkach silnego sztormu na Zatoce Fińskiej.

Kierujące dochodzeniem Fińskie Biuro Policji Kryminalnej (KRP) nie potwierdziło tych doniesień, podkreślając, że fińskie i estońskie służby wymieniły zgromadzone w sprawie materiały, a postępowanie prowadzone z władzami chińskimi jeszcze się nie zakończyło. Wyniki śledztwa mają być znane najwcześniej jesienią.

Z dotychczasowych ustaleń i badań technicznych wynikało, że rurociąg został uszkodzony na skutek uderzenia kotwicy, prawdopodobnie należącej do chińskiego frachtowca. Ważąca kilka ton kotwica, o wymiarach 2,5 x 2 x 1 m, została wyciągnięta w pobliżu miejsca uszkodzenia rurociągu, a na dnie na odcinku wielu kilometrów pozostały ślady płużenia. Dochodzenie koncentruje się na ustaleniu, czy było to działanie umyślne (możliwy akt sabotażu) czy niezamierzone.

O awarii gazociągu, związanej z nietypowym gwałtownym spadkiem ciśnienia, fińskie i estońskie służby poinformowały 8 października 2023 r. Równocześnie uszkodzony został także podmorski kabel komunikacyjny. Statek NewNew Polar Bear, mający prawie 170 m długości i 30 m szerokości, płynął wówczas z Królewca do Petersburga.

Liczący 80 km podmorski odcinek gazociągu Balticconnector, łączący fińskie Inkoo z estońskim Paldiski, został pierwotnie uruchomiony na początku 2020 r. Po uszkodzeniu został naprawiony i ponownie oddany do użytku w kwietniu br.

Z Helsinek Przemysław Molik

pmo/ akl/

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.