• <
APART_HOTEL_1100x200_gif_2024

Miliony GBP na hub wodorowy na Tamizie, zielone korytarze, autonomiczne i ekologiczne statki

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Miliony GBP na hub wodorowy na Tamizie, zielone korytarze, autonomiczne i ekologiczne statki

Partnerzy portalu

Fot. Marek Grzybowski

Firmy z południowo-zachodniej części Wielkiej Brytanii mogą ubiegać się o dofinansowanie do 100 tys. funtów na projekty związane z rozwojem autonomicznych statków, czystych technologii w gospodarce morskiej i rozwoju technologii informatycznych na potrzeby transportu morskiego. Porty otrzymają 1,5 mln GBP na rozwój zielonych korytarzy. Na Tamizie powstanie hub wodorowy, a u brzegów Wielkiej Brytanii wyspa produkująca zielony wodór. Energię będzie czerpać z wiatru słońca i morskich fal.  

Ogłoszony latem konkurs jest otwarty dla projektów podejmowanych przez mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa działających w ściśle określonych regionach. Dostępny jest dla MSP z Kornwalii oraz wysp Scilly, Devon, Somerset i Dorset. W konkursie przewidziano 3 mln funtów na finansowanie projektów o wartości od 25 tys. do 750 tys. funtów. 

Finansowanie jest podzielone na dwa rodzaje zasileń. Mniejsze granty to Minimal Financial Assistance (MFA). W tym przypadku firma może pozyskać na innowacyjny projekt do 100 tys. funtów. W ramach ścieżki finansowania Collaborative Research and Development (CR&D) mikro, mała lub średnia firma może uzyskać do 750 tys. GPB.

Tegoroczny konkurs będzie drugą rundą finansowania w ramach Innovate UK Marine And Maritime Launchpad dla firm działających w regionie Great South West. W pierwszej rundzie w zeszłym roku 12 przedsiębiorstwom przyznano finansowanie w łącznej wysokości 1,85 mln funtów. 

Wygrały projekty rozwijające technologie związane z zastosowaniem systemów autonomicznych. Przyznano również środki na bezemisyjne napędy dla bezzałogowych statków nawodnych. Sfinansowano również projekt, który ma rozwinąć napęd wodorowy dla statku. Zapewniono finanse na urządzenie  pozwalające monitorowanie jakości wody. 

3 mln GBP dla MSP na morskie innowacje


W ogłoszeniu konkursu podkreśla się, że celem finansowania jest wsparcie regionalnych działań na rzecz rozwoju technologii pozwalających na rozwój napędów statków o zerowej emisji netto. Chodzi również o wsparcie firm działających w biznesie morskim usytuowanych w Wielkiej Południowo-Zachodniej Anglii. 

W tym regionie firmy zapewniają 25% miejsc pracy w przemysłach morskich Wielkiej Brytanii. Organizatorzy konkursu określili generalne założenia, które powinny spełniać projekty. Rząd brytyjski postawił na aktywność  w trzech kluczowych obszarach. 

Monitorowanie i autonomia zakłada opracowywanie lub wykorzystywanie przełomowych technologii w celu zastąpienia tradycyjnych rozwiązań na statkach przez rozwiązania innowacyjne i przyjazne dla środowiska. Dotyczą one inspekcji wyposażenia okrętowego i napędów. Chodzi o usprawnienie  operacji monitorowania środowiska morskiego oraz zwiększenie bezpieczeństwa mórz, np. w branży energii odnawialnej na morzu.

Czysta gospodarka morska polega na wprowadzeniu rozwiązań umożliwiających  przejście na statki napędzane paliwem alternatywnym. Stawia się również na napędy wykorzystujące energię ze źródeł niskoemisyjnych lub bezemisyjnych lub wysoce wydajnych baterii. Finansowane będą innowacje pozwalające na integrowanie portów z siecią energetyczną korzystającą z odnawialnych źródeł energii. Chodzi również o systemy produkcji umożliwiające dostarczanie jednostkom pływającym paliw przyszłości.

Technologie cyfrowe dla transportu morskiego mają być realizowane poprzez rozwijanie technologii czujników i komunikacji oraz ich łączności i interoperacyjności. W tym przypadku chodzi o zwiększenia wiedzy na temat warunków pływania na oceanie. 

Środki  zostaną również przyznane  na badanie wpływu operacji na morzu, w tym zmian w akwakulturze i wschodzących technologii w  gospodarce morskiej. Konkurs rozpoczyna się 2 września 2024 r. i kończy 16 października 2024 r.

Źródło: H2Terminals


1,5 mln GPB na rozwój zielonych korytarzy 


Rząd Wielkiej Brytanii rozpoczął procedurę przetargową na finansowanie w wysokości 1,5 mln funtów w celu utworzenia zielonych korytarzy między Wielką Brytanią a Holandią, Norwegią, Danią i Irlandią. Kwota finansowania została po raz pierwszy ogłoszona podczas London International Shipping Week 2023 i obejmuje zarówno ruch pasażerów jak i połączenia zapewniające transport ładunków do i z Wielkiej Brytanii.

Finansowanie jest to  piątym etapem konkursu Clean Maritime Demonstration Competition. Ma na celu wsparcie studiów wykonalności dotyczących rozwoju zielonych korytarzy. Zbadany zostanie rozwój infrastruktury niezbędnej do rozwoju połączeń morskich. Chodzi o to, aby zapewnić operatorom statków dostępność ekologicznych paliw. Wsparte będą również wszelkie prace regulacyjne.

Konkurs Wielka Brytania-Irlandia trwa już od 15 kwietnia 2024 r. Konkurs rozwiązań dla połączeń Wielka Brytania-Holandia ruszył 3 czerwca 2024 r. Oba kraje zapewnią dofinansowanie w wysokości 430 tys. GPB. Zamówienia publiczne Wielka Brytania-Norwegia i Wielka Brytania-Dania zostały uruchomione w maju 2024 r. Przedstawiciele rządu informują, że inicjatywa wspierać poszukiwanie sposobów pozwalających na osiągnięcie celów zerowej emisji netto w transporcie morskim bez zwiększania kosztów dla podatników. 

Andreas Bjelland Eriksen, minister klimatu i środowiska Norwegii, powiedział: „Wielka Brytania i Norwegia mają długotrwałe relacje w zakresie żeglugi, a dzięki inicjatywie podjętej przez Wielką Brytanię w ramach Deklaracji Clydebank w 2021 r. ściśle współpracowaliśmy przy rozwoju zielonych korytarzy żeglugowych”.

Minister norweski wyraził zadowolenie z podjęcia wspólnych prac podkreślając świetlane perspektywy: „będziemy świadkami początku zielonych korytarzy żeglugowych między naszymi dwoma krajami i nie mogę się doczekać, aby wnieść wkład w postaci wsparcia poprzez nasz Program Zielonej Żeglugi”. 

— Aby osiągnąć największy wpływ [na ekologiczną żeglugę – MG], musimy przyjrzeć się najszerszej gamie paliw i technologii, a szczególnie  tym, które są dostępne obecnie, i tym, które mogą stać się dostępne w przyszłości - powiedział Rhett Hatcher, dyrektor generalny Brytyjskiej Izby Żeglugowej, zaznaczając jednocześnie: „Ponadto musimy upewnić się, że niezbędna infrastruktura jest na miejscu wzdłuż korytarza, od portu do portu”.

Na marginesie warto dodać, że te środki można by również wykorzystać do budowy zielonych korytarzy z portów polskich do Wielkiej Brytanii. Potrzebna jest tylko inicjatywa z polskiej strony. 

Wodór na Tamizie


Na brzegach Tamizy powstanie obszar, na którym będzie odbywała się produkcja i dystrybucja wodoru. Partnerzy z Wielkiej Brytanii połączyli siły, aby ocenić możliwość uruchomienia produkcji i bunkrowania zielonego wodoru dla transportu morskiego. 

Lloyd’s Register (LR) podpisał protokół ustaleń (MoU) z partnerami, w tym H2Terminals, w celu utworzenia łańcucha dostaw zielonego wodoru. Przewiduje się, że będzie on korzystał z pływającej morskiej instalacji do produkcji wodoru i floty krótkodystansowych zbiornikowców do transportu ciekłego wodoru.

H2Terminals współpracuje z partnerami łańcucha dostaw HiDROGEN i D31M. Firma planuje opracować system dostaw zielonej energii dla przemysłu działających na brzegach  Tamizy. Zakłada się, że zielony wodór będzie pozyskiwany  z energii elektrycznej uzyskiwanej z instalacji korzystających z wiatru, fal i słońca. Ten miks energetyczny będzie generowany na pływającej wyspie usytuowanej około 100 kilometrów od brzegu Wielkiej Brytanii na wysokości ujścia Tamizy.

Projekt jest częścią planu działania projektu prywatnego prowadzonego przez Thames Estuary Growth Board. Jego celem jest przyciągnięcie inwestycji na rzecz rozwoju obszaru estuarium Tamizy. Działania koncentrują się na  w całym regionie ujścia Tamizy obejmując East London South Essex, North i East Kent. „Pracujemy nad przyspieszeniem i napędzaniem inwestycji w sektorach, w tym przemysłów kreatywnych, energii zerowej netto i wodorowej, transportu rzecznego, centrów danych, szkolnictwa wyższego, mieszkalnictwa i infrastruktury” – wymieniają obszary aktywności biznesowej inicjatorzy Thames Estuary Growth Board.

H2Terminals planuje przekształcić zielony wodór produkowany na morzu i wyspie w jego postać płynną o temperaturze -253°C. Zbiornikowcami będzie on dostarczany do terminalu w ujściu Tamizy. Wodór zostanie następnie wykorzystywany do generowania energii elektrycznej. Produkowana będzie gorąca woda i inne produkty uboczne, w tym ciekły azot i tlen. Akumulatory na barkach będą przechowywać energię elektryczną do momentu jej wysłania do punktu użytkowania – wyjaśnia  H2Terminals i ilustruje to filmem:

Porozumienie obejmuje formalną ocenę technologii, w tym opracowanie projektów działań, kwalifikację systemów bezpieczeństwa oraz pływające systemy produkcji wodoru i eksportu energii. Porozumienie inicjuje opracowanie zatwierdzonych materiałów zdolnych do przechowywania i izolowania ciekłego wodoru w bardzo niskiej temperaturze. Porozumienie określi również program zapewnienia dla pływającej produkcji wodoru, statków wodorowych, klasyfikacji i systemów eksportu energii.

— Prognozuje się, że popyt na zielony wodór znacznie wzrośnie w ciągu najbliższych kilku lat i chwalimy Thames Estuary Growth Board za zobowiązanie się do produkcji alternatywnego paliwa w celu zapewnienia miejsc pracy i możliwości inwestycyjnych w regionie estuarium Tamizy – podkreśla  Gerry Wilkinson, dyrektor generalny H2Terminals. Zapowiedział on: ”Będziemy oferować trzydziestoletnie umowy zakupu energii przemysłowi i przedsiębiorstwom użyteczności publicznej, a także uczestniczyć w przetargach na rynkach obrotu i mocy.

— Rząd Wielkiej Brytanii wyznaczył ambitny cel dotyczący zdolności produkcyjnej wodoru niskoemisyjnego do 2030 r. i nie możemy się doczekać współpracy z Growth Board, London & Partners, Lloyd’s Register, HiDROGEN i D3IM, aby pomóc zrealizować tę ambicję — cytuje dyrektora H2Terminals Seatrade-Maritime.com.

— Ten projekt jest przykładem tego, w jaki sposób transport morski może wspierać ambicje rządów w zakresie dekarbonizacji ich łańcuchów dostaw i generowania wzrostu dla ich regionalnych i krajowych gospodarek — podkreśla Mark Tipping, dyrektor Power to X w LR. , Jego zdaniem „Ten ambitny projekt zielonego wodoru, oparty na połączonym doświadczeniu LR, H2Terminals, HiDROGEN i D31M, pomoże stworzyć zrównoważoną sieć logistyczną wzdłuż Tamizy i położy podwaliny pod rozwój przemysłu”.

H2Terminals zapowiada, że „rozwija najnowocześniejszy terminal ciekłego wodoru w Londynie”, który będzie zacumowany na Tamizie. Pierwsza faza projektu, której ukończenie zaplanowano na koniec 2025 r., będzie miała zdolność przyjmowania i magazynowania 70 tys. ton ciekłego wodoru rocznie. Terminal będzie zapewniał dostawy dla elektrowni ogniw paliwowych o mocy 100 MW. Będą one dostarczać czystą energię elektryczną, ciepło i wodę lokalnym przemysłom i krajowej sieci energetycznej.

Do 2030 r. terminal zostanie rozbudowany do zdolności 1 mln ton ciekłego wodoru rocznie. Będzie  obsługiwać elektrownię wodorowo-elektryczną o mocy 2 GW, która będzie w stanie zasilić jedną trzecią Londynu zielonym wodorem o zerowej emisji dwutlenku węgla.

Partnerzy portalu

NAVIRETECH_strona_glowna_P4

Dziękujemy za wysłane grafiki.