W czwartek, 28 stycznia 2021 roku odbędzie się Międzynarodowa Konferencja: Niebezpieczne Wraki Vol. 2. To już drugie takie wydarzenie zorganizowane przez Fundację MARE, którego tematem będzie problem zalegających na dnie mórz i oceanów wraków statków oraz zatopionych wraz z nimi niebezpiecznych ładunków. W tym roku głównym powodem zorganizowania konferencji jest publikacja „Ogólnej Metodyki Oczyszczania Bałtyckich Wraków z Paliwa”, której autorem jest dr inż. Benedykt Hac, a współautorką, Olga Sarna z MARE. Dokument ten został stworzony we współpracy z Ministerstwem Obrony Wielkiej Brytanii i jest propozycją gotowego programu zarządzania wrakami dla Polski. Metodyka zostanie zaprezentowany i omówiona w czasie konferencji.
Konferencja, ze względów bezpieczeństwa, odbędzie się online na platformie ZOOM.
Udział w konferencji jest bezpłatny, obowiązkowa jest rejestracja.
Od 2018 roku Fundacja MARE prowadzi działania w celu zwiększenia świadomości społeczeństwa i organów rządowych na temat problemu wraków zatopionych na dnie Morza Bałtyckiego. Jednym z potencjalnych zagrożeń stwarzanych przez wraki są możliwe rozlewy zatopionego w zbiornikach paliwa i innych niebezpiecznych substancji chemicznych. W polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej Bałtyku znajduje się wiele wraków będących pozostałościami po I i II wojnie światowej. Przynajmniej 4 z nich zaklasyfikowano jako zagrażające środowisku, a wśród nich najbardziej niebezpieczne są Franken i Stuttgart, położone w obrębie Zatoki Gdańskiej. W efekcie działań MARE, problem ten został w ubiegłym roku zauważony przez Najwyższą Izbę Kontroli (NIK), która w swoim raporcie „Przeciwdziałanie zagrożeniom wynikającym z zalegania materiałów niebezpiecznych na dnie Morza Bałtyckiego” jednoznacznie stwierdziła, że „zarówno administracja morska jak i ochrony środowiska nie rozpoznawały zagrożeń wynikających z zalegania w zatopionych na dnie Bałtyku wrakach ropopochodnego paliwa i broni chemicznej. Nie szacowały też ryzyka z nimi związanego i skutecznie nie przeciwdziałały rozpoznanym i zlokalizowanym zagrożeniom. Może to doprowadzić do katastrofy ekologicznej na niespotykaną skalę”.
Kwestia zalegających na dnie Bałtyku wraków nie może być już dłużej pomijana, a dalsze odwlekanie w czasie konkretnych działań może doprowadzić do niszczących środowisko, katastrofalnych i kosztownych w skutkach konsekwencji. Z tego względu Fundacja MARE, we współpracy z dr inż. Benedyktem Hacem, podjęła się opracowania „Ogólnej Metodyki Oczyszczania Bałtyckich Wraków z Paliwa”. Dokument ten przedstawia przegląd dostępnych strategii oceny wraków oraz proponuje indywidualny model zarządzania przystosowany dla południowego Bałtyku. Metodyka jest w dużej mierze oparta na metodzie E-DBA (ang. Environmental Desk-Based Assessment) stosowanej w Wielkiej Brytanii oraz metodologii oceny ryzyka VRAKA opracowanej w Szwecji.
Celem dokumentu jest także nakreślenie sposobu właściwego postępowania, dla zainteresowanych służb lub jednostek badawczych, podczas badania nowo odkrytych lub znanych już wraków pod kątem ich negatywnego wpływu na środowisko morskie. W metodyce zaprezentowano sposoby szacowania ryzyka rozlewów olejowych z wraków, metody badań geofizycznych, geologicznych, chemicznych, biologicznych i ekotoksykologicznych. Przede wszystkim jednak, przedstawiono dostępne metody i technologie usuwania paliwa z wraków oraz remediacji skażonego osadu. Wiele z zaproponowanych rozwiązań mogłoby posłużyć do skutecznego zarządzania ryzykiem w przypadku wraków Franken i Stuttgart. Opracowana metodyka jest więc dokumentem innowacyjnym, kompleksowo przedstawiającym kwestię zarządzania potencjalnie niebezpiecznymi wrakami.
Zwieńczeniem pracy nad metodyką jest druga Międzynarodowa Konferencja: Niebezpieczne Wraki organizowana przez Fundację MARE, która odbędzie się w czwartek, 28 stycznia 2021 roku na platformie ZOOM. Osoby zainteresowane mogą dokonać rejestracji przez stronę internetową Fundacji MARE, na której dostępna jest także agenda wydarzenia. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.
W czasie konferencji wystąpi dr inż. Benedykt Hac, autor wspomnianej metodyki, który przybliży uczestnikom jej zawartość. Kolejnymi prelegentami będą: dr Matt Carter - archeolog morski i dyrektor ds. badań w Major Projects Foundation w Australii prowadzący badania w obszarze Oceanu Spokojnego; Matt Skelhorn, dr Polly Hill (MOD UK) i Stuart Leather (Waves Group Ltd.), który przybliżą Program Zarządzania Wrakami Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii; Michał Latacz, współzałożyciel i prezes zarządu NOA MARINE oraz Jorma Rytkönen – kierownik ds. rozwoju w Centrum Badań Morskich, Fińskiego Instytutu Środowiska SYKE.
Link do pełnej wersji: OGÓLNA METODYKA Oczyszczania Bałtyckich Wraków z Paliwa - wersja PL, wersja ENG
Link do streszczenia: METODYKA W PIGUŁCE - wersja PL, wersja ENG
Link do wydarzenia na FB
Siły USA zatopiły dwie łodzie bojowników Huti
Grecki tankowiec trzykrotnie zaatakowany na Morzu Czerwonym
Zdaniem niemieckich służb Nord Stream wysadził Ukrainiec mieszkający w Polsce. Według polskich władz... wyjechał z kraju
Pierwszy nakaz aresztowania za ataki na Nord Stream
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczy zwalczanie okrętów podwodnych
Minister obrony Estonii: wyjaśnienia Chin ws. uszkodzenia Balticconnector są wątpliwe