W stoczni Peene w niemieckim Wolgast odbyła się ceremonia cięcia blach pod budowę pierwszej z czterech zaplanowanych, wielozadaniowych fregat dla niemieckich sił morskich. Mają one wzmonić potencjał Niemiec na morzu oraz stanowić kluczową rolę dla rozwoju przemysłu stoczniowego. Głównym wykonawcą przedsięwzięcia jest Damen Naval, a partnerem projektu NVL Group.
W odbywającym się z tej okazji wydarzeniu wzięło udział 200 gości, w tym przedstawicieli branży stoczniowej, władz samorządowych i krajowych oraz kadra dowódcza Marynarki Wojennej Niemiec.
– Dzięki fregatom F126 marynarka wojenna będzie dysponowała nowoczesnym sprzętem, który w przyszłości może służyć jako skuteczny środek odstraszania i obrony dla sojuszników oraz dla naszego własnego bezpieczeństwa we wszystkich operacjach morskich i obszarach operacyjnych na całym świecie. Pokazujemy w ten sposób naszą rzetelność i profesjonalizm, ale przede wszystkim determinację i wolę stania w obronie bezpieczeństwa naszego i naszych partnerów. Teraz należy skupić się na utrzymaniu kursu, aby statki zostały dostarczone na czas – zaznaczyła parlamentarna sekretarz stanu w Federalnym Ministerstwie Obrony Niemiec Siemtje Möller
– Jesteśmy dumni, że 5 grudnia możemy rozpocząć cięcie stali całkowicie zgodnie z harmonogramem. Udało nam się ukończyć fazę rozwoju w rekordowym czasie, co częściowo wynika z doskonałej współpracy z BAAINBW, marynarką wojenną i innymi władzami niemieckimi. Projekt F126 stanowi ważny wkład w suwerenność technologiczną niemieckiego, holenderskiego i europejskiego przemysłu obronnego. Współpraca z naszymi partnerami Blohm+Voss i Thales układa się znakomicie, a projekt jest obecnie uznawany na całym świecie za jeden z najbardziej ekscytujących projektów budowy fregat – powiedział Arnout Damen, dyrektor generalny Damen Shipyards Group.
– Jesteśmy zachwyceni możliwością rozpoczęcia dzisiaj produkcji F126 i wniesienia do projektu naszych umiejętności i wiedzy specjalistycznej w zakresie budowy statków wraz z głównym wykonawcą Damenem. Nasza stocznia w Wolgast jest niezawodnym partnerem niemieckiej marynarki wojennej w budowie i naprawach bardzo skomplikowanych okrętów wojennych. Dzięki ukierunkowanym środkom wsparcia, szeroko zakrojonym inwestycjom w infrastrukturę i wysokiej motywacji naszych pracowników Peene-Werft jest stocznią z jasnymi perspektywami na przyszłość. Budowa statków rufowych zapewni zatrudnienie do 2028 roku z pozytywnymi efektami dla całego regionu – wyjaśnił dyrektor generalny NVL Group Tim Wagner.
Fot. Damen
Fot. Damen
W czerwcu 2020 roku Federalnego Urzędu ds. Wyposażenia, Technologii Informatycznych i Wsparcia Eksploatacyjnego Bundeswehry, ((Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) BAAINBw), przyznała kontrakt na budowę czterech fregat F126 firmie Damen Naval jako głównemu wykonawcy wraz z podwykonawcami Blohm+Voss i Thales. Jest to obecnie największy projekt stoczniowy w historii niemieckiej marynarki wojennej po 1989 roku, którego znaczenie można porównywać z polskim programem "Miecznik". Nowe fregaty mają stać się trzonem modernizowanych sił Deutsche Marine, które w ostatnim czasie wcielają do służby m.in. nowe korwety typu K130. Kontrakt zakłada dostarczenie czterech okrętów po 2028 roku, acz ma otwartą furtkę na opcję dla dwóch kolejnych.
– Przez ostatnie trzy i pół roku Damen Naval i jej partnerzy ciężko pracowali nad projektem okrętów, choć prace te były w dużej mierze niewidoczne dla świata zewnętrznego. Cięcie stali to pierwszy widoczny etap budowy statku w ramach projektu, a także pierwszy namacalny kamień milowy w samych Niemczech. Statki zaczną teraz nabierać kształtu, więc każdy będzie mógł zobaczyć, co powoli powstaje – podkreślił Magiel Venema, dyrektor Damen Naval Germany.
Okręty są w całości budowane w Niemczech, w stoczniach w Wolgast, Kilonii i Hamburgu. Wcześniej istniały kontrowersje w związku z wskazanymi wykonawcami, stąd dopełniono formalności, aby znaczna część przedsięwzięcia została zrealizowana w Niemczech, chroniąc ponad 15 000 miejsc pracy w przemyśle stoczniowym i zapewniając mu ciągłość funkcjonowania. Wedle planów pierwsze elementy kadłuba powstaną w stoczni Peene w Wolgast, należącej do Grupy NVL. Dalsza część prac odbędzie się w Kilonii, gdzie poszczególne segmenty mają zostać połączone i odholowane drogą morską do Blohm+Voss w Hamburgu. Ostateczne wyposażenie w systemy pokładowe, wodowanie, próby morskie i dostawa odbędą się właśnie tam.
Fregaty F126 będą dużymi okrętami wielozadaniowymi, większymi nawet od wprowadzanych obecnie do służby jednostek typu F125 Baden-Württemberg. Mają wyróżniać się się zdolnością do intensywnej eksploatacji, w tym długotrwałego przebywania poza portem, wykonując zadania na morzu. Ich długość ma wynosić 166 metrów, a wyporność 9 900 ton. Z racji automatyzacji oraz wykorzystywania nowoczesnych technologi,
fregaty będą obsadzone przez mniej liczne załogi, liczące 140 oficerów,
podoficerów i marynarzy z miejscem na 70 dodatkowych. Jednocześnie każdy
okręt ma mieć także załogę rezerwową o tej samej wielkości, aby
utrzymać pełną operacyjność także w trakcie długookresowej służby poza
portem, zapewniając stale zdolność okrętu do wykonywania zadań zgodnie z jego przeznaczeniem. W wyposażeniu znajdzie się m.in. system zarządzania walką CMS Thales Tacticos, wielofunkcyjny system radiolokacyjny Thales APAR Block 2, radar Hensoldt TRS-4D i anteny ścianowei klasy AESA. Napęd (pozwalający osiągnąć prędkość do 26 węzłów) mają stanowić cztery agregaty prądotwórcze i dwa elektryczne silniki napędowe. Na uzbrojenie ma się składac działo morskie Otobreda 127/64 z amunicją kierowaną Vulcano, osiem wyrzutni przeciwokrętowych Kongsberg NSM Block 1a, 16 wyrzutni Mk41 VLS dla 64 pocisków obrony powietrznej średniego zasięgu ESSM Block 2B, dwie wyrzutnie RIM-116 RAM CIWS, armaty automatyczne Rheinmetall MLG 27 mm oraz ciężkie karabiny maszynowe Leonardo 12,7 mm. W wyposażeniu każdego okrętu znajdą się również śmigłowiec NH90 Sea Tiger i bezzałogowy statek powietrzny Saab Skeldar UAV.
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024