Masowiec M/V Glory osiadł w poniedziałek na mieliźnie w Kanale Sueskim, zakłócając tym samym ruch na tej kluczowej dla światowego handlu drodze morskiej - poinformowało przedsiębiorstwo Leth Agencies, operator statków przepływających przez Kanał Sueski.
M/V Glory został już ściągnięty z mielizny - przekazało w późniejszym komunikacie Leth Agencies. 21 statków płynących w kierunku południowym wznowi przepływ przez kanał z niewielkimi opóźnieniami.
M/V Glory jest masowcem, co oznacza, że przewozi nieopakowane ładunki, takie jak zboża. Jest o prawie połowę krótszy niż Ever Given, 400-metrowy kontenerowiec, który zablokował Kanał Sueski na prawie tydzień w 2021 roku. Ever Given utknął m.in. dlatego, że był dłuższy niż szerokość kanału.
Otwarty w 1869 r. Kanał Sueski to kluczowe połączenie morskie dla transportu ropy naftowej i gazu ziemnego oraz przewozu ładunków. Przepływa przez niego ok. 10 proc. towarów transportowanych na świecie drogą morską. W 2015 roku rząd prezydenta Egiptu Abdela Fattaha al-Sisiego zakończył znaczną rozbudowę kanału. Po incydencie z 2021 roku z udziałem kontenerowca rozpoczęto dodatkowe poszerzanie i pogłębianie południowej część drogi wodnej.
Glory (IMO 9288473) to 225-metrowy masowiec o tonażu 40 tys. ton zarejestrowany na Wyspach Marshalla. Został zbudowany w 2005 roku. 24 grudnia 2022 roku statek wypłynął z ukraińskiego Czarnomorska, po czym - po przejściu inspekcji na kotwicowiskach tureckich - odpłynął z Morza Czarnego i przez Morze Śródziemne skierował się w stronę Kanału Sueskiego.
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Anomalia w łańcuchach dostaw. Sezon przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia 2024 rozpoczął się wyjątkowo wcześnie
Eksplozja kontenera w chińskim porcie zakłóca łańcuchy dostaw
Meksyk zwiększył dostawy ropy na Kubę mimo ryzyka amerykańskich sankcji
Paryż 2024 za kulisami – CEVA Logistics o znaczeniu planowania i obsługi magazynowej