Koronawirus uderzył w przeładunki w europejskich portach. Jak poinformowała Komisja Europejska, w ubiegłym roku wielkość przeładunków spadła do poziomów z 2015 roku. Przedstawiamy wyniku Eurostatu.
W 2020 roku w portach europejskich przeładowano towary o masie ok. 3,3 mld ton brutto. W porównaniu z 2019 rokiem jest to spadek o 7 proc. Według Komisji Europejskiej jednym z powodów takiej sytuacji jest pandemia koronawirusa oraz ograniczenia jakie zostały wprowadzone nie tylko w Europie, ale i na całym świecie.
Po osiągnięciu poziomu szczytowego w 2019 roku (3,6 mld ton), masa brutto towarów przeładowanych w głównych portach UE w 2020 roku spadła do poziomów zbliżonych do 2015 roku. Dwa ostatnie kwartały 2019 roku i wszystkie kwartały 2020 roku wykazały spadki w porównaniu z analogicznymi okresami w roku poprzednim. Szczególnie dotkliwe były drugi i trzeci kwartał 2020 roku., w których odnotowano spadki odpowiednio o 13 i 9 proc.
Liderem porty w Niderlandach
W ubiegłym roku centrum przeładunkowym w Unii Europejskiej były port holenderskie. Przyjęły 558 mln ton towarów, co stanowi 17 proc. masy wszystkich towarów morskich przeładowanych w ubiegłym roku w UE. Tuż za Holandią uplasowały się Włochy i Hiszpania, a udział każdego z nich wyniósł 14 proc.
Rotterdam, Antwerpia, Hamburg, Amsterdam, Algeciras, Marsylia, Walencja i Triest utrzymały swoje pozycje jako osiem największych portów towarowych. Jednak tylko Walencja przeładowała więcej ton towarów w porównaniu do 2019 roku (wzrost o 0,5 proc.). Wszystkie pozostałe porty odnotowały spadek masy przeładowanych towarów w porównaniu z 2019 roku, przy czym największe dotknęły Amsterdam (o 14 proc.), Rotterdam i Hamburg (oba po 7 proc. ).
Spadki dotknęły również polskie porty morskie. Jak wynika z danych Głównego Statystycznego w 2020 roku, obroty ładunkowe wyniosły w nich 88,5 mln ton, tj. o 5,7 proc. mniej niż w 2019 roku. Największy spadki odnotował Port Gdańsk – 10,9 proc., Port Świnoujście – 5,3 proc. oraz Port Gdynia – 3,3 proc.
Największy udział w przeładunkach morskich w Polsce miał odpowiednio: Port Gdańsk – 45,9 proc., Gdynia – 24 proc., Świnoujście – 17,1 proc.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”