Marynarze na wielu statkach walczą o przetrwanie po tym, jak zostali porzuceni przez saudyjską firmę Hadi H Al Hamman Establishment. ITF otrzymała wiele niepokojących doniesień o wstrzymaniu wypłat dla marynarzy pracujących na ośmiu statkach należących do Hadi H Al Hamman Establishment. Firma jest zarejestrowana w Bahrajnie, który nie ratyfikował MLC – alarmuje International Transport Workers’ Federation (ITF).
W niektórych przypadkach firma nie płaciła marynarzom dłużej niż pięć miesięcy. Jeden z marynarzy donosił o niebezpiecznie niskim poziomie żywności, wody i paliwa na porzuconym przez armatora holowniku.
– Do tej pory nie otrzymywałem żadnej pensji [przez 5 miesięcy] i chciałbym poinformować, że cały czas mamy braki żywności i opału, cały czas cierpimy... Proszę, potrzebuję twojego wsparcia – cytuje marynarza ITF.
ITF obawia się eskalacji problemu i zakładając, że sytuacja może powtórzyć się na 35 statkach armatora i dodała Hadi H Al Hamman Establishment do Indeksu Naruszeń Praw Marynarzy. To nowy rodzaj indeksu, który obejmuje tych operatorów, którzy odmawiają marynarzom praw pracowniczych, unikają regulowania zobowiązań, naruszają podstawowe prawa człowieka i praw związków zawodowych marynarzy do działania w ich interesie.
Proca marynarza wciąż nie należy do bezpiecznych, także z powodu niesolidności niektórych armatorów. Złe warunki socjalne, nieprzestrzeganie praw pracowniczych oraz ociąganie się z wypłacaniem wynagrodzeń to praktyki o których wciąż alarmuje ITF, które jest federacją 670 związków zawodowych marynarzy działających w 140 krajach.
ITF skontaktowała się z firmą Gard, która zapewnia bezpieczeństwo finansowe w tego typu sytuacjach. W przypadku porzucenia marynarzy przez operatora istnieje możliwość wykorzystania ubezpieczenia i wypłaty marynarzom utraconego wynagrodzenia (do czterech miesięcy). Ubezpieczenie też pozwala pokrywać koszty powrotu do domu. ITF zauważa, że „marynarze często pozostają bez wynagrodzenia, podczas gdy spór [o płace – MG] pozostaje nierozwiązany”.
– Gard [w 2018 r. – MG] skorzystał z okazji, aby przeprowadzić wywiady z wieloma marynarzami na temat czynników stresogennych w ich życiu na pokładzie statku. Nic dziwnego, że obawa o niewypłacanie wynagrodzeń jest głównym czynnikiem stresogennym – informowała Alice Amundsen, dyrektor Gard’s People Claims od marca 2016 r. z 25-letnim doświadczeniem w Gard.
– Marynarz może być głównym żywicielem rodziny, więc konsekwencje braku płatności lub opóźnień w płatnościach mogą być poważne – podkreśla skutki społeczne nieetycznego działania armatora Jacqueline Smith, Koordynator Morski ITF, która po pracy na morzu, przez osiem lat była szefową Norweskiego Związku Marynarzy.
Obie panie podkreślały w czasie rozmowy zamieszonej na stronie firmy Gard, że „Stres nie tylko wpływa na zdrowie marynarza, ale także zagraża bezpieczeństwu operacji wykonywanych przez statek. W celu zabezpieczenia bezpieczeństwa socjalnego utworzono Fundusz Marynarzy ITF. Smith Wyjaśnia, że „Koncentruje się na promowaniu i poprawie dobrostanu pracowników morskich na całym świecie. Jednym z kluczowych obszarów zainteresowania jest zdrowie i bezpieczeństwo na pokładach statków, w tym zarządzanie stresem i jego ograniczanie”.
ITF obawia się eskalacji problemu na 35 statkach firmy i dodała armatora Hadi H Al Hamman do Indeksu Naruszeń Praw Marynarzy – nowego indeksu, który zawiera listę podmiotów, które odmawiają marynarzom podstawowych praw człowieka i związkowych praw marynarzy i je nadużywają.
– Przy tak dużej liczbie statków tej samej firmy wydaje się prawdopodobne, że właściciele mają trudności finansowe – powiedział Steve Trowsdale, koordynator Inspektoratu ITF.
– Niedopuszczalne jest, aby menedżerowie [operatora statków - MG] wykorzystywali wynagrodzenie marynarzy do żonglowania arkuszami kalkulacyjnymi. Igrają życiem ludzi, nie tylko samych marynarzy, ale także ich rodzin, których zarobki zależą od ich wynagrodzeń – podkreśla ITF w komunikacie.
ITF potępia praktykę ograniczania wynagrodzeń jako sposobu zarządzania finansami żeglugi. Trowsdale zwraca uwagę, że zgodnie z prawem międzynarodowym – Konwencją o pracy na morzu z 2006 r., ze zmianami – marynarze powinni otrzymywać wynagrodzenie co najmniej raz w miesiącu. Za porzucone uznaje się załogi, jeśli armator zalega z wynagrodzeniem za co najmniej dwa miesiące. Taką kwalifikację przyjmuje się również, kiedy operator nie zapewnia załodze wystarczającej ilości żywności, wody i paliwa. Trowsdale zaznacza, że taka sytuacja powinna skutkować podjęciem działań przez ubezpieczycieli i państwo bandery statku (kraj, w którym statek jest zarejestrowany).
– Jeśli nie płacicie swoim załogom, już jesteście bankrutami, zarówno finansowym, jak i moralnym – powiedział Trowsdale.
Większość statków Hadi H Al Hamman establishment jest zarejestrowana w Bahrajnie – państwie, które nie ratyfikowało Konwencji o Pracy Na Morzu. Chociaż inspektorzy ITF informowali władze morskie Bahrajnu o każdym przypadku porzucenia załogi statku, nie podjęto żadnych praktycznych działań w celu pociągnięcia właścicieli do odpowiedzialności.
– Bahrajn jest odpowiedzialny za rejestrowane przez siebie statki, w tym za płace, ogólne warunki pracy i dobrostan załogi. Mając władzę może pociągnąć firmę do odpowiedzialności, a mimo to nie robili nic aby pomóc marynarzom – powiedział Mohamed Arrachedi, koordynator sieci ITF Flags of Convenience Network na świat arabski i Iran.
ITF stwierdza w komunikacie, że „To przejaw pogardy Bahrajnu dla praw pracowników, skoro jest jednym z krajów, który nie ratyfikował Konwencji MLC”. Brak ratyfikacji MLC oznacza, że marynarze na pokładach statków zarejestrowanych w Bahrajnie zostaną pozbawieni podstawowej ochrony prawnej zawartej w konwencji znanej jako Karta Praw Marynarzy.
Arrachedi wyjaśnia, że jeśli Hadi H Al Hamman nie wywiąże się natychmiast ze swoich zobowiązań ujętych w kontraktach marynarskich, „ITF będzie starała się uruchomić zabezpieczenie finansowe obejmujące załogi, jeżeli takie zabezpieczenie istnieje”.
Bezpieczeństwo finansowe dotyczy statków i armatorów, którzy działają zgodnie z konwencją MLC. Ale nawet statki zarejestrowane w Bahrajnie często posiadają ubezpieczenie, które może być wymagane podczas wizyt w portach krajów, które ratyfikowały konwencję.
ITF wysyła sygnał do innych marynarzy: „Chcielibyśmy usłyszeć od każdego marynarza, który nie miał jeszcze kontaktu z ITF na pokładzie statków HADI 22, 23, 24, 26, 27, 33, 35, 38, 44, 46, 47, 48, 49, 50, 51 lub 54, lub który ma problem z wynagrodzeniem na statkach Hadi Al Hamman lub spółkach zależnych”.
Sytuacja jest co najmniej dziwna, bo armator ciągle inwestuje w nowe jednostki i postrzegany jest jako solidna firma. Operator informuje o sobie, że „Grupa Hadi H Al Hammam (HHG) jest wiodącym dostawcą usług handlowych, kontraktowych i morskich z siedzibą w Arabii Saudyjskiej, prowadzącym działalność na całym Bliskim Wschodzie” .
Firma zatrudnia łącznie ponad 2 tys. osób różnych narodowości. HHG działa na morskim rynku od 1978 r. A więc ma długie doświadczenie w zarządzania statkami i załogami. Siedziba znajduje się w Rahimie, a jej oddziały i przedstawicielstwa rozlokowane są zlokalizowane są w Abqaiq, Safaniya (Tanajb), Riyadzie, Rabigh, Jeddah, Yanbu i Doha w Katarze.
Firma obsługuje operatorów wykonujących usługi dla przemysłu naftowego, petrochemicznego, gazowego i energetycznego. HHG podkreśla, że „Z aktywami o wartości 300 mln dolarów może podjąć się większych prac w określonych dziedzinach”.
HHG działa więc na rynku o dobrej kondycji finansowej. Oferta firmy jest zdywersyfikowana. W 2018 r. HHG wprowadził do eksploatacji kilka nowych nowoczesnych jednostek. Brak wypłat pensji i ograniczenie zaopatrzenia załogi oznacza, że ITF wykrył poważane zatarcie w pozornie dobrze działającym mechanizmie?
Źródła: ITF, HHG, Gard
Fot. Depositphotos
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy