• <

Marynarz i pasażer pod opieką satelity. Od 2024 roku poprawi się bezpieczeństwo ludzi morza i statków

Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Marynarz i pasażer pod opieką satelity. Od 2024 roku poprawi się bezpieczeństwo ludzi morza i statków

Partnerzy portalu

Zawód marynarza na statku handlowym, rybackim, jednostce offshore czy holowniku w porcie wciąż pozostaje zawodem niebezpiecznym. Pomocy na morzu czasami wymagają również pasażerowie cruiserów, promów oraz żeglarze. Nie wszyscy użytkownicy transportu morskiego wiedzą, że od wielu lat znajdują się pod obserwacją systemów satelitarnych, a nawet pojedynczy windsurfer może liczyć na lokalizację i pomoc morskich ratowników lub załóg statków.

Technologie satelitarne wraz z systemami IT od początku przyszłego roku będą jeszcze lepiej współdziałać z systemami nawigacyjnymi. W celu zwiększenia bezpieczeństwa na morzu siły połączyły dwie firmy zajmujące się rozwojem łączności wykorzystującej technologie kosmiczne. Intellian Technologies z Republiki Korei oraz Inmarsat Maritime, spółka należąca do Viasat z Wielkiej Brytanii, podpisały protokół ustaleń (MoU) w sprawie utworzenia terminala bezpieczeństwa GMDSS nowej generacji do użytku w sieci pasma L ELERA firmy Inmarsat.

Wzrośnie bezpieczeństwo załóg i pasażerów na ponad 100 tysiącach statków handlowych, około 4,1 miliona statków rybackich i kilku milionach większych i mniejszych jachtów. Intellian Technologies dostarczy technologii i rozwiązań komunikacji satelitarnej, a Inmarsat Maritime udostępni systemy działające w kosmosie. Nowy terminal bezpieczeństwa GMDSS będzie spełniał lepiej funkcje opisane jako Światowy Morski System Łączności Alarmowej i Bezpieczeństwa (Global Maritime Distress and Safety System).

GMDSS czuwa


Statki wychodzące w morze powinny spełniać wymagania systemu GMDSS. Aby je spełnić, muszą posiadać urządzenia radiokomunikacyjne umożliwiające nadawanie sygnałów alarmowych, wykorzystując co najmniej dwa niezależne urządzenia. Każde z nich powinno stosować różny system radiowy pozwalający na przekazywanie informacji (nadawanie i odbieranie sygnałów alarmowych) ze statku na ląd lub w relacji ląd-statek oraz między statkami (jednostkami). Urządzenia te mają zapewnić prowadzenie i koordynację poszukiwania i ratowania statków, łodzi ratunkowych oraz rozbitków.

Nowy system będzie służył bezpieczeństwu nie tylko przewoźników. Przede wszystkim będzie sprawniej niż dotąd pozwalał na bezpieczne pływanie w każdych warunkach marynarzy, żeglarzy, rybaków i pasażerów.

Według UNCTAD tylko flota morskich statków handlowych zbliżyła się do 103 tysięcy różnych typów statków o pojemności brutto 100 i większej. To odpowiada nośności około 2 200 milionów ton. Flota statków handlowych i jachtów systematycznie rośnie. Do tego dochodzi rosnąca liczba jednostek obsługujących platformy wiertnicze oraz morskie farmy wiatrowe. Wzrasta flota gazowców. I co niepokojące, wzrasta również flota ghost ships, statków przewożących nielegalne towary strategiczne, często w złym stanie technicznym i nieubezpieczonych.

W najnowszym raporcie Inmarsat informuje, że całkowita liczba wezwań pomocy wzrosła o 7% w latach 2021–2022, z 794 do 853. Statystyką objęto jednostki handlowe, statki offshore, duże morskie statki rybackie oraz duże jachty i statki pasażerskie. Spośród 15 zidentyfikowanych typów statków zbiornikowce, masowce i statki offshore przekazały największą liczbę wezwań pomocy. Przy czym zbiornikowce znajdują się w czołówce jednostek wymagających interwencji piąty rok z rzędu.

Mapa satelitarnych wezwań pomocy GMDSS otrzymanych od wszystkich typów statków w 2022 roku odzwierciedla fakt powszechnie znany marynarzom. Najbardziej zagrożone są wąskie przejścia i zatłoczone szlaki handlowe przebiegające w pobliżu wrażliwych ekologicznie linii brzegowych.

Bezpieczeństwo pod okiem satelity


– Nasz terminal nowej generacji znacznie poprawi bezpieczeństwo życia na morzu 1,9 miliona marynarzy i ponad 20 milionów pasażerów rocznie, chronionych zgodnie z polityką Międzynarodowej Organizacji Morskiej – stwierdził Eric Sung, dyrektor generalny Intellian Technologies. – Nasi klienci, od stoczni po tych, którzy przechodzą modernizację systemu, będą mogli mieć na pokładzie kompletne rozwiązanie Intellian – podkreślił.

Nowe terminale bezpieczeństwa będą działać jako standardowy produkt Inmarsat Maritime w ramach usługi Fleet Safety nowej generacji. Będą one, tak jak poprzednie urządzenia, spełniać wymagania i standardy Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).

Jest to część szeregu morskiego sprzętu pokładowego zatwierdzonego przez SOLAS, w tym Globalnego Morskiego Systemu Alarmowego i Bezpieczeństwa (GMDSS). Do zapewnienia bezpieczeństwa wykorzystany zostanie system identyfikacji i śledzenia dalekiego zasięgu (LRIT) oraz system ostrzegania o zagrożeniu bezpieczeństwa statku (SSAS).

Zakładamy, że nowy terminal bezpieczeństwa stanie się standardową ofertą rynkową bezpieczeństwa Inmarsat od 2024 roku i będzie oferował znaczną paletę dodatkowych funkcji. Jest zatem idealnym uzupełnieniem Fleet Safety, które samo w sobie stanowi poważną modernizację komunikacji dotyczącej bezpieczeństwa morskiego i wyznacza nowe standardy w zakresie ochrony życia na morzu.

Przypomnijmy, że debiut Inmarsat-C miał miejsce w 1991 roku. Nowy terminal bezpieczeństwa zapewni nowy cyfrowy układ, który usprawni komunikację i zapewni bezpieczeństwo oraz reaktywność. Distress Chat zwiększy niezawodność. Terminal zawiera funkcję Distress Chat, co zapewnia rozszerzenie możliwości komunikacyjnych. Zapewnia także niezawodny dostęp do systemów zapewniających bezpieczeństwo statków. To zadanie spełnia unikalny interfejs informacji o bezpieczeństwie morskim.

– Nasi klienci, od stoczni [montujących systemy – MG], po tych, którzy przechodzą modernizację systemu, będą mieli na statku kompletne rozwiązanie Intellian – informuje Eric Sung, dyrektor generalny Intellian Technologies.

W przypadku sytuacji awaryjnej na pokładzie, funkcja ta natychmiast informuje najbliższe Centrum Koordynacji Ratownictwa Morskiego (MRCC), gwarantując szybkie i skoordynowane działania. Informuje o sytuacji także sąsiednie statki, generując sieć pomocy w sytuacjach awaryjnych.

– Firma Intellian jest zaufanym partnerem firmy Inmarsat w rozwoju komunikacji morskiej i jesteśmy zadowoleni ze współpracy z nią przy nowym terminalu Inmarsat Fleet Safety GMDSS – stwierdził Peter Broadhurst, starszy wiceprezes ds. bezpieczeństwa i regulacji w Inmarsat Maritime.

–Ten rozwój stanowi znaczący kamień milowy w zwiększaniu bezpieczeństwa marynarzy i pasażerów na całym świecie oraz podkreśla zaangażowanie Inmarsat w dostarczanie innowacyjnych i niezawodnych rozwiązań dla przemysłu morskiego oraz ochronę życia na morzu – podkreślił Broadhurst.

Inmarsat uruchomił sieci satelitarne ponad 40 lat temu, a technologie satelitarne są wykorzystywane praktycznie we wszystkich dziedzinach życia. Z technologii kosmicznych tej firmy korzystają administracje i społeczności, firmy i państwa.

– Korzystają wtedy, gdy jest to najważniejsze, nawet w najbardziej burzliwych czasach – podkreśla kierownictwo Inmarsat.

Inmarsat został założony w 1979 roku przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) w celu opracowania i uruchomienia sieci łączności satelitarnej w celu ochrony życia na morzu. Inmarsat był pierwszym operatorem satelitarnym, który spełnił rygorystyczne wymagania Globalnego Morskiego Systemu Alarmowego i Bezpieczeństwa (GMDSS) oraz Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w zakresie globalnej komunikacji dotyczącej bezpieczeństwa.

Źródło: Inmarsat Maritime Safety Report 2023

Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.