• <
APART_HOTEL_1100x200_gif_2024

Marynarka Wojenna Włoch zamawia dwie kolejne fregaty serii FREMM

01.08.2024 13:51 Źródło: Fincantieri, MW Włoch
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Marynarka Wojenna Włoch zamawia dwie kolejne fregaty serii FREMM

Partnerzy portalu

Fot. Orizzonte Sistemi Navali

Za 1,5 mld euro mają zostać dostarczone dwie fregaty typu Carlo Bergamini w wariancie FREMM EVO, które wejdą w skład sił morskich Włoch (Marina Militare). Umowa w tej sprawie została podpisana 31 lipca przez Organizację ds. Współpracy w zakresie Uzbrojenia (OCCAR) i konsorcjum Orizzonte Sistemi Navali, w skład którego wchodzą stocznia Fincantieri i koncern Leonardo.

Dwa nowe okręty wzmocnią potencjał morski rodzaj sił zbrojnych Włoch, który podlega ciągłej modernizacji, aby sprostać nowym zadaniom i wykonywać trudne zadania w ramach zobowiązań krajowych i międzynarodowych. Jednostki serii Carlo Bergamini należą do mocno eksploatowanych, działających na wielu akwenach. Oprócz Morza Śródziemnego są lub były obecne m.in. na Morzu Czerwonym, Bałtyku oraz Zatoce Adeńskiej.

W nadchodzących tygodniach Orizzonte Sistemi Navali sfinalizuje umowy podwykonawcze z Fincantieri i Leonardo o wartości odpowiednio 690 mln euro i 415 mln euro. Obie transakcje są zgodne z obowiązującymi przepisami, zgodnie z obowiązującymi przepisami i odpowiednimi przyjętymi procedurami.

Wedle założeń dwie fregaty określane jako FREMM EVO mają stanowić podserię posiadającą wielozadaniowe możliwości działania, w tym również w zakresie zwalczania okrętów podwodnych tak jak poprzednie jednostki tej serii, FREMM AMW, dedykowane tego rodzaju walce morskiej.Nowe jednostki zostaną zbudowane w stoczni Fincantieri w Riva Trigoso i Muggiano, przy czym ich dostarczenie jest zaplanowane na lata 2029-2030. Koncern Leonardo odpowiada za dostarczenie kluczowego uzbrojenia oraz systemów walki.

- Nabycie dwóch fregat FREMM EVO nowej generacji jest częścią szerszego planu odnowy i modernizacji, który włoska marynarka wojenna uruchomiła w celu zwiększenia swoich możliwości, aby adaptacyjnie, szybko i skutecznie reagować na obecne i przyszłe scenariusze w świecie, który gwałtownie zmienił się w ostatnich latach. Nowy FREMM opiera się na projekcie, który przez lata udowodnił swoją pełną zgodność z wymaganiami włoskiej marynarki wojennej i zyskał powszechny międzynarodowy konsensus. Wychodząc od tej solidnej podstawy, zintegrowaliśmy technologie najnowszej generacji i nowoczesne systemy na FREMM, zwiększając w ten sposób zdolności obronne statku i poszerzając spektrum działań, które mogą być prowadzone w ramach misji prowadzonych na rzecz obrony i bezpieczeństwa naszego kraju, w celu ochrony krajowego klastra morskiego, którego jesteśmy katalizatorem, aby utrzymać otwarte morskie linie komunikacyjne i cieśniny, monitorować i utrzymywać bezpieczne dno morskie oraz projektować dyplomację, kulturę i "Made in Italy", a także zapewniać wsparcie potrzebującym - wskazał Admirał Enrico Credendino, dowódca Marynarki Wojennej Włoch.

- Dzisiejsze podpisanie umowy na dostawę dla włoskiej marynarki wojennej kolejnych dwóch fregat FREMM w konfiguracji FREMM EVO jest wynikiem ścisłej współpracy między instytucjami, siłami zbrojnymi i przemysłem. Chciałbym podziękować wszystkim tym, którzy poświęcili swoje zaangażowanie i wiedzę, aby ułatwić sfinalizowanie tego kontraktu, który stanowi znaczące osiągnięcie dla całego krajowego przemysłu obronnego, dla Fincantieri i Leonardo, głównych graczy we włoskim przemyśle obronnym zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym, oraz dla wszystkich małych i średnich przedsiębiorstw, które stanowią kręgosłup sektora produkcyjnego w naszym kraju - powiedział Giovanni Sorrentino, dyrektor generalny Orizzonte Sistemi Navali.

- Dla nas ponowne uruchomienie Orizzonte Sistemi Navali jest zobowiązaniem do stworzenia unikalnego punktu integracji pomiędzy ekspertyzą morską Fincantieri i systemami uzbrojenia Leonardo. Jest to miejsce, w którym mierzymy zdolność kraju do nadzorowania i rozwijania najlepszych wojskowych umiejętności morskich w interesie włoskiej marynarki wojennej, reprezentując tradycję i doskonałość technologiczną naszego przemysłu. Nowy FREMM EVO będzie ewolucją fregaty, która ustanowiła międzynarodowy standard w ciągu ostatnich 20 lat, a w jakiej zastosujemy nowe rozwiązania technologiczne zatwierdzone we wszystkich wymiarach, od cyberbezpieczeństwa po bezpieczeństwo podwodne - podkreślił Pierroberto Folgiero, dyrektor generalny i zarządzający Fincantieri.

- Dzięki nowemu FREMM EVO włoska marynarka wojenna będzie mogła liczyć na jednostki morskie nowej generacji, które są niezawodne, trwałe i mają zaawansowane zdolności operacyjne. Jesteśmy dumni, że możemy być częścią tego bardzo ważnego projektu: pokazuje on, w jaki sposób synergia między sektorem publicznym i prywatnym może stworzyć ważne możliwości gospodarcze i technologiczne. Będziemy nadal wspierać rozwój tych doskonałości technologicznych z determinacją i doświadczeniem, mając świadomość ich strategicznej roli dla bezpieczeństwa naszego kraju i ich pozytywnego wpływu na włoską tkankę produkcyjną - skomentował Lorenzo Mariani, współdyrektor generalny Leonardo.

Aktualnie w służbie znajduje się osiem zbudowanych fregat typu CArlo bergamini. Do Marina Militare dostarczono jak dotąd: w 2012 roku  ITS Carlo Bergamini (F 590 ), ITS Virginio Fasan (F 591) w 2013 roku, ITS Carlo Margottini (F 592) w 2014 roku, ITS Carabiniere (F 593) w 2015 roku, ITS Alpino (F 594) w 2016 roku, ITS Luigi Rizzo (F 595) w 2017 roku, ITS Federico Martinengo (F 596)) w 2018 roku i ITS Antonio Marceglia (F 597) w 2019 roku. Aktualnie trwają prace doposażeniowe ITS Spartaco Schergat (F 598) i ITS Emilio Branchi (F 599), zwodowane odpowiednio w listopadzie 2023 i kwietniu 2024 roku. Tu warto przypomnieć, że ITS Antonio Marceglia od lipca 2023 do stycznia 2024 wykonywał zadanie wsparcia wschodniej flanki NATO na Morzu Bałtyckim i ochrony przeciwlotniczej polskiego wybrzeża w ramach misji pk. "Brilliant Shield", zainaugurowanej w maju 2023 roku. Do czerwca tego roku zadania z tym związane wykonywał ITS Luigi Rizzo, którego można było obserwować m.in. podczas ćwiczenia 3. Flotylli Okrętów pk. "Ostrobok 24".

Wspomniane okręty, choć należą do jednej serii, występowały w kilku konfiguracjach, jak ZOP, ogólnego przeznaczenia i wielozadaniowe. Włoski resort obrony był otwarty na zamówienie jeszcze dwóch jednostek, określanych jako FREMM EVO, które rozwijają wariant wielozadaniowy, wprowadzając najnowsze rozwiązania technologiczne i systemowe.

ITS Luigi Rizzo, fot. GospodarkaMorska.pl


Okręty włoskiego wariantu FREMM (fr. Frégate Européenne Multi-Mission; Italian, wł. Fregata Europea Multi-Missione, ang. European multi-purpose frigate), budowane dla sił morskich Włoch od 2008 roku. mają 144,6 metra długości i osiągają do 6 700 ton wyporności. Prędkość sięga do 27 węzłów, a przy zachowaniu wynoszącej 15 osiąga zasięg działania wynoszący 6 800 mil morskich. Załoga liczy liczyć 199 oficerów i marynarzy. Kombinowany napęd dieslowo-gazowy stanowią turbina gazowa 32 MW General Electric/Avio LM2500+G4, dwa silniki elektryczne 2,5 MW Jeumont Electric, cztery generatory wysokoprężne, dwa wały napędzające śruby napędowe o regulowanym skoku oraz pędnik dziobowy o mocy 1 MW. Okręt jest budowany w konfiguracji EVO, rozwijającej cechy konfiguracji General purpose & ASW, czyli do ogólnego przeznaczenia i zwalczania okrętów podwodnych. Główne modernizacje obejmują dostarczenie cyberodpornego systemu zarządzania okrętem, systemu klimatyzacji i dystrybucji energii elektrycznej oraz wdrożenia konkretnych rozwiązań mających na celu poprawę ekologicznego działania całej platformy morskiej. W swoim wyposażeniu jednostki będą posiadać nowoczesny system zarządzania walką SADOC 4 Cyber-resilient, czujniki radarowe dwuzakresowych radarów X-C zdolnych do wspierania obrony przed zagrożeniami TBM i walki elektronicznej, zapewniając najwyższy i najbardziej efektywny poziom interoperacyjności. Prawdopodobnie okręty otrzymają także aktywny układ skanowania elektronicznego Leonardo Kronos Grand Naval (MFRA), sonar holowany CAPTAS-4 i sonar kadłubowy UMS 4110 CL.

Uzbrojenie okrętu najpewniej będą stanowić system wyrzutni MBDA SYLVER A50 VLS dla 16 pocisków MBDA Aster 15 i 30, działo morskie Leonardo Otobreda 127/64 Vulcano, system artyleryjski obrony bezpośredniej Leonardo Oto Melara 76/62 mm Davide/Strales, dwa zdalne systemy uzbrojenia Leonardo Oto Melara/Oerlikon KBA 25/80 mm, osiem pocisków przeciwokrętowych MBDA Teseo\Otomat Mk-2/A, dwie potrójne wyrzutnie Leonardo (WASS) B-515/3 dla torped MU 90, a także dwa systemy broni sonicznej SITEP MASS CS-424. Okręt otrzyma też hangar na dwa śmigłowce np. SH90, a w skład załogi wchodzą piloci i zespół obsługujący maszyny.

Posiadany sprzęt ma zapewnić najwyższy stopień niezawodności operacyjnej, z myślą o wykonywaniu zadań na dalekich akwenach i długich wyjściach w morze.

Innymi użytkownikami FREMM obok sił morskich Włoch są Marynarka Wojenna Francji (Marine nationale), dla której powstaje lub powstały dziewięć okrętów, trzy dla Sił Morskich Egiptu (El-Quwwāt el-Bahareya el-Miṣriyya) i jedna dla Królewskiej Marynarki Wojennej Maroka. W wariancie Constellation ma powstać jak na razie sześć okrętów dla US Navy, które mają być najnowocześniejszymi fregatami na świecie. Co istotne, amerykańskim wariantem jest również zainteresowana Grecja.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.