• <

Marynarka Wojenna chce nowy okręt hydrograficzny. Ruszają wstępne konsultacje rynkowe

25.06.2024 16:14 Źródło: Agencja Uzbrojenia
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Marynarka Wojenna chce nowy okręt hydrograficzny. Ruszają wstępne konsultacje rynkowe

Partnerzy portalu

Fot. Służby Prasowe 3. FO

Agencja Uzbrojenia poinformowała 24 czerwca, że rozpoczyna wstępne konsultacje rynkowe w związku z zamówieniem na nowy okręt hydrograficzny dla polskiej Marynarki Wojennej pk. "Hydrograf". W związku z tym zostały opublikowane minimalne wymagania taktyczne, techniczne i funkcjonalne. Nowy okręt ma zastąpić dotychczas wykorzystywane dwie jednostki proj. 874, znajdujące się w służbie od 1982 roku.

Ogłoszenie informacji o planach zakupu nowego okrętu budzą jak w każdej sytuacji duże emocje. Choć tym razem WKR dotyczą jednostki pomocniczej, nieprzeznaczonej do działań stricte bojowych, niemniej fakt inwestycji w nowoczesną jednostkę nawodną będzie pilnie śledzony przez specjalistów oraz inne osoby zainteresowane tematyką morskiego rodzaju sił zbrojnych.

Szereg wymagań


Jako podano w informacji, wstępne konsultacje rynkowe będą obejmować następujące dane:

1. Konstrukcja jednokadłubowa.
2. Wymiary okrętu wynikające z autonomiczności, funkcjonalności i dzielności morskiej.
3. Autonomiczność nie mniejsza niż 20 dób.
4. Zasięg nie mniejszy niż 5 tys. mil morskich,
5. Zanurzenie nie większe niż 5 metrów.
6. Zdolność do prowadzenia pomiarów hydrograficznych, meteorologicznych i oceanograficznych do stanu morza 4.
7. Nieograniczona dzielność morska.
8. Realizacja zadań w obszarze Morza Bałtyckiego oraz Morza Północnego.

9. Okręt ma zostać wyposażony w:
a) dwugłowicowy system echosondy wielowiązkowej,
b) system sonaru holowanego,
c) magnetometr gradientowy,
d) łódź pomiarową do pomiarów hydrograficznych,
e) łódź roboczą,
f) morski bezzałogowy statek powietrzny BSP - do rozpoznania obrazowego oraz pomiarów meteorologicznych,
g) autonomiczny pojazd nawodny ASV - do prowadzenia pomiarów batymetrycznych,
h) autonomiczny pojazd podwodny AUV - do prowadzenia pomiarów sonarowych,
i) podwodny pojazd inspekcyjny ROV,
j) system nawigacji podwodnej USBL,
k) system dynamicznego pozycjonowania klasy DP2,
1) bramownicę rufową,
m) urządzenia dźwigowe.

10. Jednostka ma być kompatybilna z sojuszniczymi oraz narodowymi systemami dowodzenia i wymiany informacji.
11. Załoga okrętu ma liczyć 48 osób.
12. Okręt powinien spełniać wszystkie wymagania OPBMR obowiązujące dla okrętu II rangi. Zapewnienie możliwości wykonywania zadań w warunkach użycia BMR zgodnie z Maritime Standards.
13. Uzbrojenie okrętu ma stanowić broń do obrony przeciwdywersyjnej oraz przeciwko pojazdom bezzałogowym (dronom).
14. Okręt powinien zapewniać możliwość wykorzystania jawnych i niejawnych systemów teleinformatycznych przetwarzających informacje do poziomu TAJNE i NATO SECRET włącznie.
15. Okręt powinien zapewniać transmisję danych w oparciu o łączność satelitarną realizowaną w oparciu o orbity typu GEO (zespół anten i modemów 5G) z przepływnością nie mniejszą niż 4 Mbit/ s oraz łączność satelitarną realizowaną w oparciu o systemy typu LEO.
16. Okręt powinien być wyposażony w zespół radiostacji HF, UFH i VHF (wraz z oprzyrządowaniem) zapewniających jawną i niejawną (do poziomu TAJNE i NATO SECRET włącznie) transmisję danych i łączność foniczną.
17. Jest wymagane, aby okręt był wyposażony w transponder systemu IFF standardu Mark XIIA, zgodnie z STANAG 4193 Ed 3.

II. Termin i miejsce przeprowadzenia wstępnych konsultacji rynkowych.
1. Wstępne konsultacje rynkowe prowadzone będą w formie korespondencyjnej.
2. Zamawiający nie wyklucza spotkań w ramach prowadzonych konsultacji, o czym poinformuje zainteresowaną stronę odrębnym pismem, wskazując w nim termin ich prowadzenia.

Termin składania propozycji trwa do 1 sierpnia tego roku. Więcej informacji znajduje się tutaj.

Potrzebne zmiany


Plan zakupu nowego okrętu hydrograficznego pk. "Hydrograf" może zastanawiać z racji na to, że w służbie są obecnie dwie jednostki przeznaczone do tego typu działań, stąd zostaje pytanie, czy na jednym się skończy. Znajdzie się on w wyposażeniu Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego Marynarki Wojennej, wchodzącego w skład 3. Flotylli Okrętów, stacjonującej w Porcie Wojennym Gdynia. Wspomniany dywizjon posiada autonomiczne systemy radionawigacyjne i geodezyjne i własną bazę środków transportowych.

W skład dywizjonu wchodzą aktualnie okręty hydrograficzne proj. 874 ORP Arctowski (266) i ORP Heweliusz (265), do tego również żaglowiec szkolny ORP Iskra (na nim odbywają praktykę morską podchorążowie Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni), dwa kutry i trzy motorówki hydrograficzne oraz pododdziały zabezpieczenia radionawigacyjnego, topogeodezyjnego i transportowego.

Fot. Służby Prasowe 3. FO


Dywizjon wykonuje zadania z zakresu nawigacyjno-hydrograficznego zabezpieczenia działań sił Marynarki Wojennej zgodnie ze standardami NATO i Międzynarodowej Organizacji Hydrograficznej (IHO) w ścisłej współpracy z Biurem Hydrograficznym Marynarki Wojennej. Ponadto dZH MW bierze udział w procesie szkolenia morskiego słuchaczy Akademii Marynarki Wojennej.

Wprowadzone do służby w 1982 roku i zbudowane w ówczesnej Stoczni Północnej w Gdańsku ORP Arctowski i ORP Heweliusz kilka lat temu zostały poddane gruntownemu remontowi oraz modernizacji, aby wydłużyć ich zdolność do służby. Z racji na zmieniające się i trudne dno Morza Bałtyckiego prowadzą istotne zadanie prowadzenia pomiarów, niekiedy wykrywając też potencjalne zagrożenia, jak niebezpieczne obiekty podwodne. Zapewniają stale aktualizowane mapy dna morskiego, dzięki czemu okręty wychodzące w morze mogą prowadzić swoje działania bezpiecznie.

Rozwijana, a nie zwijana


Rozpoczęcie wstępnych konsultacji rynkowych w związku z "Hydrografem" wpisuje się w trwający od kilku lat największy program modernizacji morskiego rodzaju sił zbrojnych, jakiego nie było od początku XXI wieku. Po dekadach marazmu do służby wchodzą nowe okręty, a trwa też budowa kolejnych. Dla oficerów i marynarzy oznacza to w końcu, że wraz z wycofaniem starszych okrętów ze służby, będą mogli dosłownie "przesiąść się" na nowe, dostosowane do aktualnie panujących wymagań i technologii.

Obecnie dobiegają końca wstępne konsultacje rynkowe w związku z planowanym przetargiem na okręty podwodne w ramach programu "Orka". To, jak i zaproszenie wybranych firm do przetargu, ma nastąpić do końca czerwca lub jeszcze na początku lipca.

Aktualnie trwa nowych okrętów dla jednostek polskiej Marynarki Wojennej. W latach 2026-2027 w skład 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża wejdą trzy nowe niszczyciele min proj. 258, przyszłe ORP Jaskółka (604), ORP Rybitwa (605) i ORP Czajka (606). Przypomnijmy, że 26 czerwca odbędzie się wodowanie pierwszego z nich. W sumie seria okrętów typu Kormoran II ma liczyć sześć sztuk i od czasu budowy na przełomie lat 80-tych i 90-tych trałowców proj. 207 będzie to największa seria okrętowa od dekad, nie licząc sześciu jednostek pomocniczych w postaci holowników proj. B860. Ponadto do 2027 roku Grupa Okrętów Rozpoznawczych 3. FO ma otrzymać dwa okręty rozpoznania radioelektronicznego programu "Delfin", przyszłe ORP Jerzy Różycki i ORP Henryk Zygalski. Pierwszy z nich zostanie zwodowany najprawdopodobniej w grudniu 2024 roku. Wszystkie te jednostki powstają na terenie gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A., przy czym okręty programu "Delfin" przy współudziale szwedzkiego koncernu Saab.

Największym przedsięwzięciem polskiej branży okrętowej jest budowa trzech wielozadaniowych fregat programu "Miecznik". Od sierpnia 2023 roku trwa budowa pierwszej z nich, przyszłego ORP Wicher. Stępka została położona w styczniu 2024 roku, a wodowanie jest planowane na 2026 rok. Ten jak i kolejne jednostki, przyszłe ORP Burza i ORP Huragan, mają wejść w skład 3. Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. FO, a ich przekazanie będzie się odbywać w latach 2029-2031. Są budowane na terenie gdyńskiej stoczni PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.