• <
nauta_2024

MAN Cryo zapewni dostawy wodoru dla norweskich promów bezemisyjnych

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki MAN Cryo zapewni dostawy wodoru dla norweskich promów bezemisyjnych

Partnerzy portalu

Fot. MAN Cryo

Firma MAN Cryo została zakontraktowana przez Torghatten Nord A/S, norweskiego przewoźnika promowego, do pracy nad przedsięwzięciem obejmującym projektowanie i inżynierię dwóch nowych promów RoPax napędzanych wodorem. Projekt wynika z inicjatywy norweskiego rządu, aby główne statki obsługujące wymagającą przeprawę między kontynentem a Lofotami stały się bezemisyjne.

Będący częścią MAN Energy Solutions, MAN Cryo dostarczy szczegółowy projekt systemów bunkrowania, rurociągów wodorowych i masztów wentylacyjnych dla statków. Dodatkowo, MAN Cryo będzie pełnić rolę integratora systemów dla instalacji przetwarzania wodoru, koordynując prace z innymi głównymi dostawcami w ramach projektu.

Torghatten Nord A/S wygrał wcześniej przetarg na budowę promu „Bodø - Værøy - Røst - Moskenes” w północnej Norwegii. Dwa nowe statki zaprojektowane przez The Norwegian Ship Design Company będą stopniowo wprowadzane na trasę, a ich kadłuby zostaną zbudowane przez stocznię Cemre w Turcji i przeholowane do stoczni Myklebust w Norwegii w celu wyposażenia. Cały sprzęt wodorowy zostanie również zainstalowany w Norwegii. Działając na ekologicznym, sprężonym wodorze, oba statki mają zostać dostarczone do Torghatten Nord A/S w 2026 roku.

- Jesteśmy bardzo zadowoleni z podpisania tej umowy z MAN Cryo. Dzięki tej umowie rozszerzyliśmy naszą współpracę z LNG o wodór - powiedział Eirik Olsen, dyrektor operacyjny Torghatten Nord A/S.

- To nowe zamówienie podkreśla wiodącą pozycję MAN Energy Solutions w zakresie opracowywania przyszłościowych systemów paliwowych dla sektora morskiego. Dzięki silnemu naciskowi na zaawansowaną inżynierię, dostosowaną konstrukcję i płynne możliwości integracji, nasz zespół specjalistów w MAN Cryo wyznacza nowe standardy w zrównoważonych operacjach morskich. W ten sposób znacząco przyczyniamy się do „Moving Big Things to Zero”, co świadczy o naszej wizji czystszej, bardziej ekologicznej przyszłości morskiej, w której innowacje są liderem w zmniejszaniu śladu ekologicznego. Torghatten Nord ma zrewolucjonizować transport promowy dzięki tym statkom zasilanym zielonym wodorem, co będzie kluczowym krokiem w kierunku osiągnięcia zerowej emisji - podkreślił Henrik Malm, dyrektor zarządzający MAN Energy Solutions Sweden.

Firma MAN Cryo z siedzibą w Göteborgu w Szwecji oferuje projektowanie systemów i rozwiązania inżynieryjne do przechowywania, dystrybucji i obsługi skroplonych gazów i cieszy się pionierską reputacją w sektorze morskim. W 1999 r. dostarczyła pierwszy na świecie system paliwowo-gazowy LNG dla promu „Glutra” w Norwegii, a w 2013 r. dostarczyła pierwszy na świecie statek bunkrujący LNG - „SeaGas” - działający w Sztokholmie w Szwecji. Niedawno firma MAN Cryo podpisała swoje pierwsze umowy projektowe na systemy zasilania metanolem i dostarczyła pierwszy system paliwowo-gazowy na ciekły wodór, który został zainstalowany pod pokładem statku.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.