• <

MAN Cryo dostarcza system paliwowy dla pierwszego na świecie super jachtu napędzanego wodorem

Strona główna Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie MAN Cryo dostarcza system paliwowy dla pierwszego na świecie super jachtu napędzanego wodorem

Partnerzy portalu

Fot. MAN Cryo

Firma MAN Cryo dostarczyła system zasilania paliwem gazowym w postaci ciekłego wodoru do 118,8-metrowego superjachtu zbudowanego przez Feadship, holenderskiego projektanta i budowniczego. Nowy jacht jest wyposażony w zbiorniki ciekłego wodoru pod pokładem i system odparowywania, co jest pierwszym tego typu rozwiązaniem w branży.

System paliwowo-gazowy MAN Cryo będzie przechowywać wodór w postaci ciekłej, odparowywać go i podgrzewać oraz dostarczać gazowy wodór do ogniwa paliwowego, umożliwiając bezemisyjny napęd statku. Firma jest oddziałem MAN Energy Solutions i wiodącym ekspertem w dziedzinie rozwiązań inżynieryjnych dla urządzeń kriogenicznych do przechowywania, dystrybucji i obsługi gazów.

- Ten projekt pokazuje wiodącą pozycję MAN Energy Solutions w ramach rozwoju przyszłościowych systemów paliwowych dla sektora morskiego. W szczególności MAN Cryo wyznacza nowe standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju i inżynierii dzięki swojej konstrukcji systemu i innowacyjnemu rozmieszczeniu zbiorników paliwa statku pod pokładem - powiedział Henrik Malm, dyrektor zarządzający MAN Energy Solutions Sweden.

Chociaż wodorowe ogniwa paliwowe istnieją na rynku od ponad sześciu dekad, żadne rozwiązanie nie było wcześniej dostępne w sektorze morskim. Technologia ogniw paliwowych Project 821 może zapewnić cały tydzień cichej pracy na kotwicy lub bezemisyjną żeglugę z prędkością 10 węzłów podczas opuszczania portów lub rejsów w chronionych strefach morskich, przy czym jedyną emisją jest czysta woda.

MAN Cryo napotkało szereg wyzwań podczas projektu, w dużej mierze z powodu braku istniejących kodów projektowych i norm, które należy przestrzegać, aby uzyskać zatwierdzenie projektu zbiornika. Zazwyczaj zbiorniki LNG typu C są projektowane zgodnie z kodem IGF, ale nie ma to pełnego zastosowania do wodoru.

Zamiast tego firma MAN Cryo zwróciła się do Lloyds Register z projektem opartym na ocenie ryzyka, uznawanym za bezpieczny i zatwierdzonym do umieszczenia pod pokładem, pierwszym tego rodzaju na świecie i drugim w historii projektem dotyczącym morskiego ciekłego wodoru.

Zakres dostaw MAN Cryo dla projektu obejmuje:

  • izolowany próżniowo zbiornik typu C o pojemności 92 m 3 , przechowujący ciekły wodór o temperaturze -253 stopni Celsjusza;
  • przestrzeń przyłączeniowa zbiornika (TCS) obejmująca niezbędny sprzęt procesowy, taki jak parowniki, zawory sterujące, zawory bezpieczeństwa itp.;
  • stacja bunkrowa umożliwiająca bunkrowanie ciekłego wodoru z brzegu na statek;
  • systemy sterowania i automatyzacji, w tym przełomowe „narzędzie przewidywania poziomu napełnienia zbiornika” – funkcja symulująca ciśnienie w zbiorniku i poziom napełnienia zbiornika, która pomaga załodze przewidywać i planować operacje bunkrowania;
  • maszt wentylacyjny;
  • łączące rurociągi wodorowe.

Partnerzy portalu

taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.