Firma MAN Cryo dostarczyła system zasilania paliwem gazowym w postaci ciekłego wodoru do 118,8-metrowego superjachtu zbudowanego przez Feadship, holenderskiego projektanta i budowniczego. Nowy jacht jest wyposażony w zbiorniki ciekłego wodoru pod pokładem i system odparowywania, co jest pierwszym tego typu rozwiązaniem w branży.
System paliwowo-gazowy MAN Cryo będzie przechowywać wodór w postaci ciekłej, odparowywać go i podgrzewać oraz dostarczać gazowy wodór do ogniwa paliwowego, umożliwiając bezemisyjny napęd statku. Firma jest oddziałem MAN Energy Solutions i wiodącym ekspertem w dziedzinie rozwiązań inżynieryjnych dla urządzeń kriogenicznych do przechowywania, dystrybucji i obsługi gazów.
- Ten projekt pokazuje wiodącą pozycję MAN Energy Solutions w ramach rozwoju przyszłościowych systemów paliwowych dla sektora morskiego. W szczególności MAN Cryo wyznacza nowe standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju i inżynierii dzięki swojej konstrukcji systemu i innowacyjnemu rozmieszczeniu zbiorników paliwa statku pod pokładem - powiedział Henrik Malm, dyrektor zarządzający MAN Energy Solutions Sweden.
Chociaż wodorowe ogniwa paliwowe istnieją na rynku od ponad sześciu dekad, żadne rozwiązanie nie było wcześniej dostępne w sektorze morskim. Technologia ogniw paliwowych Project 821 może zapewnić cały tydzień cichej pracy na kotwicy lub bezemisyjną żeglugę z prędkością 10 węzłów podczas opuszczania portów lub rejsów w chronionych strefach morskich, przy czym jedyną emisją jest czysta woda.
MAN Cryo napotkało szereg wyzwań podczas projektu, w dużej mierze z powodu braku istniejących kodów projektowych i norm, które należy przestrzegać, aby uzyskać zatwierdzenie projektu zbiornika. Zazwyczaj zbiorniki LNG typu C są projektowane zgodnie z kodem IGF, ale nie ma to pełnego zastosowania do wodoru.
Zamiast tego firma MAN Cryo zwróciła się do Lloyds Register z projektem opartym na ocenie ryzyka, uznawanym za bezpieczny i zatwierdzonym do umieszczenia pod pokładem, pierwszym tego rodzaju na świecie i drugim w historii projektem dotyczącym morskiego ciekłego wodoru.
Zakres dostaw MAN Cryo dla projektu obejmuje:
Włodzimierz Głowacki upamiętniony w Alei Żeglarstwa Polskiego
Gdynia Sailing Days – blisko tysiąc żeglarzy na Zatoce Gdańskiej
Zapisz dziecko do Ogólnopolskiego Programu Edukacji Żeglarskiej PGE PolSailing 2024!
Grad medali Polaków w słynnych regatach Kieler Woche
Firma Airmech z nową siedzibą
Portowy Tramwaj Wodny w Kołobrzegu już kursuje