• <

Malepszak o planie dla PKP Cargo: odzyskać należności i spróbować odroczyć płatności

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Malepszak o planie dla PKP Cargo: odzyskać należności i spróbować odroczyć płatności

Partnerzy portalu

Fot. Pit1233, CC0, via Wikimedia Commons

Plan naprawczy dla PKP Cargo zakłada m.in. odzyskanie należności i próbę odroczenia płatności - poinformował w środę dziennikarzy wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Zapowiedział, że nowy zarząd PKP Cargo zastąpi obecny, tymczasowy, do końca lipca.

"Plan ratowania tej spółki (PKP Cargo - PAP), to między innymi (...) powalczyć o próbę odzyskania należności, które inne firmy są winne PKP Cargo i spróbować trochę odroczyć płatności, jakie PKP Cargo ma dla innych podmiotów - powiedział wiceminister. "Chociaż nie ukrywam, że tutaj sytuacja, szczególnie w przypadku płatności do PKP PLK, zarządcy infrastruktury, za dostęp do torów już jest trudna, bo te należności są wysokie" - zastrzegł.

Dodał, że jeżeli chodzi o kwestie osobowe, to wprowadzono płatne postojowe dla części załogi.

"Uważam, że trzeba czyścić wszystkie nieefektywności, które bardzo mocno obciążają spółkę, powodując, że nie może ona konkurować kosztami na bardzo konkurencyjnym rynku przewozów towarowych" - podkreślił.

Wiceminister zapowiedział, że nowy zarząd PKP Cargo zastąpi obecny tymczasowy do końca lipca.

Malepszak poproszony o komentarz do przedstawionych przez związki zawodowe spekulacji, jakoby istniał plan sprzedaży 33 proc. pakietu akcji PKP Cargo należącego do PKP SA, powiedział: "bierzemy różne opcje pod uwagę, jeśli chodzi o plan ratunkowy na lipiec, sierpień i kolejne miesiące".

Pod koniec maja tego roku zarząd PKP Cargo zdecydował o uruchomieniu programu skierowania do 30 proc. pracowników na tzw. nieświadczenie pracy na 12 miesięcy w związku z trudną sytuacją spółki. Zarząd zaproponował ponadto stronie społecznej rozwiązanie zakładowego zbiorowego układu pracy i porozumienia ws. wzajemnych zobowiązań stron tego układu. Z kolei w czerwcu zarząd przewoźnika podjął uchwałę o jednostronnym rozwiązaniu, z upływem 24 miesięcznego okresu wypowiedzenia, Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy.

W ubiegłym tygodniu w Sejmie Malepszak poinformował, że 10 proc. załogi PKP Cargo jest już na nieświadczeniu pracy i podkreślił, że koszty wynagrodzeń przewoźnika są dwa razy wyższe od przychodów.

PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Jako Grupa oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski oraz: Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. Największym pojedynczym akcjonariuszem PKP Cargo jest spółka PKP S.A., która ma 33,01 proc. akcji.

W 2012 r. według masy przewiezionych ładunków udział Grupy PKP Cargo wynosił 50,4 proc., a według pracy przewozowej 60,2 proc., podczas gdy w 2023 r. udział ten spadł do 33,1 proc. według masy i 33,9 proc. według pracy przewozowej.

W 2023 r. PKP Cargo osiągnęło 82,10 mln zł zysku wobec 148 mln zł w 2022 r. W I kwartale 2024 r. Grupa miała 118 mln zł straty wobec 104 mln zł zysku w I kwartale ub.r. Przychody z działalności operacyjnej spadły natomiast do 1,19 mld zł z 1,58 mld zł w I kwartale 2023 r.

Łukasz Pawłowski
pif/ malk/

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.