Gigant żeglugi światowej – Maersk – stawia na bardziej ekologiczne paliwo stosowanej w transporcie towarowym. Najkorzystniejszym rozwiązaniem wydaje się być metanol.
Ostatnie dni były bardzo burzliwe dla rynku żeglugowego. Rosyjska inwazja na Ukrainę spowodowała poważne zakłócenia w branży, wiele statków utknęło w portach, a koszty frachtu gwałtownie wzrosły. W następstwie sankcji gigant żeglugowy Maersk tymczasowo zawiesił wysyłkę kontenerów do i z Rosji, z wyjątkiem żywności, artykułów medycznych i humanitarnych.
Statki towarowe, przemierzające wiele szlaków handlowych na całym świecie, generują 3 proc. światowej emisji dwutlenku węgla (CO2) - mniej więcej tyle samo, co gospodarka Niemiec.
Problemem dla firm żeglugowych jest jednak to, że alternatywne lub "bardziej ekologiczne" paliwa są nadal produkowane w niewielkich ilościach w porównaniu z tradycyjnym paliwem żeglugowym. Mimo to firma Maersk podjęła decyzję o zamówieniu 12 statków oceanicznych napędzanych metanolem. Każdy z nich kosztuje 175 mln dolarów (130 mln funtów) i jest w stanie przewieźć 16 000 kontenerów.
Maersk, posiadający flotę liczącą prawie 700 statków, jest jednym z największych graczy na rynku żeglugowym. - Emitujemy dużo CO2. Musimy coś z tym zrobić – przekonuje jeden z przedstawicieli spółki.
W ramach tej strategii w przyszłym roku na Morzu Bałtyckim pojawi się pierwszy w swoim rodzaju mniejszy kontenerowiec. Maersk szacuje, że nowe mniejsze statki pozwolą zaoszczędzić 1,5 miliona ton CO2 rocznie, czyli 4,5 proc. emisji swojej floty.
Dla żeglugi metanol jest ciekawszy od wodoru
W przeciwieństwie do wodoru, który również promuje się jako paliwo ekologiczne, metanolu nie trzeba przechowywać pod ciśnieniem ani w ekstremalnie niskich temperaturach, a wiele portów dysponuje już infrastrukturą umożliwiającą jego obsługę – przekonują władze Maersk w rozmowie z BBC.
Maersk uważa, że jest to dobre rozwiązanie na początek. Obecnie większość metanolu uzyskuje się z gazu ziemnego. Ekologiczny metanol nie opiera się na paliwach kopalnych i może być wytwarzany na kilka sposobów.
Bio-metanol jest produkowany z biomasy, np. z odpadów rolniczych. Jest też e-metanol. W tym przypadku odnawialna energia elektryczna rozkłada wodę na tlen i wodór, które są łączone z dwutlenkiem węgla.
Duńska firma European Energy jest jednym z niewielu producentów ekologicznego metanolu. Ma ona dostarczyć 10 tys. ton e-metanolu dla pierwszego statku Maerska. W 2022 roku rozpocznie się budowa zakładu na skalę komercyjną w pobliżu miejscowości Aabenraa w południowej Danii. Eksploatacja rozpocznie się w 2023 roku. Oczekuje się, że po pełnym rozruchu zakład będzie produkował co najmniej 30 tys. ton metanolu rocznie.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy