Zdaniem duńskiego konglomeratu działającego również w sektorze energetycznym i morskim jedynym pewnym sposobem na obniżenie emisji gazów cieplarnianych w żegludze i zachętą do polityki zeroemisyjności jest wyznaczenie końca użycia paliw kopalnych za pomocą globalnych przepisów.
Wśród propozycji na odejście od tego typu surowców dyrektor generalny Maersk Søren Skou zaproponował w czerwcu ubiegłego roku wprowadzenie podatku emisji CO2 od paliwa okrętowego. Miałaby wynosić 450 dolarów za jego tonę, co miałoby być sposobem na wypełnienie luki między kopalnymi a wciąż droższymi, pochodzącymi ze źródeł odnawialnych. W ostatecznym rozrachunku ma to zachęcić do przejścia na zieloną energetykę i zainwestowania w nią uzyskanych w ten sposób środków.
Dzięki temu oraz rozwojowi nowoczesnych technologii, globalna transformacja energetyczna ma stać się społecznie i komercyjnie opłacalna. Pod uwagę brana jest też sytuacja międzynarodowa, w związku z znaczeniem paliw kopalnych w przemyśle i roli w dochodzie krajowym, a także wciąż wysoki próg wejścia w zieloną energetykę.
A.P. Moller - Maersk delivered strong results in Q3 2022. Results were driven by continued momentum in the strategic transformation, growth in #logistics and ocean contract rates above the previous year. https://t.co/3pHEObiBhu#Maersk #MaerskResults #SupplyChain #AllTheWay pic.twitter.com/y19lxXRRjI
— Maersk (@Maersk) November 2, 2022
Aby sprostać tym wyzwaniom, Maersk prowadził na wielką skalę kampanię tworzenia partnerstwa z potencjalnymi producentami metanolu z całego świata. Do tej pory zawarł siedem strategicznych partnerstw dotyczących zielonego metanolu. W ostatnim czasie zamówił łącznie 19 jednostek z silnikami dwupaliwowymi, które mogą pracować na zielonym metanolu. Gdy wszystkie rozpoczną działalność, wygenerują rocznie, w porównaniu z konwencjonalnymi statkami pozwolą ograniczyć emisję CO2 o około 2,3 miliona ton.
W ostatnim czasie firma podpisała protokół z rządem w Madrycie celem zbadania możliwości produkcji ekologicznego paliwa na dużą skalę w Hiszpanii. Ma to być kamień milowy we współpracy, która, jeśli zostanie w pełni wdrożona, może dostarczyć do 2 milionów ton ekologicznych paliw rocznie.
Aby urzeczywistnić swój cel w zakresie emisji do 2030, Maersk potrzebuje dla swojej zielonej floty około 6 milionów ton metanolu rocznie. Z kolei w 2040 roku wszystkie statki wykorzystywane przez firmę mają zapewniać całkowitą zeroemisyjność.
Bruksela zatwierdza pomoc publiczną dla projektów MFW Bałtyk 2 i 3
Vestas ze stratą operacyjną, chociaż popyt na turbiny wciąż rośnie
Eastern Green Link 2 zatwierdzony. Rozpoczyna się budowa największego, podwodnego projektu energetycznego w Wielkiej Brytanii
Największa na świecie pływająca platforma wiatrowa wyrusza w morze
PGE Baltica zaprasza na sierpniowe atrakcje w Ustce
Media: znaleziono obfite zasoby gazu ziemnego na Morzu Południowochińskim