• <
CSL_1100X200_jpg_2024

Maersk kontynuuje plan odnowienia floty w myśl dekarbonizacji żeglugi

08.08.2024 12:14 Źródło: Maersk
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Maersk kontynuuje plan odnowienia floty w myśl dekarbonizacji żeglugi

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

Aby dostosować swoją flotę w związku z polityką dekarbonizacji żeglugi, A.P. Moller - Maersk kontynuuje zapoczątkowany w 2021 roku program ograniczania emisji CO2, co wiązało się z m.in. z podpisywaniem umów na budowę nowych statków i czarteru jednostek dwupaliwowych, odpowiadających planowanemu tempu odnowy wynoszącemu około 160 000 TEU rocznie.

W ramach zaplanowanej pojemności statków duńska firma bierze pod uwagę zarówno własne statki, jak i czarterowane, co ma zapewniać jak największą elastyczność finansową i operacyjną przy jednoczesnym utrzymaniu znacznej części strategicznego tonażu. Wszystkie jednostki nawodne są dostępne w różnych rozmiarach, co ma zapewniać dużą opcjonalność sieci transportowej.

- Nasz program odnowy floty ma fundamentalne znaczenie dla utrzymania przewagi konkurencyjnej w naszej działalności oceanicznej i jest kamieniem węgielnym w dekarbonizacji naszej działalności. Ponieważ księgi zamówień stoczni szybko się zapełniają, a czas realizacji dostaw statków znacznie się wydłużył, zdecydowaliśmy się na złożenie zamówień i wyczarterowanie 800 000 TEU (ekwiwalent dwudziestu stóp) statków dwupaliwowych, co zapewnia stały przepływ potrzebnej przepustowości dla naszej sieci na lata 2026-2030, jednocześnie budując konkurencyjny zestaw narzędzi - podkreślił Rabab Boulos dyrektor operacyjny w firmie Maersk.

- Zamówienia te nie zwiększą ogólnej zdolności przewozowej, a z czasem każdy przybywający statek będzie zastępował złomowany statek, który osiągnął koniec okresu eksploatacji, zapewniając utrzymanie naszej floty na poziomie około 4,3 miliona TEU. Dywersyfikując naszą flotę i opcje paliwowe, zyskujemy elastyczność, wiedzę i doświadczenie, aby sprostać przyszłości z wieloma ścieżkami paliwowymi. Dziękujemy naszym partnerom za współpracę z nami w celu dalszego rozwoju branży w kierunku przyszłości z dekarbonizacją transportu oceanicznego - Ahmed Hassan dyrektor ds. strategii zasobów i partnerstw strategicznych w Maersk.

Zgodnie z ogłoszonym zobowiązaniem Maersk do dekarbonizacji, wszystkie nowe statki duńskiego giganta będą w przyszłości dwupaliwowe, z zamiarem obsługi ich na paliwie niskoemisyjnym. Przykładem tego jest kontenerowiec Laura Maersk, pierwszy we flocie tego armatora napędzany ekologicznym metanolem. Co istotne, pierwszym terminalem, do którego zawinął, był GCT należący do Hutchison Ports, znajdujący się w Porcie Gdynia. Miało to miejsce w październiku ub. r. Firma wdraża również do swojej floty duże statki kontenerowe, pierwszym z nich był Ane Maersk, który już prowadzi działalność, a w kwietniu tego roku ochrzczono kolejną jednostkę serii, Astrid Maersk.

Ane Maersk, fot. Maersk


Aby zapewnić długoterminową konkurencyjność floty i jej zdolność do realizacji celów dekarbonizacji, Maersk wybrał mieszankę systemów napędowych z podwójnym paliwem metanolowym i skroplonym gazem. Podczas gdy zielony metanol prawdopodobnie stanie się najbardziej konkurencyjną i skalowalną drogą do dekarbonizacji w perspektywie krótkoterminowej, Maersk przewiduje również wielopaliwową przyszłość dla branży, która obejmuje skroplony biometan. Po dostarczeniu statków, około 25% floty Maersk będzie wyposażone w silniki dwupaliwowe. Firma wyznaczyła sobie cel oparty na podstawach naukowych, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych netto na rok 2040, a także ustanowił wymierne i ambitne cele krótkoterminowe na rok 2030, aby zapewnić znaczny postęp.

Ogłoszony w ubiegłym roku plan zakładał wyposażenie 25 kontenerowców w charakterystycznym kolorze blue maersk w silniki dwupaliwowe, które będą mogły pływać na ekologicznym metanolu, zapewniających około 350 000 TEU pojemności. Aktualny portfel zamówień obejmuje nawet 60 statków dwupaliwowych, zarówno własnych, jak i czarterowanych, o łącznej pojemności 800 000 TEU. Około 300 000 TEU będzie własnością firmy, podczas gdy pozostałe 500 000 TEU jest planowane w ramach umów czarteru na czas. Dokładny podział technologii napędowych zostanie ustalony z uwzględnieniem przyszłych ram regulacyjnych i dostaw ekologicznych paliw. Maersk rozpoczął także prace nad zabezpieczeniem umów odbioru skroplonego bio-metanu (bio-LNG), aby zapewnić, że nowe statki z napędem dwupaliwowym zapewnią redukcję emisji gazów cieplarnianych w tej dekadzie.

Partnerzy portalu

Wilhelmsen_390x150_2024
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.