Grupa Lotos chce stać się wiodącym producentem zielonych paliw i już przygotowuje się do ekspansji w dziedzinie tankowania pojazdów zasilanych wodorem, w tym statków.
Lotos buduje w Jaśle pilotażową instalację, która będzie produkować wodór o czystości 99,999 procent. Na początku powstawać ma zaledwie 16 kg wodoru na dobę, co wystarczy zaledwie do zatankowania kilku wodorowych aut, ale koncern ma znacznie bardziej dalekosiężne plany.
– Przygotowujemy się do budowy stanowisk do tankowania statków na własnym nabrzeżu w budowanym właśnie porcie na Martwej Wiśle – poinformował Jarosław Wróbel, wiceprezes Grupy Lotos ds. inwestycji i innowacji.
W planach lub we wstępnych fazach realizacji jest jeszcze kilka innych inwestycji dotyczących wodoru. Przed trzema laty grupa rozpoczęła projekt Pure H2. W jego ramach powstaje nie tylko instalacja do oczyszczania wodoru, ale także infrastruktura do jego dystrybucji i tankowania. Wróbel poinformował, że na stacjach paliw w Gdańsku i Warszawie powstaną HRS-y, czyli urządzenia do tankowania wodoru. Do stacji w Gdańsku wodór dotrze ciężarówkami – w gdańskiej rafinerii powstaje już odpowiednia infrastruktura do tankowania specjalnych cystern. Jednakże paliwo dla warszawskich stacji będzie produkowany zapewne w innej lokalizacji, gdyż ze względów ekonomicznych nie będzie opłacało się go wozić z Wybrzeża.
Według informacji, jakie Wróbel przekazał portalowi wnp.pl, na stacjach w Gdańsku i Warszawie pierwsze wodorowe auta będą mogły zatankować w 2023 roku.
Jednocześnie Lotos przygotowuje się także do tankowania przy gdańskiej rafinerii pociągów. HRS-y mają być zainstalowane także w innych lokacjach dogodnych dla kolei, m.in. w portach w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie-Świnoujściu.
Po fuzji z PKN Orlen projektami wodorowymi rozpoczętymi przez Lotos będzie zajmować się specjalna spółka celowa. Wróbel przekazał, że na jej bazie powstanie w przyszłości centrum kompetencyjne wodoru na terenie Gdańska. Innym ciekawym pomysłem Lotosu jest umieszczenie na stacjach paliw koncernu mikroinstalacji do produkcji wodoru zasilanych energią słoneczną.
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024