• <

Londyn napędza turystykę na Wyspach Brytyjskich

Partnerzy portalu

Tamiza, fot. Marek Grzybowski

Wielka Brytania jest po wyjściu z UE atrakcyjnym kierunkiem dla turystów z całego świata. Na zwiedzanie i pobyt w Wielkiej Brytanii decyduje się ostatni coraz więcej turystów. Magnesem jest Londyn.  W 2023 r. Wielka Brytania przyjęła 38 mln turystów. Wydali oni 31,1 mld funtów w 2023 r. A z szacunków wynika, że wydadzą 32,5 miliarda funtów w 2024 r.  Liczba wizyt była niższa o 7% od poziomu sprzed pandemii (2019), ale wzrosła o 21% w porównaniu z rokiem 2022 – informuje VisitBritain. W większości regionów Anglii liczba odwiedzin w muzeach, zamkach i innych atrakcyjnych miejscach wzrosła o 4–8%. Natomiast w Londynie zanotowano wzrost liczby odwiedzających te miejsca o 26%.

Turyści, którzy wybrali Wielką Brytanię,  zostawili na wyspach rekordową kwotę 31,1 mld funtów w 2023 r., co stanowi wzrost o 9% w porównaniu z rokiem 2019 i wzrost o 17% w porównaniu z rokiem 2022. Biorąc pod uwagę inflację, wydatki odwiedzających spadły o 10% w porównaniu z rokiem 2019 i wzrosły o 9% w porównaniu z rokiem 2022. 

Średnie wydatki na jedną wizytę turysty (SPV) wyniosły 819 funtów na wizytę w 2023 r., co stanowi wzrost o 18% w porównaniu z rokiem 2019, ale spadek o 3% w porównaniu z rokiem 2022. W ujęciu realnym SPV spadło o 3% w porównaniu z rokiem 2019 i spadek o 10% w porównaniu z rokiem 2022.

Według najnowszych szacunków VisitBritain dotyczących turystyki przyjazdowej w  2024 r. 32,5 miliarda funtów zagraniczni  turyści zostawią w Wielkiej Brytanii.  A to oznacza wzrost o 5% w stosunku do 2023 r. i o 14% w stosunku do 2019 r. Jeśli chodzi o wizyty w Wielkiej Brytanii, prognozuje się, że 2024 r. odwiedzający Wielką Brytanię zaplanowali  38,7 miliona wizyt. Jest to wzrost o 2% w stosunku do 38 milionów turystów w 2023 r. 

Wciąż jest to  jednak mniej o 5% niż przed pandemią w 2019 r. Z najnowszych  badań wynika, że Brytyjczycy chętniej odwiedzają zakątki swojego kraju. Ponad jedna trzecia Brytyjczyków (35%) w tym roku chętniej wybierze podróż do Wielkiej Brytanii niż za granicę w porównaniu z poprzednim rokiem. 

38 mln turystów, 300 mln nocy


W czasie prezentacji branży, prezes  British Tourist Authority Nick de Bois powiedział: „nadszedł czas, aby zwrócić uwagę na znaczenie brytyjskiej branży turystycznej [dla gospodarki narodowej – MG]. Branża zapewnia wpływy 127 miliardów funtów rocznie do gospodarki. Jest to trzeci co do wielkości eksport usług. Jest to branża wzrostowa i zapewniająca tworzenie miejsc pracy oraz branża z ogromnym potencjałem do pobudzenia gospodarek regionalnych”.

Ogółem w Wielkiej Brytanii w 2023 r. turyści pobytowi spędzili 292,9 mln nocy, co stanowi wzrost o 1% w porównaniu z rokiem 2019 i wzrost o 11% w porównaniu z 2022 r. Odwiedzający Wyspy  spędzili średnio 7,7 nocy w 2023 r., mniej niż w 2021 r., ale więcej niż w 2019 r. (7,1 nocy). Średnie wydatki na noc (SPN) wyniosły 106 GBP w 2023 r. Było to więcej o 8% w porównaniu z 2019 r. i o 5% w porównaniu z 2022 r. W ujęciu realnym SPN spadło jednak o 11% w porównaniu z 2019 r. i o 2% w porównaniu z 2022 r.  – wynika ze statystyk VisitBritain. 

Praktycznie wszystkie regiony zanotowały wzrost zainteresowania ze strony odwiedzających. Większość krajów i regionów Wielkiej Brytanii odnotowała wzrost liczby wizyt turystów w porównaniu z rokiem 2022, ale pozostała poniżej poziomów z roku 2019. Większość odnotowała również rekordowe przychody związane z wydatkami turystów w ujęciu nominalnym.

Z 38 mln wizyt przyjazdowych do Wielkiej Brytanii w roku 2023 Londyn przyjął nieco ponad połowę turystów (53%). Tutaj proporcja  wizyt sprzed pandemii COVID-19 i w roku 2022 się nie zmieniła. Odwiedzający Londyn wydali w stolicy Albionu rekordowe kwoty, co dało łącznie 16,7 mld funtów w 2023 r. To stanowi wzrost o 6% w porównaniu z rokiem 2019 i o 18% w porównaniu z rokiem 2022 – wyliczyli statystycy VisitEngland.

Wyjątkowo atrakcyjnym kierunkiem odwiedzin okazała się Szkocja. Na Północy Wysp Brytyjskich  odnotowano najsilniejsze ożywienie od kilku lat. Szkocja okazała się jedynym krajem, który przekroczył poziomy odwiedzin  z 2019 r. Zanotowano tu rekordowe 4 mln wizyt w 2023 r. Odwiedzający Szkocję turyści wydali w szkockich hotelach i sklepach oraz restauracjach rekordową kwotę 3,6 mld funtów. To stanowi wzrost o 41% w porównaniu z 2019 r. i o 13% w porównaniu z 2022 r. 

Liczba wizyt w Walii była o 13% niższa niż w 2019 r. Ale i tu odnotowano najsilniejsze ożywienie w porównaniu z 2022 r. Liczba turystów wzrosła tu o 30% w porównaniu z 2022 r., z liczbą 892 tys.  wizyt w ubr. Odwiedzający Walię wydali w 2023 r. 458 mln funtów. Jest nadal mniej o -11%, niż w roku poprzedzającym  pandemię. Ale kwota wydatków turystów była wyższa niż w 2022 r.  o 16%. 

Anglia liderem 


Z danych opublikowanych przez VisitEngland w lipcu 2024 r. wynika, że liczba wizyt w miejscach atrakcyjnych turystycznie nadal rosła. Całkowita liczba wizyt turystów w Anglii zwiększyła się o 11% w 2023 r. w porównaniu z 2022 r., przy czym tempo wzrostu było wolniejsze niż w dwóch poprzednich latach. Liczba turystów była aż o 28% mniejsza niż w 2019 r. 

Dyrektor VisitEngland Andrew Stokes powiedział: „Nasze wyjątkowe atrakcje pozostają niezwykle ważne dla naszej oferty turystycznej i nic dziwnego, że turyści krajowi i międzynarodowi wracają do naszych wiodących muzeów i galerii oraz naszych unikalnych w świecie zamków i zabytkowych domów”.

 - Opublikowane statystyki dają nam wgląd w wyzwania, z którymi nadal mierzy się wiele atrakcji w Anglii, ale cieszy nas, że liczba wizyt powoli rośnie – stwierdził Duncan Wilson, Dyrektor naczelny Historic England. 

Badanie, w którym zebrano informacje z 1513 miejsc, gdzie występuje co najmniej jedna z angielskich atrakcji, pokazuje, że wzrost odwiedzin w 2023 r. był wywołany głównie przez powrót zagranicznych gości do znanych i najbardziej popularnych miejsc promowanych przez touroperatorów.  Zarejestrowano również zwiększoną liczbą wycieczek szkolnych. Turyści spoza Wielkiej Brytanii zwiększyli liczbę wizyt o 80% w zeszłym roku w porównaniu z 2022 r. Tymczasem odwiedziny turystów krajowych w atrakcyjnych miejscach Anglii w 2023 r. spadły o 2% w porównaniu z rokiem poprzednim.

W większości regionów Anglii liczba odwiedzin w muzeach, zamkach i innych atrakcyjnych miejscach wzrosła o 4–8%. Natomiast w Londynie zanotowano  wzrost o 26%. Dominowali  zagraniczni goście. Pomimo tak wysokiego procentowego przyrostu odwiedzających, liczba wizyt w miejscach stanowiących główne  atrakcje w Londynie pozostaje znacznie poniżej poziomów z 2019 r. i była niższa o 22%.

British Museum i reszta


British Museum odzyskało pozycję w rankingu „bezpłatnych atrakcji” w Anglii w 2023 r. z 5,8 miliona odwiedzających, co stanowi wzrost o 42% w porównaniu z rokiem 2022. Nadal jest to mniej turystów niż przez pandemią o 7% (w porównaniu z rokiem 2019). Drugie miejsce zajęło Natural History Museum z 5,7 miliona odwiedzających, co stanowi wzrost o 18% w porównaniu z rokiem 2022. Trzecią najczęściej odwiedzaną bezpłatną atrakcją w Anglii w 2023 r. była Tate Modern z 4,7 miliona odwiedzających, co stanowi wzrost o 22% w porównaniu z rokiem 2022. 

Tower of London ponownie znalazło się na 1. miejscu listy najczęściej odwiedzanych „płatnych” atrakcji w Anglii w zeszłym roku. W 2023 r. Tower odwiedziło 2,8 miliona zwiedzających. W ciągu roku osiągnięto wzrost o 38% w porównaniu z rokiem 2022. Jednak było to wciąż mniej o 6% w porównaniu z 2019 r. Kew Gardens utrzymało drugie miejsce z 2 milionami odwiedzających. W ciągu roku odnotowano przyrost odwiedzających o 1% w porównaniu z 2022 r. Kolejną atrakcją było Zoo z 1,9 miliona odwiedzjących. Był to wzrost o 6% w porównaniu z 2022 r. 

Dużym powodzeniem cieszy się rzeczny transport pasażerów i turystów. Zapewnia go w Londynie ponad 20 operatorów przewożących codziennie pasażerów dojeżdżających do pracy i samochody. Są również operatorzy zapewniający rejsy rekreacyjne i turystyczne, regularne i  czarterowe. Transport for London do ich dyspozycji udostępnia  33 pirsów, od Hampton do Barking.  Wszyscy operatorzy mają w planach wyminę statków na przyjazne dla środowiska. Więcej piszemy o tym tutaj >> https://www.gospodarkamorska.pl/elektryczne-statki-na-tamizie-ze-stoczni-wielkiej-brytanii-i-polski-74241

Historyczne domy i zamki 


Najwyższy poziom wzrostu odnotowano w Kategoria „Muzea/Galerie sztuki”, która odnotowała jeden z najgłębszych spadków liczby odwiedzających z powodu COVID-19, z 20% wzrostem liczby odwiedzających w 2023 r. w porównaniu z 2022 r. „Miejsca kultu religijnego” odnotowały drugi co do wielkości wzrost, o 19% w porównaniu z rokiem poprzednim, a „Centra turystyczne/dziedzictwa” wykazały poprawę liczby odwiedzających w zeszłym roku, o 14% w porównaniu z 2022 r. „Historyczne domy/zamki” również odnotowały dobry wzrost, z 13% wzrostem w 2023 r. w porównaniu z rokiem poprzednim. 

Turystyka jest jedną z największych, wysoce dochodowych branż w Anglii.  Działa w niej ponad 200 tys. firm, które zapewniają zatrudnienie około 2,6 miliona osób. W 2023 r.  branża turystyczna osiągnęła sprzedaż usług za 70,2 miliarda funtów.

Najczęściej odwiedzanymi regionami Anglii (z wyłączeniem Londynu) w roku 2023 były: południowy wschód (South East - 4,3 mln wizyt), północny zachód (North West  3,4 mln wizyt) i południowy zachód (South West - 2,4 mln wizyt). Poza Londynem turyści najchętniej wydawali regionie  South East (wydatki 2,5 mld funtów), potem w North West (wydatki 2,2 mld funtów) i najbardziej oszczędni byli turyści w regionie Anglii  South West (wydatki 1,5 mld funtów).

Partnerzy portalu

taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.