Jakub Milszewski
Dziś w OT Port Gdynia oficjalnie zainaugurowano współpracę między terminalem a nowym przewoźnikiem: Lakeway Link.
Dziś w OT Port Gdynia, na Nabrzeżu Stanów Zjednoczonych, dosłownie pod burtą cumującego tam ro-ro Lakeway Express, oficjalnie zainaugurowano nowy serwis między Gdynią a szwedzkim Södertälje. Operatorem serwisu są nowo utworzone linie żeglugowe Lakeway Link.
Choć pomalowany na charakterystyczny zielony kolor 153-metrowy statek
Lakeway Express regularnie odpływa z Gdyni do Szwecji trzy razy w
tygodniu począwszy od 21 maja, to dopiero dziś, 4 czerwca, w OT Port
Gdynia oficjalnie powitano nowego klienta. W krótkiej uroczystości
udział wzięli m.in. p.o. dyrektora generalnego Lakeway Link Göran
Söderdahl, menadżer ds. sprzedaży i rozwoju biznesu Lakeway Link Stefan
Sciancalepore, prezes OT Port Gdynia Jerzy Majewski, prezes grupy OT
Logistics Kamil Jedynak oraz wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia
Mirosław Czapiewski.
W krótkich przemówieniach wszyscy
podkreślali znaczenie nowej współpracy zarówno dla zaangażowanych stron,
jak i dla środowiska. Zamysłem Lakeway Link jest bowiem przeniesienie
ładunków w jak największym stopniu z dróg na morze. Dlatego też pierwszy
serwis, jaki szwedzkie linie uruchomiły, łączy Port Gdynia z Södertälje
nad jeziorem Melar. Jak mówił Göran Söderdahl, przeniesienie części
ruchu ciężarowego między dwoma regionami może pozytywnie wpłynąć na
rozładowanie ruchu ciężarowego na drogach. Söderdahl podkreślił także,
że duża część populacji Szwecji mieszka w rejonie Melar, co daje
połączeniu solidne zaplecze biznesowe.
Stefan Sciancalepore
oznajmił natomiast, że to nie koniec planów Lakeway Link. 153-metrowa
jednostka ro-ro Lakeway Express, zakupiona w tym roku specjalnie po to,
żeby pływać między Gdynią i Södertälje, to dopiero początek. Spółka w
planach ma pozyskanie kolejnych statków – tym razem nowych, prosto ze
stoczni, przystosowanych do przechodzenia przez śluzę w Södertälje
(będącą w trakcie przebudowy) na jezioro Melar, nad którym leżą m.in.
Sztokholm i Västerås, będące portem macierzystym Lakeway Express.
Mirosław
Czapiewski, wiceprezes Portu Gdynia, wręczył kapitanowi statku
okolicznościową tabliczkę pamiątkową z logiem portu. Kilka słów na temat
terminala OT Port Gdynia powiedział Kamil Jedynak – prezes grupy OT.
–
Rozwój OT Port Gdynia już dziś jest najbardziej uniwersalnym polskim
terminalem morskim z potencjałem przeładunkowym prawie 5 mln ton rocznie
– mówił Jedynak. – Rozwój OT Port Gdynia jest dla grupy OTL szczególnie
istotny, zwłaszcza w kontekście niedawno ogłoszonej strategii, która
zakłada, że staniemy się najbardziej uniwersalnym operatorem oferującym
pełny łańcuch logistyczny w oparciu o własne aktywa portowe.
Jerzy
Majewski, prezes OT Port Gdynia wspominał z kolei, że rozmowy z Lakeway
Link rozpoczęły się w lutym 2023 roku i trwały niemal rok. Dodał, że
zarówno sam terminal, jak i Port Gdynia, chcą rozwijać połączenia ro-ro,
jako jedną z lepszych opcji szybkiego transportu ładunków w ekologiczny
sposób. W tę strategię wpisuje się właśnie serwis Lakeway Link, który
ma na celu zmniejszenie śladu węglowego w transporcie.
Oficjalną część uroczystości zakończyło symboliczne przecięcie wstęgi.
Po
krótkich przemówieniach i symbolicznym przecięciu wstęgi
kilkudziesięciu zgromadzonych gości miało okazję wejść na statek i
obejrzeć go w towarzystwie członków załogi. Ro-ro Lakeway Express
(poprzednia nazwa: Miramar Express) został zbudowany w Niemczech w 1999
roku, a zakupiony przez szwedzkie linie w grudniu 2023. Po tym statek
pojawił się na chwilę w Stoczni Remontowej w Gdańsku, gdzie przeszedł
drobne prace przygotowawcze. Jednostka ma 153 metry długości, pojemność
brutto 10471 ton i nośność 7438 ton. Jego linia załadowcza wynosi
łącznie 1625 metrów na trzech pokładach. Statek może wykorzystywać
zarówno tradycyjne paliwo żeglugowe, jak i biopaliwo, a według
wcześniejszych informacji Lakeway Express używa obecnie mieszanki
zawierającej 15% biopaliwa. Pływa pod banderą Szwecji.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”