Ostatnie tygodnie to umiarkowana aktywność w zakresie inwestycji tonażowych, o czym informowały międzynarodowe źródła raportów brokerskich, w tym Golden Destiny. Nieco lepiej było na rynku złomowań, gdzie pojawiło się trochę więcej transakcji w porównaniu do poprzednich okresów. Działania inwestycyjne są odpowiedzią na aktualny i przewidywany stan rynku żeglugowego. Po okresie zastoju dla wielu segmentów żeglugi pojawiają się nowe perspektywy, a potrzeba wymiany flot również pod kątem restrykcyjnych wymagań ekologicznych będzie tylko te zmiany wzmacniać.
W naszej kolejnej odsłonie analiz wybranych segmentów żeglugi przekazujemy najświeższe informacje z rynków inwestycji tonażowych. Jakie były zatem trendy ostatniego okresu? Co oznaczają one w przyszłości i z czego to wynika? O tym w naszej cyklicznej analizie.
W tygodniu 2 nie odnotowano żadnych transakcji kupna – sprzedaży używanym tonażem. Doszło do jednego złomowania małej jednostki o nośności 3.556 ton. Nie odnotowano żadnych nowych zamówień. W tygodniu 3 nie odnotowano żadnych transakcji tonażem z tzw. drugiej ręki. Zezłomowano za to trzy jednostki o łącznej nośności 11.173 tony. Pojawiły się również trzy nowe zamówienia o łącznym DWT na poziomie 24.630. Tydzień 4 to jedna transakcja używanym drobnicowcem wielozadaniowym i dwa złomowania tego typów statków o łącznej nośności 39,722 ton. Nie odnotowano żadnych nowych zamówień. W tygodniu 5 doszło do jednej transakcji kupna – sprzedaży używanego drobnicowca wielozadaniowego o wartości 3.5 mln USD. Była to jednostka Kintoki o DWT 16.371 wybudowana w 2010 roku w Chinach. Statek posiada dwa dźwigi o nośności 20 ton każdy. W międzyczasie nie było żadnych złomowań, ani też nowych zamówień. Tydzień 6 to brak aktywności w obrocie używanym tonażem oraz dwa złomowania tonażu o łącznym DWT na poziomie 25.597. Tydzień 6 to również informacja o trzech nowych zamówieniach małych drobnicowców wielozadaniowych o łącznym DWT na poziomie 11.070. Tydzień 7 to całkowity brak jakiejkolwiek aktywności w inwestycjach w ten typ tonażu. Nie zanotowano również żadnej aktywności recyklingowej.
Tydzień 2 to zaledwie jedna transakcja używanym kontenerowcem o wartości 14 mln USD. Odnotowano również dwa złomowania o całkowitym DWT 67.835. Jednocześnie w tym samym czasie zanotowano 6 nowych zamówień o łącznym DWT 300.000 i wartości 408 mln USD. W tygodniu 3 doszło do dwóch transakcji używanymi kontenerowcami. Na rynku pojawiła się również informacja
o 2 złomowaniach tonażu o łącznym DWT na poziomie 34.483. Doszło również do dwóch nowych zamówień o łącznym DWT na poziomie 28.000. Tydzień 4 to dwie transakcje używanymi kontenerowcami o łącznej wartości 12.5 mln USD, a także trzy złomowania o łącznym DWT na poziomie 76.107. Nie odnotowano żadnych nowych zamówień. W tygodniu 5 doszło do zaledwie jednej transakcji kupna – sprzedaży używanego kontenerowca o wartości 8 mln USD. Chodziło o jednostkę Wan Hai 305 o nośności 30.246 ton wybudowanej w 2002 roku w Japonii. Jednostka posiada pojemność TEU na poziomie 2.496. Nie odnotowano żadnych złomowań. Pojawiło się za to jedno nowe zamówienie dużej jednostki o nośności 225 tys. ton oraz wartości 239,9 mln USD. Tydzień 6 to tylko jedna transakcja kupna – sprzedaży używanego kontenerowca, a także jedno odnotowane złomowanie. W tygodniu 7 doszło do zaledwie jednej transakcji używanym kontenerowcem. Nie odnotowano żadnych złomowań. Nie było również żadnych nowych zamówień.
Radosław Marciniak
Fot. Depositphotos
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy