Nowa technologia laserowa pozwoli zrezygnować z tradycyjnie stosowanych, toksycznych środków antyporostowych na kadłubach statków.
Ultraszybkie lasery o dużej mocy są coraz powszechniej używane w różnych zastosowaniach przemysłowych, ponieważ usuwają niemal każdy materiał. Dzięki umożliwieniu płynnego cięcia bez śladów stopienia nawet w skali mikronowej ultraszybkie lasery są szczególnie popularne w obszarach takich jak produkcja narzędzi, gdzie twardy materiał trzeba obrobić z ogromną precyzją. Taka obróbka może być jednak czasochłonna. Projekt MultiFlex rozwiązuje ten problem, oferując system laserowy o ultrakrótkich impulsach z matrycą punktową, który pozwala na nawet stokrotnie szybszą obróbkę materiałów niż w wypadku dostępnych systemów ultraszybkiego obrabiania laserowego.
Naukowcy uczestniczący w projekcie opracowali dla sektora żeglugi nową laserową technikę walki z porastaniem. Nowa metoda polega na nadawaniu właściwości hydrofobowych (zdolność do odpychania wody), powierzchniom, zarówno metalowym jak i plastikowym, poprzez grawerowanie. Pozwoli to zrezygnować ze stosowania toksycznych środków, którymi pokrywa się statki, by do kadłuba nie przywierały glony, nie porastały pąkle i inne niechciane organizmy powodujące uszkodzenia.
Kadłub jak skóra rekina
– Wykorzystując nowe osiągnięcia fotoniki, grupa europejskich naukowców pracuje obecnie nad ultraszybkim laserem o mocy 1 kW z »matrycą punktową«, który pozwoli na nadawanie metalowym i plastikowym powierzchniom formy optymalizującej przepływ wody, by imitowały niesamowicie skuteczną pod tym względem skórę rekinów – opisano działanie technologii w komunikacie prasowym.
– Poprzez wycinanie w arkuszach metalu lub plastiku niewielkich, zaostrzonych struktur, nowy system laserowy pozwala uzyskać szorstką powierzchnię na mikroskopowym poziomie. Takie nierówności mogą ograniczyć przyciąganie lub rozwój bakterii, glonów, a nawet pąkli – podsumowano.
Właściwości przeciwporostowe pozwolą zredukować nie tylko koszty związane z naprawą i konserwacją statków, ale w szerszej perspektywie obniżając jednocześnie emisję CO2 i wydatki na paliwo, i nie wprowadzając do środowiska morskiego szkodliwych substancji zawartych w środkach antyporostowych.
Zielona alternatywa dla szkodliwych powłok
Cytowany w tym samym komunikacie prasowym koordynator projektu MultiFlex, dr Johannes Finger z Instytutu Frauhofera ds. Technologii Laserowej (ITL), zaznacza, że oprócz sektora morskiego technologia może też znaleźć zastosowanie w lotnictwie czy w obszarze energetyki morskiej – szczególnie w przypadku turbin.
Struktury powierzchniowe mogą powstrzymywać kawitację, wydłużając w ten sposób okres eksploatacji śmigieł, układów napędowych lub turbin wodnych. Układ fotoniczny może też służyć do tworzenia tekstury konstrukcyjnej lub »mikroubytków« w powierzchni.
Technika ta, stosowana jako alternatywa dla wytrawiania chemicznego, może przynieść korzyści środowisku naturalnemu. Opracowany przez uczestników projektu MultiFlex system laserowy – wysyła niezwykle szybkie impulsy skoncentrowanej energii, które odcinają – lub tną – materiały sprawiające zazwyczaj przy obróbce problemy – podano w dalszej części komunikatu.
– System przypomina ogromną szachownicę. Dzieli pojedynczą wiązkę na siatkę 64 mniejszych wiązek, z których każdą można włączyć, wyłączyć, ustawić i indywidualnie »dostroić« – komentuje dr Finger.
Według naukowca technika MultiFlex „pozwoli na usuwanie ponad 150 mm3 na minutę. Realizacja projektu MultiFlex potrwa do grudnia 2021 roku.
Źródło: europa.eu
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024