Rosja zaczęła wykorzystywać barki rzeczne do realizacji eksportu ropy i produktów naftowych. W sezonie będą mogły docierać nawet na Bałtyk.
Uwagę analityków żeglugowych zwrócił ostatnio fakt, że z Noworosyjska nad Morzem Czarnym w zeszłym roku ponad 700 tys. ton ropy wyeksportowano przy pomocy barek rzecznych. Pływają one jednak nie tylko po rzekach – na Morzu Czarnym docierały do portów w Turcji (która miała być głównym odbiorcą rosyjskiego eksportu barkami) i Bułgarii (do końca 2024 obowiązuje ją umowa na zakup rosyjskich produktów naftowych), ale służyły także jako feedery, z których przeładowywano ładunek na większe tankowce. Do przeładunków ze statku na statek dochodziło m.in. w pobliżu rumuńskiej Konstancy i rosyjskiego Kavkazu w Zatoce Kerczeńskiej.
Zwrot ku barkom rzecznym następuje najpewniej w reakcji na coraz mniejszą dostępność tankowców. Najpierw duże problemy Rosji napędziły zachodnie sankcje, które sprawiły, ze armatorzy i właściciele statków zaczęli trzymać się od niej z dala. Powstała w ten sposób tzw. mroczna flota, funkcjonująca poza regulacjami. W jej skład wchodzą jednak głównie statki wiekowe, część z nich wypadła już z interesu ze względu na wypadki i awarie. Kolejnych właścicieli statków trudno jest Rosjanom przyciągnąć – nie chcą oni ryzykować podpadnięcia zachodowi.
Choć póki co barki rzeczne znalazły zastosowanie głównie na Morzu Czarnym, to komentatorzy zwracają uwagę, że w sezonie wiosenno-letnim, przy wykorzystaniu śródlądowych dróg wodnych, barki mogą zawitać również na Bałtyk. Niewykluczone zresztą, że to już się stało i część produktów ropopochodnych eksportowanych przez Rosję barkami pochodzi również z terminali nad Morzem Bałtyckim.
Analitycy wskazują ponadto, że większość wykorzystywanych barek zarejestrowana jest w Rosji, ale niektóre pływają także pod tanimi banderami Liberii i Panamy.
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Anomalia w łańcuchach dostaw. Sezon przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia 2024 rozpoczął się wyjątkowo wcześnie
Eksplozja kontenera w chińskim porcie zakłóca łańcuchy dostaw
Meksyk zwiększył dostawy ropy na Kubę mimo ryzyka amerykańskich sankcji
Paryż 2024 za kulisami – CEVA Logistics o znaczeniu planowania i obsługi magazynowej