Koszty załogi rosną, a niedobory marynarzy zaczynają być widoczne z powodu ograniczeń podróży związanych z COVID-19 i opóźnień w szczepieniach - ostrzega agencja załogowa Danica Crewing Services.
– W momencie niedoboru koszty rosną i widzimy teraz firmy żeglugowe oferujące wynagrodzenia o 10-20% wyższe niż średni poziom rynkowy lub zapewniające wysoką premię za przystąpienie – zauważył Henrik Jensen, dyrektor zarządzający Danica.
Dodał, że rynek załogowy w Europie Wschodniej znajduje się pod ogromną presją, ponieważ firmy zwracają się do miejsc takich jak Ukraina i Rosja, aby zastąpić oficerów i marynarzy, którzy nie mogą podróżować z takich miejsc, jak Indie i Filipiny.
Agencja załogowa podkreśliła również, że gdy wejdziemy w okres wakacji, sytuacja może się pogorszyć. Kolejne miesiące są uważane za okres „poza sezonem” pod względem dostępności załogi.
Ponadto jednym z głównych problemów są opóźnienia w szczepieniach spowodowane niedoborami szczepionek. Wielu marynarzy chce się zaszczepić przed powrotem na morze, a niektórzy z nich czekają na drugą dawkę szczepionki.
– W miejscach takich jak Rosja szczepionki są ogólnie dostępne. Jednak w innych krajach, takich jak Ukraina, popyt na szczepionki przewyższa podaż, co skutkuje dłuższym czasem oczekiwania. Dowiadujemy się, że marynarze, zwłaszcza ci, którzy nie rejestrują się od razu, gdy zaczyna się urlop, czekają 4-6 tygodni na zaszczepienie – stwierdził Jensen.
– Po otrzymaniu pierwszego zastrzyku trzeba poczekać kolejne 8-10 tygodni na drugi, a następnie dodatkowe 2-3 tygodnie, aby ich odporność była w pełni skuteczna. Oznacza to, że wielu marynarzy jest teraz niedostępnych przez 16 do 20 tygodni, co stanowi około dwukrotny okres urlopu i potęguje globalny niedobór marynarzy.
Jansen wzywa rządy do uznania marynarzy za kluczowych pracowników i zauważa, że jednorazowa wersja szczepionki byłaby lepszą opcją dla marynarzy wykwalifikowanych do podróżowania i pracy na statkach.
W listopadzie 2020 roku Danica ostrzegła, że indywidualne zmiany załogi kosztują dodatkowe 2000 dolarów, podwajając cenę od zeszłego roku w wyniku pandemii COVID-19.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”