W Gdańsku podpisano umowę na budowę promów ro-pax, którą zrealizuje Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego.
Odbiorcą promów będzie spółka Polskie Promy, której udziałowcami są PŻM oraz Skarb Państwa .
- W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego S.A. wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM Częścią umowy jest również list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu - poinformował w piątek rzecznik Polskiej Żeglugi Morskiej Krzysztof Gogol.
Trzeci zakontraktowany prom ma pływać w barwach Polferries czyli Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.
Promy mają być "nowoczesne, proekologiczne i niskoemisyjne". Będą napędzane hybrydowymi silnikami na LNG i paliwo dieselowskie, ze wspomaganiem bateryjnym.
- Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach - podał rzecznik PŻM.
Jednostki mają mierzyć po 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4,1 tys. m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.
W połowie września br. wiceminister infrastruktury Marek
Gróbarczyk zapowiedział, że na budowę promów dla polskich amatorów w opcji 3+1
przeznaczony zostanie miliard złotych.
Do budowy jednostek powołana została spółka Polskie Promy. Pod koniec października wiceminister Grzegorz Witkowski przekazał z kolei, że spółka jest na "końcowym etapie negocjowania warunków kontraktów na budowę promów", a planowane działania "obejmują zamówienie w Polsce trzech promów z terminem dostawy pierwszego w 2024 roku, według własnego projektu koncepcyjnego Polskiej Żeglugi Morskiej".
Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego S.A. to część grupy Remontowa Holding.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy