• <

Kontenerowiec Maersk z rekordowym zanurzeniem

Partnerzy portalu

Fot. Port Felixtowe

Należący do A.P. Moller – Maersk  statek o nazwie Mumbai Maersk ustanowił nowy rekord jednostki o najgłębszym zanurzeniu, jaka zawinęła do portu Felixstowe w Wielkiej Brytanii. Wpisuje się to w modernizację portów morskich celem przystosowania ich do przyjmowania coraz większych statków transportujących kontenery. Rekord został ustanowiony zaledwie cztery tygodnie po ogłoszeniu zakończenia wartego 130 milionów funtów projektu mającego na celu pogłębienie podejść do portu i jego głównych stanowisk dla kontenerów.

Kontenerowiec o ładowności 20 568 TEU przypłynął z niemieckiego Bremerhaven 11 listopada. Jego zanurzenie wynosiło wtedy 16,8 metra, jednakże gdy opuszczał port, to sięgało ono 17 metrów. Zdolność portu do przyjęcia takiej jednostki była efektem zwiększenia głębokości kanału podejściowego oraz głębokości nabrzeży oznaczonych numerami 8 i 9. Wszystko to wiązało się z modernizacją kluczowych dla brytyjskiego transportu morskiego terminali kontenerowych, aby mogły przyjmować statki o nośności 24 000 TEU.

 - W ostatnich latach stale rośnie liczba megastatków najnowszej generacji obsługujących główny szlak żeglugowy do Europy. Port Felixstowe jest najlepiej zlokalizowanym portem w Wielkiej Brytanii dla tych nich i współpracując z naszymi partnerami z Harwich Haven Authority, (...) Głębszy kanał zapewnia poziom dostępu niespotykany nigdzie indziej w kraju. Umożliwia nie tylko zawijanie głębszych statków, ale także obsługę większej liczby bardzo dużych statków podczas każdego przypływu. Dzięki krótkiemu kanałowi, blisko stacji pilotowej i portów Europy Północnej jest to lepsze dla obsługi, ograniczenia emisji i redukcji kosztów - podkreślił Robert Ashton, dyrektor operacyjny portu Felixstowe.

- Pogłębienie kanału dojazdowego było dla Urzędu zarówno poważnym wyzwaniem technicznym, jak i dużą inwestycją finansową. Byliśmy zachwyceni wynikiem i ogromnie cieszymy się, że to już procentuje. Harwich Haven i port Felixstowe to główne bramy dla brytyjskiego handlu kontenerowego i dzięki współpracy będziemy mieć pewność, że nadal będziemy oferować odpowiednie obiekty i najwyższy poziom usług naszym wspólnym klientom - stwierdziła Sarah West, dyrektor naczelna Harwich Haven Authority.

Zwiększanie możliwości przeładunkowych poprzez rozbudowę infrastruktury i pogłębianie kanałów żeglugowych wraz z basenami portowymi pomaga rozwijać transport morski, czego przykładem są podobne inwestycje realizowane przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, a także Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Dzięki temu, podobnie jak port Felixstowe, mogą przyjmować statki, które wcześniej nie były przystosowane do korzystania z nich z racji na rozmiary, w tym i zanurzenie.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.