Na terminalu promowym w Świnoujściu zakończyły się prace budowlane nad przystosowaniem infrastruktury terminala do obsługi transportu intermodalnego.
Na terminalu promowym w Świnoujściu odbyła się konfernecja prasowa z okazji zakończenia prac budowlanych dostosowujących go do potrzeb transportu intermodalnego. Wzięli w niej udział m.in. przedstawiciele armatorów promowych, partnerskich portów Ystad i Trelleborg oraz wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Obszarem inwestycji objęta była północna część terminala, tj. stanowiska promowe nr 5 i 6 oraz ich zaplecze. Oba stanowiska połączono w jedno. Dzięki temu powstała jedna linia cumownicza o długości 294 metrów umożliwiająca obsługę promów o długości do 270 metrów. Wykonano także roboty związane z umocnieniem dna.
Rampa przeładunkowa została przebudowana do nowych parametrów technicznych – ma obecnie 35 m szerokości i 180 ton nośności. Przebudowano istniejącą i wykonano nową niezbędną infrastrukturę techniczną na nabrzeżu i zapleczu (kanalizacja wód opadowych i sanitarna, sieci wodnej, sieci wody pożarowej i sieci teletechnicznej, zasilanie w energię elektryczną, oświetlenie, itd.).
Przebudowano istniejące i zbudowano nowe tory kolejowe na zapleczu stanowisk promowych nr 4 i 5. Poddano przebudowie istniejące place manewrowo-postojowe, jak również wybudowano nowe ze 170 miejscami postojowymi dla naczep umożliwiające obsługę ładunków intermodalnych. Powstała też nowa estakada nad stacją kolejową Świnoujście, która skomunikuje zaplecze z terenem terminala.
W ramach inwestycji ZMPSiŚ zakupił także specjalistyczny sprzęt: wozy kontenerowe, ciągniki siodłowe, tablety przemysłowe, radiotelefony i platformy kontenerowe wraz z akcesoriami.
Koszt inwestycji to 185 milionów złotych. Projekt ma wsparcie z funduszy unijnego instrumentu finansowego CEF Łącząc Europę.
Terminal promowy obsługuje 12-13 zawinięć na dobę. W całym minionym roku liczba zawinięć wyniosła 3387. Oferuje blisko siedem kilometrów długości linii ładunkowej. W 2022 roku obsłużył 1 097 535 osób, 515 688 szt. samochodów ciężarowych i naczep oraz 270 969 szt. samochodów osobowych. Łączny tonaż wyniósł 14 463,0 tys. ton.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”