• <
nauta_2024

Kongsberg Maritime prezentuje paliwooszczędny projekt masowca

rk

14.06.2024 12:59 Źródło: Kongsber Maritime
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Kongsberg Maritime prezentuje paliwooszczędny projekt masowca

Partnerzy portalu

Fot. Kongsber Maritime

Jak poinformowała 13 czerwca norweska firma, prezentowana w projekcie konstrukcja jest oparta jest na masowcu Kamsarmax o nośności 82 000 DWT. Ma zapewniać oszczędność kosztów paliwa na poziomie 40-50%, pozwalając właścicielom statków osiągnąć surowe przyszłe cele w zakresie emisji przy użyciu konwencjonalnych paliw. Koncept "Super-Efficient Bulker" ma na nowo zdefiniować standardy branżowe, oferując właścicielom statków środki do spełnienia rygorystycznych przyszłych celów zgodności bez rezygnacji z paliw konwencjonalnych.

Projekt wydajnego masowca o zmniejszonym zużyciu paliwa dzięki użyciu siły wiatru ma być odpowiedzią na rosnącą presję regulacyjną w zakresie emisji i efektywności paliwowej. Stąd Kongsberg Maritime wraz z Deltamarin opracował projekt statku, który pokazuje, że zgodność z przyszłymi przepisami jest osiągalna nawet przy użyciu konwencjonalnych paliw. Choć coraz więcej firm inwestuje w nisko- i zeroemisyjne napędy, jak metanol i wodór, zdaniem Kongsberga wiele przedsiębiorstw najpewniej jeszcze długo będzie sięgać po tradycyjne formy napędu, jako że wciąż te "zielone" są na drodze ku masowej produkcji i obniżeniu kosztów ich zakupu. Nowy projekt obiecuje oszczędność kosztów paliwa na poziomie 40-50% w zależności od profilu operacyjnego, odpowiadając na kluczowe potrzeby branży.

- Chociaż paliwa niskoemisyjne są opcją, wiele osób woli pozostać przy paliwach konwencjonalnych. Naszym celem było zaprojektowanie statku zdolnego do spełnienia przewidywanych przepisów CII przez cały okres jego eksploatacji, przy użyciu zaawansowanych technologii oszczędzania energii. Właściciele statków stoją przed poważnymi wyzwaniami związanymi ze spełnieniem zaostrzonych przepisów. Chociaż paliwa niskoemisyjne są opcją, wielu z nich woli pozostać przy paliwach konwencjonalnych. Naszym celem było zaprojektowanie statku zdolnego do spełnienia przewidywanych przepisów CII przez cały okres jego eksploatacji, przy użyciu zaawansowanych technologii oszczędzania energii - podkreślił Oskar Levander, wiceprezes ds. strategii i rozwoju biznesu w Kongsberg Maritime.

Na potrzeby tego przedsięwzięcia Kongsberg Maritime wybrała masowiec Kamsarmax o nośności 82 000 DWT, który jest powszechnie stosowany na całym świecie, jako podstawę nowego projektu. Stanowi on wszechstronny wybór, ponieważ ten typ statku często napotyka ograniczenia związane z globalną dostępnością paliw niskoemisyjnych, co czyni go idealnym kandydatem do badania. Współpracując z projektantami statków z Deltamarin, norweska firma zbadał różne technologie w celu zwiększenia wydajności Kamsarmax. Rezultatem ma być "Super-Efficient Bulker", który ma zawierać kilka przełomowych funkcji. Nowa koncepcja statku opierać się ma na unikalnej kombinacji trzech przechylnych żagli wirnikowych i dwóch ssących żagli skrzydłowych. To podwójne podejście maksymalizuje wykorzystanie energii wiatru, dostosowując się do zmiennych warunków wiatrowych, aby zapewnić wydajność podróży i tym samym oszczędność zużycia paliwa.

Wybór napędu wspomaganego wiatrem jako sposobu na ograniczenie zużycia paliwa jawi się jako nowoczesne i innowacyjne rozwiązane, niekiedy określane jako "renesans wiatru". Korzystać na tym mają statki napędza zarówno paliwem konwencjonalnym, jak i zielonym. W marcu br. firma Cargill podzieliła się wynikami pierwszego na świecie rejsu oceanicznego napędzanego energią wiatrową. Analiza ujawnia znaczną oszczędność paliwa, wynoszącą nawet trzy tony dziennie, podkreślając tym samm potencjał napędu wspomaganego wiatrem we wspieraniu wysiłków branży morskiej na rzecz dekarbonizacji. Wykorzystywany w tym celu masowiec Pyxis Ocean, wyposażony w system ożaglowania WindWings od BAR Technologies, został oceniony po pół roku użytkowania.

Aby uwydajnić swoje rozwiązanie, firma Kongsberg Maritime opracowała również nowy kształt kadłuba masowca, który będzie zatrzymywał pęcherzyki powietrza z systemu smarowania powietrzem, aby zmaksymalizować efekty redukcji oporu wody. W tym celu został złożony wniosek patentowy w celu wdrożenia tej koncepcji. Poprzez uwięzienie pęcherzyków powietrza pod kadłubem system ma znacznie zmniejszać tarcie między dolną częścią kadłuba, a powierzchnią wody. Kadłub o nachyleniu jednego stopnia od dziobu do rufy i pionowo obrócone stępki ma tworzyć "ściany", które utrzymują pęcherzyki powietrza w miejscu, zwiększając tym samym oszczędność paliwa. W efekcie zapewnić to ma lepsza pływalność bez potrzeby zużywania większej ilości paliwa. W ten sposób statek działa ze zmniejszoną ustawioną prędkością, równoważąc oszczędność paliwa z rentownością operacyjną. Zmniejszenie prędkości o węzeł przyczyniać się ms do znacznych oszczędności paliwa, emisji i kosztów utrzymania.

Planowany masowiec ma być także wyposażony w hybrydowy generator wałowy z regulacją częstotliwości, optymalizujący zużycie energii elektrycznej i redukujący emisje. System ten obsługuje zwiększone obciążenie elektryczne z urządzeń napędu wiatrowego i sprężarek smarowania powietrzem, zwiększając ogólną wydajność. Wyposażony w inteligentny system zarządzania energią (Intelligent Energy Management System, IEMS) i oprogramowanie do optymalizacji trasy, statek zapewniać ma jak najbardziej optymalne wykorzystanie energii, dodatkowo zwiększając oszczędność paliwa i zmniejszając koszty operacyjne. Aby utrzymać kadłub w należytym stanie i jeszcze bardziej zminimalizować opór w trakcie podróży, statek jest również wyposażony w rozwiązanie Hull Skater, który również przyczynić się ma do utrzymania niskiego zużycia paliwa podczas pracy.

Z racji na zawarcie ogromu rozwiązań technologicznych "Super-Efficient Bulker" ma być nowoczesną ofertą dla armatorów w zakresie ograniczenia zużycia paliwa na dużym statku, zapewniając przy tym wszelkie rozwiązania dekarbonizacyjne, jakie mogą znaleźć się na jednostce pływającej. Zdaniem Kongsberga ma być też wydajny w zakresie "koszt-efekt", zapewniając znaczną oszczędność paliwa, co będzie bardziej odczuwalne w dłuższej perspektywie czasu.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.