Norweski koncern Kongsberg Maritime dąży do umocnienia swojej pozycji w zakresie dostarczania i modernizacji statków towarowych nowej generacji. Przykładem tego jest zamówienie od duńskiego operatora Tärntank na zaprojektowanie i wyposażenie kolejnego, hybrydowego chemikaliowca, który będzie wspomagany wiatrem. To ostatnie zamówienie zwiększa łączną, aktualną liczbę statków zamówionych przez tę firmę do 11, przy czym pięć ostatnich jest wyposażonych w technologię wspomagania napędu przy użyciu wiatru.
Nowe statki o pojemności 15 000 DTW zostaną wyposażone w szereg zaawansowanych technologii od Kongsberg Maritime, mających na celu oszczędzanie energii i redukcję emisji. Wszystko to w myśl dekarbonizacji żeglugi i redukcji emisji CO2. Te hybrydowe tankowce mają być napędzane zarówno konwencjonalnym olejem napędowym, jak i biopaliwem lub metanolem. Co najważniejsze, zostaną wyposażone w technologię wspomagania wiatrem oraz opatentowane przez Tärntank rozwiązanie Hybrid Solution w postaci zasilania bateryjnego.
Statki będą napędzane wydajnym układem napędowym Promas z zaworem klapowym, zapewniającym oszczędność zużycia paliwa o ponad 6% w porównaniu z alternatywnymi systemami. Pakiet wyposażenia obejmuje również pędnik tunelowy z systemem sterowania pędnikiem M-con, zintegrowane systemy automatyki K-Chief, system sterowania napędem AutoChief i maszyny pokładowe. Statki będą miały najnowocześniejszą konstrukcję kadłuba - NVC 615 CT - charakteryzującą się wydajnością klasy lodowej 1A i dziobem przebijającym fale.
Projekt ma łączyć w sobie wszystko to, co innowacyjne i wpisujące się w zeroemisyjność. Obok wspomnianych paliw ekologicznych jego elementem jest wykorzystanie wiatru poprzez umieszczenie na statkach żagli. Wraz z dwupaliwowym silnikiem znajdą się na tankowcach serii Hybrid Solution Plus, przeznaczonych do żeglugi przybrzeżnej. Dzięki wykorzystanym rozwiązaniom napędowym mają zapewnić zmniejszenie emisji CO2 o ponad 44 tony.
Budowa ekologicznych statków to element większego przedsięwzięcia duńskiej firmy, w postaci projektu eMETHANOLxWSolution. Podobnie jak w przypadku działań norweskiego stoczniowca, celem jest przyczynienie się do dekarbonizacji przemysłu żeglugowego, osiąganie celów klimatycznych wyznaczonych przez IMO i UE. i tworzenia zeroemisyjnych łańcuchów dostaw paliw odnawialnych dla klientów Tärntank działających na Morzu Bałtyckim i Morzu Północnym.
Wykorzystanie nowoczesnego napędu żaglowego wiąże się ze swoistym "renesansem wiatru", który do XIX wieku był głównym sposobem poruszania się statków dalekomorskich. Dzięki wykorzystaniu technologii służących przemienianiu go w energię ma to zapewnić nie tylko zmniejszenie emisji szkodliwych substancji, ale też jego powrót jako źródło napędu jednostek poruszających się po morzach i oceanach. Wiele firm z całego świata rozwija technologie związane z jego użyciem, a pierwsze statki już wykorzystują je w praktyce.
Hanwha Ocean uzyskuje zgodę na wykonywanie napraw okrętów US Navy
Speed: Już od 7 lat inspirujemy młodzież do pracy w branży morskiej
Chrzest nowego niszczyciela US Navy. USS Patrick Gallagher prezentuje się w pełnej krasie
Australia przyspiesza zamówienie na okręty desantowe oraz kupuje kolejne patrolowce
Ulstein przekazuje statek CSOV Olympic Boreas. W jego budowie brała udział stocznia CRIST
Indyjska branża okrętowa nie zwalnia tempa i woduje pierwszą fregatę