Norweski Kongsberg Maritime podpisał kontrakt z China Merchants Jinling Shipyard (Weihai) na dostawę układu napędowego i manewrowego dla dwóch nowych statków pasażerskich typu RoPax zamówionych przez fińską firmę promową Finnlines.
Budowane w Weihai statki mają zostać dostarczone do 2023 r. Kontrakt o wartości ponad 12 mln EUR (około 14 mln USD) obejmie instalację systemu Kongsberg w tzw. Superstar RoPaxes Finnlines.
Statki zostaną zbudowane w najwyższej szwedzko-fińskiej klasie lodowej (1A Super), z dwuwałowym układem napędowym liniowym napędzanym czterema silnikami głównymi.
Kongsberg Maritime zaproponował system, dzięki któremu statki będą mogły pracować na dwóch profilach wydajności / prędkości - 16 węzłów przy dwóch pracujących silnikach lub 19 węzłów przy czterech pracujących silnikach. Jest to możliwe dzięki dwubiegowej skrzyni biegów, która zapewnia wzrost wydajności napędu o około 3% w porównaniu ze skrzynią jednobiegową.
- Rozumiemy warunki, w jakich będą działać statki klienta, i opracowaliśmy strategie poprawy efektywności energetycznej, oszczędzając w ten sposób paliwo i redukując emisje. Nasz pakiet napędowy klasy lodowej 1A umożliwi statkom efektywną pracę w warunkach arktycznych, radząc sobie z pływającym lodem i ekstremalnym zimnem - powiedział Yaling Liu, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w Kongsberg Maritime.
Efektywność jest dodatkowo zwiększana dzięki zastosowaniu sterowalnych śrub napędowych firmy (CPP). Dzięki zintegrowaniu śruby napędowej i steru w jednym systemie osiągi hydrodynamiczne są zoptymalizowane, ciąg zwiększa się, a opór zmniejsza się, co w konsekwencji prowadzi do zmniejszenia emisji. Według Kongsberga, w połączeniu z „skręconą” konstrukcją steru, która dodatkowo poprawia manewrowość, można oczekiwać, że statki dwuślimakowe osiągną przyrost wydajności do 6%.
Każda z dwóch jednostek o długości 230 metrów będzie mogła pomieścić 1212 pasażerów.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy