• <
APART_HOTEL_1100x200_gif_2024

Kongsberg Discovery testuje innowacyjny bezzałogowiec do działań podwodnych

13.09.2024 15:28 Źródło: Kongsberg Discovery
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Kongsberg Discovery testuje innowacyjny bezzałogowiec do działań podwodnych

Partnerzy portalu

Fot. Kongsberg Discovery

Norweska firma Kongsberg Discovery ogłasza osiągnięcie ważnego etapu prac nad konstrukcją HUGIN Endurance, która zakończyła wielotygodniową, w pełni autonomiczną misję. Konstrukcja ma stanowić ważny krok w zakresie prowadzenia misji podwodnych z użyciem pojazdów bezzałogowych.

Misja została przeprowadzona na głębokościach od 50 do 3400 metrów i osiągnęła zaplanowany zasięg 1200 mil morskich. Co istotne, pojazd powrócił z błędem pozycji wynoszącym około 0,02% całkowitej przebytej odległości. Udał się na misję po otrzymaniu ostatecznej aktualizacji nawigacji z wcześniej rozmieszczonego transpondera po 10 godzinach nurkowania. Chociaż osiąnięte wyniki nie były zaskoczeniem dla twórców, ich zdaniem mają ugruntować pozycję konstrukcji HUGIN Endurance jako najbardziej wydajnej platformy AUV na rynku, gotowej do rzeczywistego wdrożenia i działania. Konstrukcja ma zawierać wiele wiodących rozwiązań i możliwości wykorzystywanych we wcześniejszych konstrukcjach serii HUGIN, aby umożliwić długoterminowe misje bez wsparcia z zewnątrz. Wiązało się to z szeregiem prac celem osiągnięcia większej redundancji, stworzenia nowego autonomicznego systemu zarządzania misjami, większej świadomości sytuacyjnej i zdolności do radzenia sobie z działaniem w środowisku charakteryzującym się zmiennymi warunkami, w tym różną gęstością wody.

- Jestem bardzo dumny z ciężkiej pracy zespołu i osiągamy kolejny znaczący kamień milowy w historii naszej firmy. Projekt został zrealizowany w rekordowym czasie i ogromne podziękowania dla wszystkich, którzy przyczynili się do tego sukcesu. Jest to również doskonały sposób na świętowanie naszej pierwszej rocznicy jako Kongsberg Discovery. Klient jest również zadowolony i naprawdę pod wrażeniem pracy wykonanej przez Kongsberg Discovery.  Endurance może pomieścić dowolny rodzaj ładunku wymaganego przez klienta, czy to do mapowania lub inspekcji dna morskiego, oceanografii, ciągłych badań morskich farm wiatrowych, czy też jako narzędzie nadzoru krytycznej infrastruktury podmorskiej lub zmian w ekosystemach. Osiągnięcie pierwszej dostawy systemu jest znaczącym kamieniem milowym i będziemy nadal rozwijać dodatkowe możliwości. HUGIN Endurance wchodzi na rynek jako urządzenie zmieniające zasady gry- stwierdził Martin Wien Fjell, prezes Kongsberg Discovery.

- Sukces tej misji udowadnia zdolność operacyjną HUGIN Endurance do pracy od brzegu do brzegu. Wyeliminowanie konieczności korzystania z okrętu nawodnego zapewnia naszym klientom ogromne oszczędności, zarówno pod względem czasu, jak i zasobów. Jesteśmy dumni z naszego wyjątkowego zespołu, który bardzo ciężko pracował, aby dodać tę możliwość do naszego portfolio AUV” - powiedział Espen Henriksen, wiceprezes wykonawczy Unrewed Platforms Division.

- Cała zasługa przypada naszemu fenomenalnemu zespołowi inżynierów i operatorów, którzy sprawili, że HUGIN Endurance jest najbardziej wydajnym pojazdem AUV na rynku. Misja, którą właśnie ukończyliśmy, potwierdza specyfikacje projektowe systemu i stanowi dowód na to, że nasza autonomiczna struktura HUGIN jest w pełni zdolna do wykonywania złożonych, wielodniowych misji bez interakcji z człowiekiem.  Jesteśmy niezwykle podekscytowani ogromnymi możliwościami operacyjnymi, jakie możemy zapewnić naszym klientom dzięki HUGIN Endurance - przekazał Rich Patterson, wiceprezes ds. sprzedaży w dziale platform bezzałogowych w Kongsberg Discovery.

Złożony plan misji powstał w celu walidacji specyfikacji projektowych AUV i przetestowania pojazdu w rzeczywistym środowisku. Misja składała się z tranzytów prostoliniowych, obejmujących odcinki o długości 60-300nm i obszarów badawczych, które obejmowały 36nm2 z bardzo wysokiej rozdzielczości obrazami sonaru z syntetyczną aperturą (synthetic aperture sonar, SAS) i batymetrią, przy użyciu Rx HISAS 1032 firmy Kongsberg, w mniej niż 48 godzin. Zebrano również obrazy z kamer i dane profilowania laserowego na wysokości do 9 metrów.

Przeznaczony do działań podwodnych pojazd bezzałogowy (AUV) ma 40 metrów długości i waży 8 ton, będąc największym przedstawicielem serii AUV Kongsberg Discovery HUGIN. System może być wyposażony w szeroką gamę standardowych czujników.  Obejmuje to sonar z syntetyczną aperturą o wysokiej rozdzielczości (HISAS 1032 Dual RX), echosondę wielowiązkową (EM 2040 MkII), system profilowania poddennego, kolorową kamerę, profiler laserowy, magnetometr i czujniki środowiskowe zbierające dane, takie jak przewodność, temperatura, prędkość dźwięku, metan oraz stężenie CO2 i O2. W trakcie całej swojej misji funkcjonował bez ingerencji człowieka oraz pozbawiony zewnętrznego wspomagania nawigacji. Pojazd zawiera dużą konfigurowalną przestrzeń, która może być używana do przenoszenia mieszanki baterii i niestandardowych ładunków w zależności od potrzeb. System został zaprojektowany tak, aby umożliwić autonomiczne operacje bezpośrednio z lądu, a przy pełnym komplecie baterii może spędzić do 15 dni na morzu, pokonując do 2200 km (1200 nm).

Zaprezentowany w 2021 roku HUGIN Endurance ma być kolejnym krokiem w rozwoju udanej serii podwodnych pojazdów bezzałogowych serii HUGIN, wykorzystywanej m.in. przez polskie niszczyciele min typu Kormoran 2. Dla Kongsberg sukces misji ma stanowić krok ku zaprezentowaniu i zaoferowaniu na rynku swojego nowego pojazdu, mającego wzbudzić zainteresowanie zarówno ze strony sektora obronnego, jak i operatorów komercyjnych. Mógłby okazać się cennym wsparciem dla sił i służb morskich, choćby w zakresie ochrony i monitorowania infrastruktury krytycznej, jak i patroli newralgicznych akwenów. Z racji na swój czas pracy i zasięg działania mogłyby wesprzeć operacje marynarki wojennej, wspierając w swoich zadaniach okręty nawodne i podwodne, pozwalając na ich oddelegowanie do innych zadań, odciążając je tym samym.

Partnerzy portalu

NAVIRETECH_strona_glowna_P4

Dziękujemy za wysłane grafiki.