• <
CSL_1100X200_jpg_2024

Kongres Polskie Porty 2030. Rozwój hydrotechniki wymaga kadr i nowych technologii

jj

05.08.2024 13:30
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Kongres Polskie Porty 2030. Rozwój hydrotechniki wymaga kadr i nowych technologii

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

Hydrotechnika to kluczowy element w rozwoju i modernizacji portów morskich, mający bezpośredni wpływ na ich zdolności operacyjne i bezpieczeństwo. Dzięki zaawansowanym rozwiązaniom inżynieryjnym, te strategiczne obiekty mogą sprostać rosnącym wymaganiom globalnego handlu oraz adaptować się do wymogów klimatycznych i dynamiki geopolitycznej, zapewniając efektywne zarządzanie zasobami. O najpilniejszych potrzebach w zakresie inwestycji hydrotechnicznych rozmawialiśmy z uczestnikami tegorocznej edycji Kongresu Polskie Porty 2030.

Ewolucja funkcji portów generuje zapotrzebowanie na zaawansowaną infrastrukturę i nowe rozwiązania technologiczne.
– Porty stają się ośrodkami rozwoju, pełniąc rolę biegunów gospodarczych wykraczających daleko poza ich tradycyjne funkcje. Wokół portów rozwija się cała gospodarka energetyczna, w tym morskie farmy wiatrowe. Prawdopodobnie czekają nas przeładunki nowych typów paliw. Porty piątej generacji obejmą również elementy produkcji, które będą się dynamicznie rozwijać w ich okolicach. Widzimy, że ten ciężar przenosi się w kierunku morza i portów, gdzie zaczyna się toczyć wielowątkowa działalność, obejmująca nie tylko przeładunki kontenerów – podkreśla Dariusz Jachowicz, prezes Zarządu Grupy Technologicznej ASE.

Rozwój infrastruktury portowej zależy od dostępności na rynku wykwalifikowanych inżynierów hydrotechników.
– Kilkanaście lat temu podjęliśmy strategiczną decyzję o budowaniu kompetencji hydrotechnicznej. Dziś jesteśmy partnerem dla całego przemysłu portowego. Nasze działania obejmują rozwój, budowę, przebudowę, planowanie, zagospodarowanie terenu i realizację projektów. Mamy do tego właściwy, doświadczony zespół. Zaangażowaliśmy się także w działania związane z kształceniem nowych hydrotechników. Ubiegły rok to był rok intensywnej pracy nad otwarciem hydrotechnicznych studiów podyplomowych hydrotechnicznych na Politechnice Gdańskiej, co udało nam się zrobić – mówi Angelika Cieślowska, prezes Zarządu, Korporacji Budowlanej DORACO.

– To ważne, aby młodzi inżynierowie mieli większe możliwości nauki. Przetargi powinny być formułowane tak, aby dopuszczano także osoby z mniejszym doświadczeniem obok tych z dwudziestoletnim stażem – proponuje Jowita Masłowska, dyrektor Haskoning DHV Polska. – W ten sposób poczatkujący specjaliści mogliby uczyć się od bardziej doświadczonych kolegów, co zwiększyłoby liczbę ekspertów, poszerzyło lokalny rynek pracy i lepiej przygotowało nas na nadchodzące inwestycje hydrotechniczne – dodaje.

Piotr Pawłowski, wiceprezes Zarządu Biura Projektów Wuprohyd, zwraca uwagę na szczególną specyfikę tej dziedziny inżynierii.
– Dla osób z zewnątrz, nawet tych z podstawowym wykształceniem budowlanym, wiele pojęć może brzmieć abstrakcyjnie. To budownictwo monumentalne, obejmujące obiekty o dużych objętościach, masach i wymiarach – wyjaśnia. – Wśród aktualnie najpilniejszych potrzeb inwestycyjnych można wskazać budowę terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej, gdzie Wuprohyd opracował koncepcję, a teraz uczestniczy w całym procesie projektowym. Bardzo ważna dla bezpieczeństwa kraju będzie również rozbudowa terminala LNG w Świnoujściu. Poza tym bardzo istotne są też inwestycje związane z morską energetyką wiatrową. My jesteśmy projektantem terminala instalacyjnego w Świnoujściu. Opracowaliśmy też kilka koncepcji terminali serwisowych do obsługi farm wiatrowym, m.in. w Ustce, Łebie, we Władysławowie – wymienia.

– Różne porty mają różne wizje, ale my jako Industria uważamy, że muszą konkurować. Do tego niezbędna jest odpowiednia infrastruktura, która pozwoli na zarządzanie i na rozwój. My zajmujemy się dostarczaniem usług i narzędzi, które zapewniają tzw. smart porty, czyli porty mądre, zrównoważone i posiadające liczne przewagi konkurencyjne – mówi Włodzimierz Werochowski, prezes Zarządu Grupy Industria. – Jesteśmy w porcie Szczecin-Świnoujście, jesteśmy w Porcie Gdańsk, wcześniej byliśmy też w małych portach. Aktualnie wspólnie z firmą Budimex kończymy inwestycje dla Baltic Hub, czyli słynny terminal T3. Mamy nadzieję, że będziemy częścią projektu T5. W Szczecinie jesteśmy w trakcie uzyskiwania pozwoleń dla fabryki Windar Renovables, która wpisuje się w nowe potrzeby światowej gospodarki i jest tam też część hydrotechniczna – wylicza.

Dynamiczne tempo rozwoju polskiej infrastruktury portowej narzuca potrzebę adaptacji do najnowszych technologii cyfrowych.
– Postęp jest nieunikniony. Obserwujemy, jak świat zmienia się i wszystko zmierza w kierunku cyfryzacji. Ci, którzy nie wsiądą na pokład i nie podążą za trendem tworzenia modeli cyfrowych oraz pracy w chmurze, będą mieli ogromne kłopoty, aby za kilka lat sprostać wymaganiom rynku – przestrzega Jakub Długoszek, dyrektor Budownictwa Infrastrukturalnego w Grupie Budimex.

Partnerzy portalu

Wilhelmsen_390x150_2024
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.