• <

Kongres Polskie Porty 2030. Bezpieczne porty to silna gospodarka [wideo]

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Kongres Polskie Porty 2030. Bezpieczne porty to silna gospodarka [wideo]

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

Druga edycja Kongresu Polskie Porty 2030 uwydatniła znaczenie kompleksowego podejścia do kwestii bezpieczeństwa. Od wyzwań geopolitycznych, przez zagadnienia ubezpieczeniowe, po nowoczesne technologie i inwestycje infrastrukturalne – kluczowe jest strategiczne planowanie i współpraca. Tylko poprzez zintegrowane działania można zapewnić stabilność operacyjną portów i bezpieczeństwo gospodarcze kraju.

Porty morskie to kluczowe elementy infrastruktury narodowej. Wzrost napięć geopolitycznych oraz rosnąca rywalizacja mocarstw wymuszają adaptację do nowych realiów. Zabezpieczenie infrastruktury portowej przed różnorodnymi zagrożeniami – od ataków cybernetycznych po klęski żywiołowe – wymaga nowoczesnych technologii i ścisłej współpracy międzynarodowej. Jednocześnie, wyzwania związane z ubezpieczeniami oraz finansowaniem inwestycji wskazują na potrzebę tworzenia elastycznych oraz skutecznych strategii zarządzania ryzykiem.

Kongres Polskie Porty 2030 stał się platformą ukierunkowaną na omawianie rozwiązań, które zapewnią polskim portom odporność i stabilny rozwój w nadchodzących latach.

– Takie spotkania mają duże znaczenie, zwłaszcza teraz, kiedy Morze Bałtyckie stało się morzem wewnętrznym Sojuszu Północnoatlantyckiego. W kontekście trwającej wojny na Ukrainie oraz rosnących kwestii bezpieczeństwa, istotne jest, jak ustawiać i budować porty, a także jak kształtować ich strategię w tych niespokojnych i niebezpiecznych czasach – podkreśla prof. dr hab. Bogdan Góralczyk.

Joanna Koselska, członek zarządu Attis Broker, zwraca z kolei uwagę na aspekt ubezpieczania ryzyk związanych z infrastrukturą portową.
– Profesor Góralczyk wygłosił znakomity wykład, w którym wskazał nam potencjalne zagrożenia. Jest to dla nas bardzo istotne, ponieważ są to ryzyka, które możemy zabezpieczyć. Oczywiście, nie wszystkie zagrożenia są ubezpieczalne. Natomiast ryzyka, które można mitygować, są dostępne na polskim rynku. Ubezpieczyciele są gotowi, aby tworzyć odpowiednie programy dla portów – mówi.

– Ubezpieczamy pełen zakres ryzyk majątkowych i OC związanych z codziennym funkcjonowaniem portów. Obejmuje to ich majątek, infrastrukturę oraz skutki zdarzeń, do których mogłoby dojść w wyniku odpowiedzialności cywilnej. Poza tym, Warta jako lider na rynku ubezpieczeń żeglugi, zapewnienia bezpieczeństwo armatorom, którzy dostarczają ładunki do tych portów – dodaje Marek Lewandowski, dyrektor Biura Ubezpieczeń Morskich i Lotniczych w TUiR Warta.

Jakub Płażyński, dyrektor Biura ds. Współpracy z Akcjonariuszami w Banku Pekao S.A. podejmuje wątek finansowania.
– Z perspektywy Banku Pekao, jako największego banku korporacyjnego w Polsce, udział w Kongresie ma istotne znaczenie dla pogłębiania naszej wiedzy oraz konfrontacji naszych opinii z rynkiem. Przed podjęciem kluczowych decyzji dotyczących finansowania, chcemy dokładnie rozumieć faktyczną sytuację klientów, aby móc ich skutecznie wspierać – wyjaśnia.

Andrzej Brzózka, prezes Naftoportu, akcentuje kwestię bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej.
– Choć wiele osób przewiduje rychły zmierzch tradycyjnej energetyki, jej koniec nie nastąpi tak prędko. Musimy więc zadbać o to, aby obecna infrastruktura pozostała sprawna przez najbliższe dekady, także w czasie transformacji na nowe źródła energii – zauważa. Wspólnie z naszymi partnerami, gospodarzami Portu Gdańsk, pracujemy nad inwestycjami, które pozwolą nam na dalszy rozwój. Dotyczy to nie tylko rozbudowy naszego terminala, ale także budowy nowego oraz wymiany rurociągów – precyzuje.

Istotną perspektywą dzieli się również Karol Madej, prezes zarządu Portowej Straży Pożarnej Florian.
– Jako przedsięwzięcia zwiększające bezpieczeństwo, chciałbym zwrócić uwagę na naszą współpracę z firmą WUŻ w Porcie Gdańsk, gdzie wszystkie obecnie zakupione holowniki posiadają klasę Firefighting 1, najwyższą dostępną kategorię. Są to jednostki światowej klasy, wyposażone w silniki Royce-Royce'a oraz pędniki Caterpillara, co zapewnia wysoki europejski standard zabezpieczeń wodnych. Jeśli chodzi o nasze zasoby na lądzie, warto zwrócić uwagę na 150 strażaków, którzy pracują w trybie ciągłym, na trzy zmiany, dbając o bezpieczeństwo pożarowe portu – wymienia.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.