Komisja Europejska przyjmuje porozumienie polityczne osiągnięte pomiędzy Parlamentem Europejskim a Radą w sprawie śledztw w wypadkach morskich, modernizując dyrektywę z 2009 roku. Dyrektywa dotyczy jedynie statków transportu morskiego, na które mają
zastosowanie międzynarodowe konwencje lub statków rybackich.
Mimo że bezpieczeństwo morskie na wodach UE jest bardzo wysokie, z
niewielką liczbą ofiar śmiertelnych i brakiem poważnych
wycieków ropy, wciąż zgłaszanych jest ponad 2000 wypadków i incydentów
morskich każdego roku.
Wśród kluczowych nowych środków współustawodawcy zgodzili się objąć
zakresem dyrektywy najpoważniejsze wypadki z udziałem mniejszych statków
rybackich (o długości poniżej 15 metrów). Europejska Agencja
Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA) będzie udzielać operacyjnego wsparcia i
szkoleń krajowym organom śledczym na ich żądanie, zachowując przy tym
ich operacyjną niezależność. Zrewidowana dyrektywa również dostosowuje
prawo UE do najbardziej aktualnych międzynarodowych przepisów przyjętych
przez Międzynarodową Organizację Morską oraz wymaga, aby organy krajowe
ds. śledztw w wypadkach państw członkowskich uczestniczyły w procesie
wzajemnej oceny, aby poprawić swoje procedury i wyniki.
Osiągnięte dzisiaj porozumienie polityczne musi teraz zostać formalnie przyjęte. Po zakończeniu tego procesu przez Parlament Europejski i Radę, nowe zasady zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i wejdą w życie 20 dni później. Państwa członkowskie będą miały 30 miesięcy na transpozycję dyrektywy do prawa krajowego.
Ta legislacja została przedstawiona przez Komisję w czerwcu 2023 roku jako część pakietu bezpieczeństwa morskiego. Zgodnie z wytycznymi UE w ramach Europejskiego Zielonego Ładu, Strategii Inteligentnej i Zrównoważonej Mobilności oraz Planu Działania na rzecz Zanieczyszczeń Zero, Komisja ma wizję nakierowania żeglugi na ścieżkę ku zerowym emisjom, zanieczyszczeniom i wypadkom.
— Mimo że bezpieczeństwo morskie w wodach UE jest bardzo wysokie, każdy wypadek to jeden za dużo i musimy się z nich uczyć. Dzisiejsze porozumienie pomoże operatorom i regulatorom podejmować właściwe środki w celu zmniejszenia ich występowania, ostatecznie zapobiegając utracie ludzkiego życia i zanieczyszczeniu środowiska." — Adina Vălean, komisarz do spraw transportu.
Fot. Depositphotos
Siły USA zatopiły dwie łodzie bojowników Huti
Grecki tankowiec trzykrotnie zaatakowany na Morzu Czerwonym
Zdaniem niemieckich służb Nord Stream wysadził Ukrainiec mieszkający w Polsce. Według polskich władz... wyjechał z kraju
Pierwszy nakaz aresztowania za ataki na Nord Stream
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczy zwalczanie okrętów podwodnych
Minister obrony Estonii: wyjaśnienia Chin ws. uszkodzenia Balticconnector są wątpliwe