• <

Kolejny okręt dołącza do misji pk. "Prosperity Guardian". Jest to holenderska fregata

05.04.2024 21:29 Źródło: MW Holandii
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Kolejny okręt dołącza do misji pk. "Prosperity Guardian". Jest to holenderska fregata

Partnerzy portalu

Fot. MW Holandii

HNLMS Tromp minął Kanał Sueski i rozpoczął swój udział w międzynarodowej misji pod auspicjami USA. Jej celem jest ochrona żeglugi na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej, zagrożonych atakami Huti od listopada 2023 roku.

Tak jak inne fregaty oraz niszczyciele zaangażowane w misję pk. "Prosperity Guardian" oraz operację EUNAVFOR Aspides pod egidą Unii Europejskiej, holenderski okręt będzie walczył z nadlatującymi pociskami i dronami, które stanowią zagrożenie przede wszystkim dla statków realizujących żeglugę na trasie prowadzącej przez Kanał Sueski. Od listopada 2023 roku zostało porażonych kilkanaście statków. W efekcie kilka zostało wyeliminowanych. Zginęły także trzy osoby z załogi masowca MV True Confidence (IMO 9460784). Okręt Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine) ma być zdolny i przygotowany do radzenia sobie z ryzykiem. Jest wyposażony wyposażony w systemy i uzbrojenie chroniące przed różnymi niebezpieczeństwami. Pierwotnie miał przybyć na Morze Czerwone pod koniec marca.

W związku z działaniami Huti od listopada ub. r. rozpoczął się największy od dekad kryzys żeglugi. W efekcie międzynarodowy ruch morski w znacznej mierze odpuścił ruch przez Morze Czerwone i Zatokę Adeńską, w tym przez Kanał Sueski. Zamiast tego statki wielu firm, w tym największych w branży morskiej, obierają alternatywną, dłuższą trasę, opływając Przylądek Dobrej Nadziei w Republice Południowej Afryki. To wpłynęło na opóźnienia w zawijaniu statków do portów i tym samym zakłócając łańcuchy dostaw. Międzynarodowe działania angażują szczególnie państwa, dla których istotne jest bezpieczeństwo tras morskich i tym samym własnej gospodarki.

HNLMS Tromp (F803) jest w służbie od 2003 roku. Ma 144,24 metra długości i 6 050 ton wyporności. Załoga liczy 174 osoby, z możliwością zwiększenia do 202 w zależności od celów misji, np. okrętując na niej międzynarodowy sztab. Osiąga prędkość do 30 węzłów. Napęd stanowi CODOG (Combined diesel or gas) czyli zasilanie na paliwo konwencjonalne i gaz, w ramach którego wchodzą dwa silniki wysokoprężne Wärtsilä 16 V26 o mocy 6800 KM każdy, dwie turbiny turbiny gazowe Rolls-Royce Marine Spey SM 1C o mocy 26100 KM każda, dwa wały napędowe i pięciołopatowa śruba o regulowanym skoku. W wyposażeniu okręt posiada radar dalekiego zasięgu Thales Nederland SMART-L do obserwacji powietrza i powierzchni wody, radar Thales Nederland APAR do przeszukiwania, śledzenia i naprowadzania w powietrzu i na powierzchni (I pasmo), radar nawigacyjny DECCA NAV, radar do przeszukiwania/nawigacji powierzchniowej Thales Nederland Scout (niskie prawdopodobieństwo przechwycenia), system monitorowania i śledzenia na podczerwień dalekiego zasięgu Thales Nederland Sirius IRST, optyczny system nadzoru i śledzenia Thales Nederland Mirador, sonar montowany na kadłubie Atlas Elektronik DSQS-24C, a także system MK XII IFF.

Domyślne uzbrojenie stanowią armata morska Oto Melara 127 mm, dwa automatyczne systemy obrony bezpośredniej (CIWS) do 4 karabinów maszynowych Browning M2 12,7 mm, do 6 karabinów maszynowych FN MAG 7,62 mm. Do tego dochodzą 40-komorowy system pionowego odpalania (VLS) Mk 41, 32 rakiety ziemia-powietrze SM-2 IIIA i 32 pociski SeaSparrow, osiem rakiet przeciwokrętowych Harpoon oraz dwie podwójne wyrzutnie torped Mk 32 Mod 9 z torpedami Mk 46 Mod 5.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.