Mająca siedzibę w Norwegii firma z branży żeglugowej podpisała kontrakt z China Merchants Jinling Shipyard Co., Ltd. na budowę czterech statków PCTC klasy Shaper, zasilanych metanolem, z opcją na budowę ośmiu kolejnych. W ten sposób transport pojazdów osobowych i ciężarowych ma pozostawać przyjazny dla środowiska, zgodnie z polityką dekarbonizacji żeglugi oraz ograniczania emisji CO2.
To kolejny etap po podpisaniu w sierpniu przez oba przedsiębiorstwa listu intencyjnego, poprzedzającego zawarcie umowy w sprawie dostarczenia transportowców napędzanych ekologicznym paliwem, w tym przypadku metanolem. Dostawy pierwszych jednostek o pojemności 9350 CEU mają się rozpocząć w II poł. 2026 roku.
- Proces opracowywania naszego nowego projektu rozpoczął się ponad 1,5 roku temu, a zespół ściśle współpracował z projektantami z Delta Marin oraz wewnętrznymi i zewnętrznymi interesariuszami, aby upewnić się, że statek spełnia wymogi bezpieczeństwa i jest dobrze dostosowany do naszych przyszłych krótko- i długoterminowych potrzeb operacyjnych. Efektywność energetyczna i redukcja emisji gazów cieplarnianych jest najwyższym priorytetem i włożono wiele wysiłku w zapewnienie, że nowe statki znacząco przyczynią się do osiągnięcia naszych celów w zakresie redukcji emisji - powiedział w sierpniu Lars Ekren, starszy menedżer ds. budowy i konwersji statków w Wallenius Wilhelmsen
Inwestycja w statki z nowym napędem wiąże się ze strategią i dużymi ambicjami Wallenius Wilhelmsen, aby stać się pionierem w zakresie dekarbonizacji żeglugi. Celem firmy jest zapewnienie usług transportowych i dojście do zerowej emisji CO2 już w 2027 roku. Przy tym ma utrzymywać stałą flotę składającą się z 125-135 statków. W związku z tym podpisała także umowę na dostarczanie biopaliw z amerykańskim potentatem energetycznym ExxonMobil. W ramach kontraktu przedsiębiorstwo miało rozpocząć dostarczanie zrównoważone biopaliwa już od II poł. tego roku.
Norweski przedstawiciel branży żeglugowej realizuje także projekt budowy rorowca o pojemności 7 000 CEU, który ma być jeszcze bardziej ambitnym przedsięwzięciem niż statki klasy Shaper. Planowane statki RoRo mają jako główną formę napędu wykorzystywać siłę wiatru.
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024