22 czerwca w Warszawie, już po raz siódmy odbyła się konferencja Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa. Organizatorami wydarzenia jest Akademia Marynarki Wojennej oraz Zarząd Targów Warszawskich. Impreza odbyła się pod honorowym patronatem Ministerstwa Infrastruktury, Biura Bezpieczeństwa Narodowego oraz Sejmowej Komisji Obrony Narodowej. Jednodniowa konferencja poświęcona wyzwaniom z jakimi mierzy się Polska w dziedzinie szeroko rozumianego bezpieczeństwa morskiego zgromadziła wielu ekspertów, decydentów oraz uczestników. GospodarkaMorska.pl objęła patronat medialny nad wydarzeniem.
Znaczenie Marynarki Wojennej bardzo zyskuje w kontekście wojny na Ukrainie. Widać tam jak istotne jest zapewnienie bezpieczeństwa od strony morza. Porty morskie to obecnie najcenniejsza infrastruktura, jeśli chodzi o bezpieczeństwo energetyczne Polski i muszą one być skutecznie chronione. Obecny rząd to rozumie, zwiększa wydatki i będzie realizował kolejne programy modernizacyjne takie jak budowa fregat czy kolejnych niszczycieli min – powiedział poseł Michał Jach.
Podczas konferencji, wydawca GospodarkaMorska.pl, Mateusz Kowalewski poprowadził panel pt. Perspektywa Sił Morskich i Administracji Morskiej RP.
Ideą dyskusji podczas tego panelu było spojrzenie na gospodarkę morską w kontekście szeroko pojętego bezpieczeństwa. Postrzegając Siły Morskie jako całość podmiotów będących do dyspozycji państwa w zakresie kształtowania morskiego wymiaru bezpieczeństwa narodowego, dbających o interesy narodowe na morzu. Bezpieczeństwo w szczególności w kontekście rosnącej roli portów morskich oraz transportu morskiego w zakresie strategicznych dostaw energetycznych dla Polski oraz planowanych inwestycji.
Omówione zostały również programy modernizacyjne Straży Granicznej, Służby SAR oraz Urzędów Morskich, Zautomatyzowany System Radarowego Nadzoru polskich obszarów morskich (ZSRN) oraz Vessel Traffic Monitoring System (VTMS).
Pozostałe panele poświęcone były między innymi, szkolnictwu morskiemu oraz programom modernizacyjnym Marynarki Wojennej.
-
Tegoroczne, już siódme Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa stało się
imprezą cykliczną. Konferencją, której celem jest przede wszystkim
doprowadzenie do spotkania i rozbudzenia żywej dyskusji między różnymi
środowiskami. Po pierwsze środowiskiem marynarskim oraz reprezentantami
marynarki wojennej. Po drugie środowiskiem decydentów władz szczebla
centralnego, które decyduje o przyszłym kształcie tej formacji, tego
rodzaju sił zbrojnych i po trzecie środowiska producentów, środowiska
przemysłowego dostawców sprzętu, dostawców systemów uzbrojenia. Rok 2022
jest również dla Akademii Marynarki Wojennej rokiem szczególnym, gdyż
jest rokiem obchodów stulecia morskiego szkolnictwa wojskowego w Polsce.
Akademia Marynarki Wojennej powstała jako Oficerska szkoła Marynarki
Wojennej w 1922 roku i postanowiliśmy w formule tegorocznej edycji Forum
Bezpieczeństwa Morskiego zawrzeć problemy związane z przyszłością
morskiego szkolnictwa wojskowego w Polsce. - powiedział kmdr dr hab.
Bartłomiej Pączek, prof. AMW, Dziekan WDiOM
- Podczas
dzisiejszego spotkania uwagę poświęciliśmy również na potrzebie
modernizacji sił morskich w szerokim kontekście oraz pilnej potrzebie
realizacji programów modernizacyjnych, które są w trakcie realizacji.
Takim programem, który zdominował dzisiejsze dyskusje jest oczywiście
najbardziej palący program „Miecznik” obejmujący budowę trzech fregat
rakietowych. Tutaj głos zabrali przedstawiciele, między innymi, Agencji
Uzbrojenia, Inspektoratu Marynarki Wojennej oraz Centrum Operacji
Morskich wykazując, że istnieje pilna potrzeba budowy tych okrętów, w
szczególności w kontekście dzisiejszych wydarzeń na Ukrainie. – dodał
profesor Pączek
- W mojej ocenie działania, które w tej chwili
podjęła strona rządowa w zakresie priorytetyzacji zadań w Marynarce
Wojennej, czyli skoncentrowaniu się na odbudowaniu potencjału obronnego,
tego uderzeniowego, również dla działania kinetycznego świadczy o tym,
że właściwie identyfikujemy problemy i zagrożenia i próbujemy w
maksymalny sposób wychodzić naprzeciw dzisiejszej sytuacji. –
poinformował Kmdr Piotr Skóra Szef Techniki Morskiej w Inspektoracie
Uzbrojenia.
Reprezentanci Remontowa Shipbuilding podsumowali dotychczasowe osiągnięcia i plany na przyszłość
-
W ubiegłym roku zakończyliśmy dostawę 6 holowników dla Marynarki
Wojennej. W tym roku dostarczymy kolejne 2 niszczyciele min. Jesteśmy w
programie „Miecznik” i tu też plan jest bardzo ambitny – do 2030 roku
mamy wybudować 3 fregaty. Liczymy również na kolejne niszczyciele min i
nie ukrywamy, że jest jeszcze sporo okrętów, które w przeszłości
zbudowaliśmy jeszcze w dawnej Stoczni Północnej i które po latach
wymagają zastąpienia nowoczesnymi jednostkami – informował Marcin
Ryngwelski prezes zarządu Remontowa Shipbuilding.
- Włożyliśmy
mnóstwo czasu i pieniędzy, żeby wykształcić, przygotowywać i dostosować
naszą kadrę do rynku budowy okrętów. Proces modernizacji Marynarki
Wojennej jest bardzo istotny również ze względu utrzymania tych
kompetencji. Utrata tego potencjału spowodowałaby nieodwracalne skutki
nie tylko dla naszej stoczni, ale też całego sektora stoczniowego –
dodał Ryngwelski.
Firma Geofusion zaprezentowała innowacyjny system utylizacji broni chemicznej na morzu
-
Podczas Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa mamy okazję
zaprezentować nasz innowacyjny system utylizacji broni chemicznej w
miejscu znalezienia na morzu oraz inne usługi firmy Grupa GeoFusion. W
tym momencie jesteśmy jedynym w Polsce dostawcom zdolnym oferować usługi
poszukiwania i podejmowania broni konwencjonalnej na morzu. Usługi te
są bardzo istotne szczególnie w kontekście inwestycji w morskie farmy
wiatrowe – opisuje Łukasz Porzuczek CEO Grupa GeoFusion
Na konferencji obecnI byli również reprezentanci przemysłu obronnego z Polski i Europy
-
Saab i pociski przeciwokrętowe RBS15 zostały przez polską Marynarkę
Wojenną i Polską Grupę Zbrojeniową wybrane do udziału w programie
Miecznik. Jesteśmy więc bardzo dumni, że możemy wesprzeć w tym programie
polską marynarkę. RBS15 to system, z którym polska marynarka ma już
dużo doświadczeń na statkach klasy Orkan, które posiada. Z
niecierpliwością czekamy na możliwość i poszerzenia możliwości
Mieczników wraz z marynarką i PGZ – informuje John Belanger Business
Management Director w Saab.
- Słowem kluczowym, w zakresie
produktów Saab, jest interoperacyjność. Jest kilka krajów, zarówno w
NATO, jak i choćby Szwecja, która jeszcze nie jest członkiem NATO, które
używają RBS15. Niemcy - również członek NATO - także używają tego
systemu. Jest to więc wielki potencjał na zwiększenie współpracy dla
wzajemnych korzyści między krajami, które użytkują ten system –
podkreślił John Belanger.
Siły USA zatopiły dwie łodzie bojowników Huti
Grecki tankowiec trzykrotnie zaatakowany na Morzu Czerwonym
Zdaniem niemieckich służb Nord Stream wysadził Ukrainiec mieszkający w Polsce. Według polskich władz... wyjechał z kraju
Pierwszy nakaz aresztowania za ataki na Nord Stream
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczy zwalczanie okrętów podwodnych
Minister obrony Estonii: wyjaśnienia Chin ws. uszkodzenia Balticconnector są wątpliwe