W tym miesiącu swoją działalność zgodnie z przeznaczeniem zaczął pływający terminal do regazyfikacji gazu, Alexandroupolis. W ubiegłym miesiącu przybył na wody Morza Trackiego nieopodal greckiego wybrzeża. Będzie dostarczał gaz państwom Europy Południowo-Wschodniej.
Terminal jest nowym punktem dla przesyłu LNG, który ma sprzyjać współpracy regionalnej i zwiększającym bezpieczeństwo dostaw. Określany jest jako swoisty "kamień milowy", osiągnięty dzięki wykorzystaniu wiedzy specjalistycznej firm i instytucji zaangażowanych w projekt, w tym również władz państwowych i samorządowych, dla których to kluczowe przedsięwzięcie. Stanowić ma także dowód zdolności zespołu stoczniowców z Singapuru, specjalizujących się w przebudowie statków do nowej roli, zapewniając oszczędność czasu i kosztów. FSRU Alexandroupolis został podłączony do wysokociśnieniowego podmorskiego i lądowego gazociągu przesyłowego, który po uruchomieniu ma dostarczać gaz ziemny do greckiego systemu przesyłowego (NNGTS) i dalej do odbiorców końcowych w Grecji, Bułgarii, Rumunii, Macedonii Północnej, Serbii, a nawet do Mołdawii, Ukrainy Węgier i Słowacji. W ten sposób zapewni dostawy kluczowego surowca dla znacznej części Europy Południowej, stanowiąc zabezpieczenie energetyczne w obliczu ukrócenia dostaw surowca z Rosji, pełniąc skuteczną alternatywę.
Inwestycja ruszyła w lutym 2022 roku, a jej głównym udziałowcem była grecka firma zajmująca się energetyką gazową GasLog. Dla niej singapurska spółka Seatrium dokonała przebudowy zbiornikowca do nowej roli, dzięki czemu szybko i sprawnie dokonała procesu adaptacji i przebudowy jednostki do nowej roli. Przedsięwzięcie stoczniowe trwało 10 miesięcy. Od 26 listopada do 17 grudnia ubr. trwała podróż Alexandroupolis do nowego miejsca przeznaczenia. Udziałowcom gazoportu m.in. DESFA, DEPA, Bulgartransgaz i GasLog zależało na jak najszybszym uruchomieniu obiektu, w obliczu ograniczenia dostaw gazu z Rosji po inwazji tego państwa na Ukrainę w lutym 2022 roku, co oznaczało, że firmy i instytucje zareagowały natychmiast przewidując zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego, w tym braku dostaw gazu z powodu sankcji na rosyjskie surowce bądź inne powody przerwania łańcucha dostaw.
Po zakończeniu wszystkich działań testowych terminal miał zostać oddany do użytku komercyjnego w pierwszym kwartale 2024 roku, a jego maksymalna, zrównoważona zdolność regazyfikacyjna wyniesie nawet 5,5 mld m3 rocznie. Projekt był współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Unii Europejskiej poprzez Program Operacyjny „Konkurencyjność, Przedsiębiorczość i Innowacyjność (EPAnEK)” w ramach NSRO 2014-2020.
Bruksela zatwierdza pomoc publiczną dla projektów MFW Bałtyk 2 i 3
Vestas ze stratą operacyjną, chociaż popyt na turbiny wciąż rośnie
Eastern Green Link 2 zatwierdzony. Rozpoczyna się budowa największego, podwodnego projektu energetycznego w Wielkiej Brytanii
Największa na świecie pływająca platforma wiatrowa wyrusza w morze
PGE Baltica zaprasza na sierpniowe atrakcje w Ustce
Media: znaleziono obfite zasoby gazu ziemnego na Morzu Południowochińskim