W aktualnym postępowaniu na budowę głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu biorą udział dwaj oferenci – Brytyjczycy oraz konsorcjum belgijsko-katarskie. Z wyścigu odpadła polska spółka.
Planowany głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu ma – wedle aktualnych szacunków – kosztować ok. 3 miliardy złotych, z zastrzeżeniem, że inflacja może tę kwotę podnieść. Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście wylicza, że można w nim będzie przeładowywać rocznie 1,5-2 mln teu.
W aktualnym postępowaniu, którego celem jest wyłonienie przedsiębiorstwa, które wybuduje i będzie eksploatować terminal, brane są pod uwagę dwie oferty. Pierwszą z nich złożyła brytyjska firma Baltic Gateway, drugą zaś przedstawiło konsorcjum złożone z belgijskiego Deme Concessions oraz katarskiego QTerminals. Komisja konkursowa podała już, że oferty te spełniają wymogi formalne. Co ciekawe, w aktualnym postępowaniu zainteresowanie wyrażały także inne podmioty, m.in. rodzima Agencja Rozwoju Przemysłu, która jednak finalnie nie przedłożyła oferty.
Zarówno Baltic Gateway, jak i Deme Concessions złożyły wnioski o udział w postępowaniu już we wcześniejszej fazie konkursu w 2021 roku. Finalnie do ostatniego etapu dotarła jedynie Baltic Gateway, jednak jej oferta nie spełniała wtedy wymogów formalnych – całą procedurę trzeba było zatem zaczynać od nowa.
W aktualnym postępowaniu nową nazwą jest QTerminals, która weszła w konsorcjum z Deme Concessions, w Polsce kojarzoną głównie z działań na rynku offshore oraz realizacji specjalistycznych prac związanych z inżynierią morską. QTerminals natomiast to joint venture firm Quatar Ports Management Company (Mwani Quatar) i Quatar Navitagion. Spółka została utworzona by zarządzać portem Hamad w Katarze i to jest jej główne działanie. W Hamad funkcjonują dwa terminale kontenerowe, terminal general cargo, terminal offshore oraz terminal multifuncjonalny, zaś w budowie są kolejny terminal kontenerowy oraz terminal masowo-zbożowy. Ewentualne utworzenie terminala kontenerowego w Świnoujściu stanowiłoby pierwszą inwestycję QTerminals w tej części świata.
Zgodnie z pierwotnym planem, umowa z inwestorem miałaby zostać podpisana jesienią tego roku. Zanim dojdzie do budowy, zarówno port, jak i strona rządowa, muszą jeszcze dopełnić swojej części umowy – zrealizować nowy tor podejściowy do portu w Świnoujściu, który omijać będzie wody niemieckie. Kanał żeglugowy ma umożliwiać wpływanie statków o zanurzeniu sięgającym 15 metrów, dzięki czemu planowany terminal kontenerowy będzie mógł obsługiwać statki oceaniczne.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”