Jedna z najbardziej ruchliwych, morskich przepraw świata jest cały czas zablokowana przez 400-metrowy kontenerowiec należący do armatora Evergreen, który utknął w kanale pod kątem 45 stopni. Holowniki od półtorej doby walczą żeby oswobodzić kolosa. Po obu stronach kanału tworzy się gigantyczny korek w którym może stać już nawet 100 statków.
Na portalach monitorujących ruch statków widać coraz większy tłok jednostek stojących na redach po obu stronach Kanału Sueskiego. Szlak ten odpowiada za ponad 7 procent całego globalnego ruchu na morzu więc konsekwencje blokady kanału dla łańcucha dostaw rosną z godziny na godzinę.
Kontenerowiec Ever Given to jeden największych statków świata. Ma 400 metrów długości, blisko 60 metrów szerokości oraz 20,388 TEU. Bezpośrednio przed zdarzeniem statek stracił napęd i sterowność, obrócił się pod kątem 45 stopni i osiadł rufą i dziobem w przybrzeżnych płyciznach.
Jednostki tego typu, i pływające tym szlakiem są stałym gościem w gdańskim terminalu DCT Gdańsk. Z nieoficjalnych informacji wynika, że w konwoju, bezpośrednio przed feralnym statkiem Ever Given, płynął kontenerowiec Cosco Galaxy zmierzający właśnie do DCT Gdańsk.
W 2019 roku przez Kanał Sueski przepłynęło 18 880 statków z ponad miliardem ton ładunków. To ponad 50 jednostek na dobę z blisko trzema milionami ton ładunków. Perspektywa dłuższej blokady kanału to globalny paraliż logistyczny i wydłużone rejsy wokół Afryki.
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Anomalia w łańcuchach dostaw. Sezon przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia 2024 rozpoczął się wyjątkowo wcześnie
Eksplozja kontenera w chińskim porcie zakłóca łańcuchy dostaw
Meksyk zwiększył dostawy ropy na Kubę mimo ryzyka amerykańskich sankcji
Paryż 2024 za kulisami – CEVA Logistics o znaczeniu planowania i obsługi magazynowej