Należący do linii CMA CGM kontenerowiec Zephyr został statkiem o największej pojemności ładunkowej, jaki kiedykolwiek przepłynął przez Kanał Panamski.
Zephyr ma pojemność 16 285 TEU. 1 lipca zakończył przeprawę przez Kanał Panamski, wcześniej odwiedzając amerykańskie porty Nowy Jork i Savannah i kierując się do chińskiego Qingdao. Tym samym jednostka przeprawiła się przez Kanał z Atlantyku na Pacyfik.
Zephyr została największym statkiem w Kanale Panamskim pod względem ładowności, ale nie pod względem rozmiaru – ten rekord należy do jednostki Triton linii Evergreen, która mierzyła 369 metrów długości i 51,2 metra szerokości.
Tak duże jednostki przepływają przez śluzę Neopanamax, która miała pierwotnie umożliwiać przeprawę jednostkom do 12 600 TEU. Jednakże limit ten został znacznie poszerzony wraz ze wzrostem doświadczenia w obsłudze śluz. Jednocześnie, od maja tego roku, dzięki zwiększonym opadom deszczu, Kanał Panamski osiągnął głębokość techniczną ponad 15 metrów.
Hoy, el #canaldepanamá 🇵🇦dio la bienvenida de nuevo al @cmacgm Zephyr, el mayor buque por capacidad de carga que ha pasado por el Canal 🎉.
— Canal de Panamá (@canaldepanama) July 1, 2022
😯 El buque tiene una capacidad total de 16,285 TEUs, lo que significa que puede transportar más de 16,000 contenedores 🚢 😃 pic.twitter.com/s7JhWPujSy
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”