Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. prowadzi obecnie w Porcie Szczecin dwa duże projekty inwestycyjne, które zwiększą ilość obsługiwanych ładunków, a przede wszystkim wzmocnią pozycję całego zespołu portowego wśród bałtyckich portów.
Porty w Szczecinie i Świnoujściu w ciągu ostatniej dekady zwiększyły ilość przeładunków o ponad 2/3. Z tego powodu istnieje stała potrzeba rozwoju infrastruktury portowej, szczególnie że są plany zwiększania możliwości w zakresie przyjmowania coraz większych statków.
Obecnie stan zaawansowania robót podstawowych w zadaniu pn. „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” wynosi 85 procent. Wykonano ok. 90 procent robót czerpalnych, co przekłada się na wydobycie 1,3 mln m3 urobku z Kanału Dębickiego. Zmodernizowano sekcje od 1 do 27 nabrzeża Czeskiego i Słowackiego. Wybudowano nowe nabrzeże Norweskie o długości 300 m i głębokości technicznej 12,5 m. Wybudowano obudowę brzegu stanowiącą pierwszy etap nabrzeża Duńskiego o długości ok. 778 m głębokości technicznej 12,5 m. Wybudowano pole odkładu na Ostrowie Mieleńskim o pojemności ok. 1mln m3.
Prace wkroczyły w końcowy etap, który obejmuje wykonanie modernizacji sekcji od 28 do 52 nabrzeża Czeskiego i Słowackiego oraz umocnienia dna na nabrzeżu Czeskim, Spółdzielczym, Fińskim i Niemieckim, jak również zakończenia robót czerpalnych.
W ramach inwestycji przebudowanych będzie blisko 1000 metrów nabrzeży Czeskiego i Słowackiego, wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na ich bezpośrednim zapleczu i przystosowaniem do głębokości technicznej 12,5 metra.
Na wyspie Ostrów Grabowski wykonawca wybuduje także ponad 1080 metrów zupełnie nowych nabrzeży Norweskiego i Duńskiego. W ramach projektu Kanał Dębicki zostanie poszerzony do 200 m (z 120 m) oraz pogłębiony do 12,5 metra. Z kolei tzw. materac betonowy umocni dno Kanału w rejonie nabrzeży Spółdzielczego, Fińskiego i Czeskiego i zabezpieczy je przed ruchem śrub okrętowych statków. Na wyspie Ostrów Mieleński wykonane zostanie pole odkładu urobku. To tam oraz na przebudowywanych w ramach innego kontraktu polach odkładu na Ostrowie Grabowskim składowany będzie urobek wydobyty podczas robót czerpalnych. Do zagospodarowania będzie ok. 1,5 mln m3.
Projekt „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” jest współfinansowany ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to 497,7 mln złotych brutto. Inwestorem projektu jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, wykonawcą sopocka firma NDI, a nadzór nad projektem pełni SWECO. Zakończenie projektu planowane jest w połowie 2025 roku.”
Kongres Polskie Porty 2030. Terminalom nie brakuje wyzwań
Nie powstanie trzeci pas na Obwodnicy Trójmiasta. Ministerstwo ma inną koncepcję
Aktywna Plaża z Portem Gdynia, czyli święto siatkówki plażowej za nami
190 tys. zł na zakup drona podwodnego dla Portu Gdańsk
ETA.fm Podcast - podsumowanie tygodnia CW29'24 - Jak stosowanie giełd transportowych, pomaga redukować emisję CO2
Zapotrzebowanie na LPG dla sektora grzewczego pokryje Orlen