• <

Kadłub przyszłego ORP Wicher jest coraz większy. Na jakim etapie jest program "Miecznik"?

24.06.2024 10:10 Źródło: PGZ Stocznia Wojenna
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Kadłub przyszłego ORP Wicher jest coraz większy. Na jakim etapie jest program "Miecznik"?

Partnerzy portalu

Fot. PGZ Stocznia Wojenna

Od czasu cięcia blach pod pierwszą, wielozadaniową fregatę programu "Miecznik" minęło blisko 10 miesięcy. Kadłub budowanej jednostki rośnie, a przed PGZ Stocznia Wojenna w Gdyni kolejne wyzwania związane z etapami budowy okrętów dla polskiej Marynarki Wojennej.

Położenie stępki nastąpiło prawie pięć miesięcy wcześniej, 31 stycznia tego roku. Stan prac nad pierwszą z fregat oraz inne, planowane przedsięwzięcia przybliżył w mediach społecznościowych prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o. Paweł Lulewicz. Wskazał, że od czasu położenia stępki stoczniowcy zakończyli blok śródokręcia, mający 42 metry długości, 22 metry szerokości i 4,9 metra wysokości. Są to w sumie 23 sekcje o łącznej wadze ok. 400 ton, co stanowi blisko 18% masy samego kadłuba planowanej okrętu. Przypomnijmy, że przyszły ORP Wicher będzie miał 138,7 metra długości, natomiast wyporność maksymalna ma sięgać do 7 000 ton.

Obok prac związanych z budową kadłuba stoczniowcy zajmują się też prefabrykacją i montażem zbrojeń pod systemy rurarskie i trasy kablowe. Następnie zaplanowano wyprowadzenie bloku śródokręcia z hali i trwające około pięć tygodni malowanie, które powinno się zakończyć w połowie sierpnia.

Następnym etapem prac ma być montaż silników głównych, dwóch przekładni i czterech agregatów. Mowa tu m.in. o silnikach wysokoprężnych MTU 20V8000M71 o mocy 8200 kW. W maju zakończył się cykl prób fabrycznych wszystkich silników napędu głównego, a także silników do agregatów prądotwórczych. Przypomnijmy, że 20 grudnia 2023 roku PGZ Stocznia Wojenna podpisała umowę z Rolls-Royce Solutions GmbH na zakup silników głównych, zespołów prądotwórczych i systemu zarządzania układem napędowym dla trzech wielozadaniowych fregat programu "Miecznik". Umowa przewiduje dostawy trzech zestawów silników wysokoprężnych napędu głównego MTU 20V8000 M71 (po cztery na każdą z trzech fregat) oraz zespołów prądotwórczych MTU 12V4000 M53B (także po cztery). Wraz z nimi zakupiono także systemy sterowania i monitoringu MTU.

Fot. Polska Grupa Zbrojeniowa


Przedsięwzięcie związane z montażem jest zaplanowane na sierpień już w oddanej do użytku Hali Kadłubowej. Będzie to niemal równo rok od położenia stępki. Co istotne, w ciągu najbliższych kilku tygodni jest zaplanowane oficjalne oddanie do użytku wspomnianej hali. Budowa obiektu trwa od marca 2023 roku, w czerwcu tego samego roku położono kamień węgielny, a w grudniu zawieszono wiechę.  Prace na terenie gdyńskiego zakładu prowadzi konsorcjum składające się ze spółek NDI S.A., NDI SOPOT S.A. oraz Pekabex BET. Obecnie odbywa się konfiguracja suwnic oraz montaż ostatnich detali elewacji. Większość toczących się w tym momencie prac to przede wszystkim roboty wykończeniowe. Wysokość hali wynosi 46 metrów, wliczając zamontowane na dachu zespołu urządzeń do wentylacji, co będzie ją czyniło najwyższym tego rodzaju budynkiem w polskim przemyśle stoczniowym i jednym z największych w Europie. Bramy wielkogabarytowe będą miały podobne wymiary: 43 metry wysokości i 34 metry szerokości.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna


Równolegle trwają prace związane z prefabrykacją kolejnego pokładu o masie 115 ton, po którego zespoleniu z gotowym już blokiem łączna wysokość jednostki osiągnie 7,7 metra. We wrześniu na terenie PGZ Stocznia Wojenna rozpoczną się prace budowy bloku rufowego ważącego 460 ton. Zakończenie prac zostało zaplanowane na czerwiec 2025 roku. Wodowanie kadłuba przyszłego okrętu ma odbyć się rok później, a przekazanie zamawiającemu w 2029 roku.

Choć prace budowlane nad okrętem przebiegają intensywnie, równolegle mają też miejsce prace projektowe, które mają uwzględniać wprowadzone przez zamawiającego (czyli Agencję Uzbrojenia, na podstawie uwag i sugestii m.in. zespołu specjalistów Marynarki Wojennej biorących udział w tym przedsięwzięciu) modyfikacje oryginalnego projektu dostarczonego przez Babcock International. W związku z tym pojawiają się pewne obawy wśród zainteresowanych tematem, czy może to oznaczać zmiany w dotychczasowym projekcie okrętów dla Polski, wpływając na cenę przedsięwzięcia oraz czas budowy.

W skład konsorcjum PGZ-Miecznik wchodzą Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. i PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o. Partnerami w projekcie są firmy Babcock, Thales UK, MBDA UK i Remontowa Shipbuilding S.A. W grudniu ub. r. Agencja Uzbrojenia zatwierdziła procedurę wyposażenia wszystkich trzech wielozadaniowych fregat programu "Miecznik". Od tamtego czasu Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. podpisała szereg umów na dostawy uzbrojenia i wyposażenia polskich okrętów, które w przyszłości wejdą w skład Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów i będą stacjonować w Porcie Wojennym Gdynia. Łącznie trzy jednostki mają wejść do służby w latach 2029-2031.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.