Firma Stolt Tankers podała, że jako pierwsza linia żeglugowa na świecie zastosowała powłokę na bazie grafenu na kadłubie chemikaliowca Stolt Lotus.
Stolt Lotus, chemikaliowiec o nośności 30 tys. ton, przebywał pod koniec roku w suchym doku w Chinach. Według Stolt Tankers, w ciągu pięciu dni na kadłub statku naniesiono nowoczesną, zrównoważoną powłokę wyprodukowaną na bazie grafenu. Ma ona zabezpieczać kadłub przez około dziesięć lat, jednak po pięciu latach konieczna będzie weryfikacja, czy potrzebna jest jakakolwiek konserwacja.
Zastosowana powłoka nosi nazwę X-GIT Fuel. Została opracowana przez firmę Graphite Innovaion & Technologies (GIT) Coatings z Dartmouth w Nowej Szkocji. Według Stolt Tankers, jej naniesienie na kadłub statku pozwoli na zmniejszenie zużycia paliwa przez jednostkę, a tym samym zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. Ma to być możliwe dzięki zmniejszeniu siły tarcia oraz niedopuszczaniu do przywierania glonów, co zwiększa wydajność statku. Powłoka miała powstać bez użycia niebezpiecznych i toksycznych składników.
To nie pierwszy kontakt Stolt Tankers z GIT Coatings. W zeszłym roku powłoką grafenową pokryto śruby napędowe ponad 40 jednostek. Nie podano jednak efektów tego działania.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy