Przedsiębiorstwo z Danii ogłosiła nazwę swojego drugiego statku do układania kabli NKT Eleonora. W zamierzeniu zwiększy on możliwości firmy w zakresie układania kabli na morzu, zapewniając także elastyczność działań. Będzie jednym z pierwszych na świecie statków do układania kabli zaprojektowanych i przystosowanych do pracy na metanolu, zmniejszając tym samym ślad węglowy swoich operacji.
Rynek kabli wysokiego napięcia znacznie się rozwinął w ostatnich latach, a perspektywy pozostają pozytywne ze względu na przejście na energię odnawialną i elektryfikację społeczeństw. Linie przesyłowe stają się coraz większe, dłuższe i z coraz większym naciskiem na niższe straty mocy, co wyznacza nowe standardy produkcji i instalacji kabli. Do tego dochodzą liczne inwestycje związane z morską energetyką wiatrową na Morzu Północnym i Bałtyku, co oznacza także wiele pracy wymagających położenia i podłączenia podwodnego okablowania, a także jego zabezpieczenia i konserwacji.
W maju 2023 roku, w związku z rekordowym portfelem zamówień i dobrymi perspektywami rynkowymi, NKT ogłosiła inwestycje w nową fabrykę wysokiego napięcia w istniejącej lokalizacji w Karlskronie oraz nowy, wiodący na rynku statek. Projekt statku został już wykonany przez Salt Ship Design, a budowa trwa we współpracy z norweską stocznią VARD. Główni dostawcy wyposażenia to ABB (pokładowy system zasilania DC Grid i rufowy napęd elektryczny Azipod), Wärtsilä (producent silników, przedni tunel i pędnik azymutalny), NOV REMACUT (system układania kabli, dźwigi i inne wyposażenie)
- Z wielką przyjemnością powitamy NKT Eleonora w naszej flocie. Jest to ważny strategiczny atut, który zwiększa naszą zdolność instalacyjną i możliwości, aby zapewnić efektywną realizację projektów i sprostać zmieniającym się wymaganiom naszych klientów. Decyzja o budowie statku zaprojektowanego do zasilania metanolem wynika z naszego silnego zaangażowania w zrównoważony rozwój i łączenie bardziej ekologicznego świata poprzez nasze rozwiązania w zakresie kabli zasilających - mówi Darren Fennell, wiceprezes wykonawczy i szef HV Solutions Karlskrona w NKT.
Opierając się na doświadczeniu operacyjnym i najnowocześniejszej technologii NKT Victoria, NKT Eleonora będzie reprezentować następną generację pod względem projektu i możliwości. Wyposażony w trzy obrotnice, będzie oferował możliwość transportu 23 000 ton kabli energetycznych możliwych do ułożenia. Będzie także posiadał szeroką gamę narzędzi podwodnych do precyzyjnej instalacji i serwisowania kabli morskich. Wymiary nowego kablowca to 176 metrów długości i 32 metry szerokości. Choć preferowany będzie napęd metanolem Wärtsilä 32 , statek ma posiadać także silnik konwencjonalny.
Według jednej z teorii imię, jakie nadano statkowi ma oznaczać po hebrajsku "Bóg mi światłem" i jest odniesieniem do centralnej pozycji NKT w przekazywaniu mocy poprzez swoje rozwiązania kablowe oraz do "świetlanej przyszłości" przed firmą napędzanej przez nowe inwestycje oraz idący tym samym wzrost. Ponadto nazwa ma także nawiązywać Ulryki Eleonory (1688-1741), pochodzącej z Danii późniejszej królowej Szwecji. Jej nordyckie (w tym po części niemieckie) korzenie oraz historia mają reprezentują skandynawskie dziedzictwo NKT i silną obecność w krajach Europy Północnej. Budowa statku będzie przebiegała równolegle obok rozbudowy zakładu NKT w Karlskronie w postaci fabryki kabli wysokiego napięcia. Oczekuje się, że zarówno statek, jak i zakład rozpoczną działalność od 2027 roku.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy