• <
CSL_1100X200_jpg_2024

Jest zgoda ministerstwa na dzierżawę terenu pod terminal instalacyjny w Gdańsku

jj

28.08.2024 11:40
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Jest zgoda ministerstwa na dzierżawę terenu pod terminal instalacyjny w Gdańsku

Partnerzy portalu

Il. PFR

– Dzisiaj podjęliśmy decyzję o wyrażeniu zgody na dzierżawę terenu przeznaczonego na prowadzenie terminala T5 spółce Istrana. Dzierżawa jest na okres 30 lat – poinformował na platformie X wiceminister infrastruktury, Arkadiusz Marchewka.

Jeden z kluczowych projektów infrastrukturalnych dla polskiej transformacji energetycznej zbliża się do wejścia w fazę realizacji. W czerwcu rozstrzygnięto przetarg na zalądowienie terenu będącego częścią wód wewnętrznych Portu Gdańsk. Wygrała go Istrana, spółka celowa powołana przez Baltic Hub i Polski Fundusz Rozwoju. W lipcu projekt został zatwierdzony przez Komisję Europejską do wsparcia kwotą 900 mln zł w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Całkowity koszt inwestycji wynosi 1,2 mld zł. Pozostała część zostanie sfinansowana z wkładu własnego Istrany. W sierpniu wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz wydała pozwolenie na budowę. Prace konstrukcyjne mogą więc ruszyć, zgodnie z harmonogramem, jeszcze w III kwartale br.

T5 ma być nowoczesną bazą instalacyjną dla morskich farm wiatrowych. Inwestycja ta, zlokalizowana na wodach Zatoki Gdańskiej, obejmie zalądowienie obszaru o powierzchni 21 hektarów, co uczyni terminal jednym z najważniejszych obiektów logistycznych dla sektora offshore wind w regionie Morza Bałtyckiego. 

Projekt przewiduje budowę nowoczesnej infrastruktury, w tym dwóch nabrzeży o łącznej długości 800 metrów, rampy Ro-Ro oraz placów montażowych i składowych. Głębokość akwenu przy kei wyniesie 17,5 metra. Umożliwi to cumowanie statków instalacyjnych oraz statków zaopatrzeniowych o długości całkowitej do 170 metrów. 

Po stronie północno-zachodniej powstanie nabrzeże o długości 451 metrów, które będzie przedłużeniem obecnego nabrzeża terminalu T1, co pozwoli na jednoczesną obsługę dwóch jednostek instalacyjnych. Po stronie północnej znajdzie się 349-metrowe nabrzeże przeładunkowe oraz 105-metrowa strefa Ro-Ro z rampą. Droga dostępowa będzie zlokalizowana po stronie południowo-wschodniej, gdzie w przyszłości jest możliwość dobudowy terminala T4.

Ukończenie robót palowych ma być zrealizowane do końca II kw. 2025 r, a zalądowienie do końca III kw. 2025 r. Zakończenie prac betonowych, żelbetowych, instalacyjnych i nawierzchniowych przewidziano do połowy 2026 r. Uzyskanie ostatecznego pozwolenia na użytkowanie dla wszystkich elementów projektu planowane jest do 30 czerwca 2026 r.

Partnerzy portalu

Wilhelmsen_390x150_2024
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.